وزیر کشور گفت: شناسایی و قلع و قمع سرشبکه های تولید و توزیع مواد مخدر و دستان پنهان این قاچاق در دستور کار قرار گرفته و مصوب شده است دیگر کشفیاتی با عنوان بدون صاحب مورد قبول نیست بلکه نیروی انتظامی و دستگاههای مربوطه باید سرمنشاء تولید و توزیع را شناسایی کنند.
کد خبر: ۶۲۱۵۹۳
پلیس عرصه را بر قاچاقچیان تنگ می کند
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر و ارائه گزارش صد روزه ستاد از خبرنگاران خواهش کرد تا وی و همکارانش را کمک کنند.

وی با بیان اینکه سالانه هزار میلیارد دلار گردش مالی قاچاقچیان مواد مخدر است، گفت: متاسفانه موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی با افغانستان و همچنین وجود 209 هزار هکتار زمین با کشت خشخاش در آن کشور و 6 هزار تن محصول مخدر برای هر قاچاقچی وسوسه‌انگیز است.

وزیر کشور ورود بخش خصوصی به موضوع پیشگیری و درمان را در از جمله برنامه های در دستور کار ستاد عنوان کرد و گفت: اکنون 80 درصد درمان معتادان توسط بخش خصوصی انجام می شود و رویکرد ما اجتماعی محور است. همچنین تقویت سازمان های مردم نهاد و سهولت در ثبت این سازمان و استفاده از توان سمن ها در حال اجرا است .

این مسئول با اعلام اینکه در6 ماهه نخست امسال  200 آشپزخانه تولید مخدرهای صنعتی شناسایی و منهدم شده است، گفت: از خبرنگاران می خواهم با ثبت یک سازمان مردم نهاد ما را در این زمینه کمک کنند.

وی در مورد دسترسی آسان مواد مخدر در شهرها گفت: این را قبول دارم ولی با طرح جمع آوری معتادان و رسیدن به توزیع کنندگان در حال جمع آوری مخدر از سطح شهر هستیم که در سه ماهه نخست امسال 23 درصد افزایش کشفیات داشته ایم.

رحمانی فضلی گفت: در مورد اینکه که می گویید دسترسی در پارک ها به مواد مخدر آسان است باید بگویم که در 100 روز گذشته 16 هزار معتاد را دستگیر کردیم که با این روش هم درمان را انجام می دهیم و هم به توزیع کنندگان می رسیم.

وی با اعلام آماری خیره کننده در بحث اعتیاد زنان اعلام کرد: متاسفانه آمار اعتیاد زنان از 5.3 درصد به 9.8 درصد افزایش داشته است که این زنگ خطر است، همچنین آمار دقیقی از اعتیاد دانش‌آموزان نداریم، ولی بر اساس آماری نمونه گیری شده نیم درصد دانش آموزان کشور معتادند و سن معتادان کاهش یافته