آیا در تلاش برای بچه‌دار شدن ناکام مانده‌اید؟

از علائم تا درمان: همه چیز درباره نازایی و ناباروری

وعده تحت پوشش قرار گرفتن ده قلم داروی درمان ناباروری، کورسویی است برای ۲۰ درصد زوجینی که درگیر چنین عارضه‌ای هستند چراکه یک سوم و گاه یک دوم هزینه‌های درمان هر دوره به دارو مربوط می‌شود. بخصوص وقتی که موفقیت در هر بار درمان حدود ۳۰ درصد و تکرار درمان وبهره گیری از شیوه‌های مختلف آن، نیازمند صرف هزینه بیشتر است.
کد خبر: ۶۲۲۲۵۷

به گزارش جام جم سرا به نقل از قدس آنلاین-  دکتر مرتضی ضرابی، عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان می‌گوید: یکی از مشکلات عمده در درمان ناباروری هزینه بالا درمان است ازاین رو، خیلی از بیمار‌ها درروند درمان‌گاه ازادامه آن منصرف می‌شوند ویا با تاخیر وتوقف ادامه دهند. همین امرباعث می‌شود به دلیل فاصله ایجاد شده، درعمل نتوانند پاسخ مناسب را بگیرند. از این رو تحت پوشش قرار گرفتن دارو‌ها، می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را جبران کرده و روند درمان را تسهیل کند.

• رحم جایگزین
زن می‌گوید ۱۰ سال است ازدواج کردم ونمی توانم صاحب فرزندی شوم دوسال است به دنبال رحم جایگزین هستم وهنوز داوطلبی پیدا نکردم....
نا‌باروری سومین عامل طلاق در کشور شناخته می‌شود. ازاین رو شیوه‌های مختلف درمان در جامعه ارائه می‌شود، تا کمتر خانواده‌ای به این دلیل از هم فروبپاشد. ازجمله این روش‌ها؛ «رحم جایگزین» است. دکتر ضرابی دراین باره اظهار می‌کند: ناباروری علل مختلفی دارد که‌گاه به علت آنکه زن از نظر رحمی مشکل دارد و نمی‌تواند جنینی را دررحم حفظ بکند، از فرد دیگری که شرایط مناسبی دارد، کمک می‌گیرد. به این ترتیب جنین را داخل آن رحم جایگزین، منتقل می‌کنند. به این ترتیب، زوج‌هایی که تصمیم به استفاده از روش اجاره رحم می‌گیرند با شخصی که رحم خود را اجاره می‌دهد، قرارداد، تنظیم می‌کنند در این قرار داد مبلغ اجاره و نحوه پرداخت آن قید می‌شود. اما این شیوه هنوز مشکلاتی دارد. یکی آنکه زنانی که مادر جایگزین شوند، بسیار کم هستند.
وی به ثبت شناسنامه حاصل ازاین شیوه اشاره کرده و می‌افزاید: تنگناهای سجلی این نوزادان حل شده زیرا این مساله به لحاظ فقهی و حقوقی مشکلی ندارد. همچنین تمهیداتی برای ثبت محرمانه تخمک‌ها و جنین‌ها اهدایی صورت گرفته است.

• شیوه‌های درمانی
دکترضرابی با تاکید براینکه هرشیوه درمانی برای افراد خاص صورت می‌گیرد، می‌گوید: به طور کلی شرایط تخمک درزنان وابسته به سن است. چنانکه شانس اختلال ژنتیکی و سقط جنین در مادران باردار سن بالا، بیشتراست. اما‌گاه زنان دردوره تجرد و سنین پایین به دلیل ابتلا به بیماری‌های بدخیم ممکن است توان باروری خود را از دست دهند. ازاین رو شیوه فریز کردن بافت تخمدان می‌تواند از راههای علاج ناباروری باشد. ناگفته نماند این روش بیشتر در خانمهایی صورت خواهد گرفت که یک جراحی بزرگ در ناحیه شکم انجام داده‌اند. البته شیوه ذخیره سازی تخمک هم وجود دارد که در شرایط و بیماران خاص صورت می‌گیرد.

• درمان مردانه
گرچه شیوع ناباروری در کشور ما بیش از آمار جهانی برآورد می‌شود، اما آمار ناباروری بنابر دلایل مردانه در ایران بالا‌ترین رتبه را درجهان داراست. ایجاد بانک اسپرم و جنین ازراههای موثر در کاهش ناباروری می‌باشد. دکتر ضرابی می‌گوید: والدینی که دچار مشکل ناباروری هستند دردرمان لقاح خارج از رحمی، اغلب چند جنین برای استفاده درنظر گرفته می‌شود که والدین می‌توانند تعدادی از جنینهای حاصل شده را برای سالهای آینده ذخیره کرده وبرای بارداری مجدد استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: در خصوص ناباروری در مردان نیز‌گاه مردجوانی به دلیل بیماریهای بدخیم، نیاز به شیمی درمانی خواهند داشت. چنانچه وی تجربه فرزند آوری را نداشته می‌توان قبل از انجام شیمی درمانی سلولهای اسپرم خود را ذخیره کرده ودر آینده از آن برای خود استفاده کند.

• سخن آخر
روشهای درمان ناباروری در کشورما با وجود قیمتی به مراتب ارزان‌تر از سایر کشور‌ها از تنوع بالایی برخوردار است چنانکه متخصصان تاکید می‌کنند بیش از ۷۰ درصد ناباروری‌ها قابل درمان است.

*نظرتان چیست؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
۰
۰
من خودم این مشكل رو دارم ..
ولی مدتیه دیگه درمان رو رها كردیم چون به هیچ وجه از پس هزینه هاش بر نمیایم . آمپول هاش هم كه روز به روز داره گرون تر میشه .. یعنی اگه بخوای خوب پیگیری بكنی باید ماهی چند میلیون پول مفت بی زبون داشته باشی تا بالاخره به نتیجه برسی وگرنه پرداخت این هزینه های سرسام آور با حقوق های كارمندی هیچ تناسبی نداره
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
۰
۰
۷سال نازای دارم ۴ سال دكتر رفتم اندازه ۱۰میلیون خرج كردم نتیجه نگرفتم.منم دیگر ادامه ندادم پول یك آے وے إف ندارم كه برم دكتر گفته باید حتما این عمل را انجام بدهی تا نتیجه بگیری .با شغل كارگرے شوهرم چطور برم
الماگل
-
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
۰
۰
عرض سلام وادب
خواهشن موسسه حمایتی از كسانی كه در شهرهای محروم بوده ومشكلات هزینه درمان دارند رو حل كنید چرا كه واقعا هزینه درمان بالاست وما قادر به تامین ان نیستیم لذادولت باید فكری جدی برای ما بكند
تشكر
سحر
-
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۰
من خیلی دور از شهر هستم هزینه درمان هم زیاد من تا 5سال دكتر و پیگیر حاملگی شدم وقتی نتیجه و دوا درمان گرونه نصف راه ول كردم توان هزینه رو نداشتم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها