گزارش شبکه‌های اجتماعی از آن طرف مرز آب می‌خورد

یک مقام مسئول: واکس میوه بی‌خطر است، آسوده خاطر باشید

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به سلامت مردم، این روزها شیوع بیشتری، در بین برخی دلالان و فروشندگان میوه پیدا کرده است! چنان که این روزها برخی از آنها برای شکیل نگه‌داشتن میوه و همچنین ماندگاری بیشتر محصولاتشان از واکس، موم و... استفاده می‌کنند و همین عوامل باعث شده که دست اندرکاران تغذیه هشدار دهند به واسطۀ اثرات و تبعات سوء چنین میوه‌هایی بر سلامت انسان، مصرف نکردن میوه فایده‌مندتر به نظر می‌رسد! گزارش یکی از روزنامه‌های صبح امروز را در همین زمینه بخوانید.
کد خبر: ۶۲۲۰۸۹

میوه ایرانی، محصولی خاص است که در گوشه و کنار جهان مشتریانی دارد و از دیرباز طعم و عطر و مزه برخی میوه‌ها از نوع ایرانی آن زبانزد بوده است، پرتقال شهسوار و بم، سیب آذربایجان و خربزه مشهد و.... تنها بخشی از میوه‌های ناب ایرانی هستند که امروز مزه آنها حداقل از خاطره تغذیه‌ای ایرانیان رفته است و علت این امر نیز بیش از هر چیز فرایند تولید محصولات باغی و کشاورزی است که به دلیل وجود واسطه و دلالان و بسیار مسائل دیگر، متکی به سود، ماندگاری و زیبایی بیشتر شده است و با همین هدف برای تولید و شکیل نگه‌داشتن این محصول از روش‌های ناصحیح استفاده می‌شود که این امر سبب شده تا به گفته کارشناسان، سلامت مصرف‌کنندگان به خطر افتاده و البته ذهنیت آنها نیز مقداری تغییر کند. در استان‌های شمال و غربی کشور که صنعت کشاورزی آنها در مقایسه با دیگر استان‌ها قوی‌تر است این موضوع نمود بیشتری دارد و شهروندان این استان‌ها این موضوع را بهتر درک می‌کنند.

در برخی جاها برای تولید و شکیل نگه‌داشتن میوه از روش‌های ناصحیح استفاده می‌شود که این امر سبب شده تا به گفته کارشناسان، سلامت مصرف‌کنندگان به خطر افتاده و البته ذهنیت آنها نیز مقداری تغییر کند

در گذشته وقتی کسی میوه‌ای می‌خورد، بوی آن در کل ساختمان استشمام می‌شد، اما اکنون در یک انبار میوه هم بوی ناب میوه حس نمی‌شود! پرتقال و سیب‌های یکدست و خوش رنگ با ماندگاری بالا شب عید به جای بوی میوه، بوی سردخانه با محتویات حبابی و برفکی دارند. چرا میوه‌ها اینگونه شده است؟

در گذشته کارشناسان تغذیه بر این امر تاکید داشتند که میوه بهتر است با پوست خورده شود به دلیل اینکه بخشی از ویتامین میوه در پوست آن نهفته است اما این روزها کارشناسان بر پوست کندن میوه‌ها به دلیل استفاده از سموم شیمیایی برای تولید میوه و همچنین استفاده میوه‌فروشان از اسپری، واکس و موم برای شکیل نگهداشتن میوه، تاکید دارند. این روزها دلالان و میوه‌فروشان از اقدامات و شیوه‌های مختلفی برای شکیل نگه‌داشتن میوه و همچنین ماندگاری بیشتر محصولات استفاده می‌کنند، برخی مواقع واکس و موم و کودهای زیادی که به خورد میوه داده می‌شود آنچنان اثرات و تبعات سوء برای سلامت انسان دارد که مصرف نکردن میوه فایده‌مندتر به نظر می‌رسد.
در کشورهای دیگر روند پرورش میوه و سبزیجات روی محصول درج می‌شود اما در ایران چنین شیوه‌ای رایج نیست که در این میان باید به نقش موسسه استاندارد اشاره کرد که به نظر می‌رسد در این زمینه اقدام اصولی و فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است تا بر اساس آن تولیدکنندگان به درج گواهی و برچسب محصول سالم ملزم باشند یا اینکه سبزیجات و میوه‌های تولیدی بدون گواهی سلامت محصول یا پرینت آزمایشی اجازه فروش نداشته باشند.

برای نگهداری برخی میوه‌های زمستانی از سردخانه استفاده می‌شود که این شیوه مناسب نیست به دلیل اینکه به میوه‌های بزرگ و یک دست مواد نگهدارنده زده می‌شود تا زمان ماندگاری آن بیشتر شود

میوه‌های زمستانی که در تابستان فروخته می‌شوند سرطان‌زا هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی استان البرز با اشاره به اینکه برخی از میوه‌ها به دلیل استفاده از موم و واکس حتما باید پوست کنده شود، گفت: ممکن است این مواد نگهدارنده به معده و سیستم گوارشی بدن آسیب وارد کند بنابراین بهتر است که میوه قبل از مصرف پوست کنده شود.

«فخرالسادات امامی» با بیان اینکه میوه‌های زمستانی که در تابستان به فروش می‌رسد سرطان‌زاست، تصریح کرد: برای نگهداری برخی میوه‌های زمستانی از سردخانه استفاده می‌شود که این شیوه مناسب نیست به دلیل اینکه به میوه‌های بزرگ و یک دست مواد نگهدارنده زده می‌شود تا زمان ماندگاری آن بیشتر شود. وی گفت: تغییر ژنتیک میوه سبب اعتراض برخی از کارشناسان و شهروندان شده است، دستکاری ژنتیک میوه برای بالا بردن حجم و تولید آن از نظر کارشناسان مورد نقد قرار گرفته است بنابراین شیوه تولید محصول باید مدنظر سازمان استاندارد باشد.

باید به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش رویم
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی کشور در گفت‌وگو با تهران امروز تاکید کرد: باید به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش برویم. «سیدرضا نورانی» با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد از سموم کشاورزی مجاز منع شده است، گفت: برخی از کشاورزان به دلیل افزایش تولید در زمان کوتاه از این روش استفاده می‌کنند که در یک دوره این امر شایع بود اما این امر در کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل اینکه سلامت جامعه به مخاطره افتاده است مورد توجه قرار گرفته است.
وی درباره استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گاز‌های گلخانه و سموم شیمیایی، گفت: این امر در اروپا تا حدودی کنترل شده است اما در آسیا اینگونه نیست. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی است و آمارها نشان می‌دهد ایران در تولید محصولات باغی و زراعی رتبه اول تا هفتم جهانی را دارد. وی با بیان اینکه انجمن ارگانیک ایران تشکیل شده است، تصریح کرد: در حال حاضر اعضای این انجمن از وزارت‌خانه صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و نباتات و استاندارد و سازمان‌های ذی ربط حضور دارند.

مصرف‌کنندگان هر میوه‌ای را در فصل خودش مصرف‌کنند تا میوه‌هایی که در غیر فصل خود ارائه می‌شوند فروش نرفته و این چرخه معیوب عرضه میوه‌های سمی به بازار اصلاح شود

تولید محصول سالم یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان
برخی از مواقع سموم باقی‌مانده میوه به قدری زیاد است که حتی ضرر و زیان نیز دارد. یکی راهکارها این است که آموزش‌های لازم به گونه‌ای باشد که کشاورزان دوره ماندگاری سموم را رعایت کنند و پس از سپری شدن این دوره میوه را برای بازار آماده کنند و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز هر میوه‌ای را در فصل خودش مصرف‌کنند تا میوه‌هایی که در غیر فصل خود ارائه می‌شوند فروش نرفته و این چرخه معیوب عرضه میوه‌های سمی به بازار اصلاح شود.
>> تهران امروز

*نظرتان چیست؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها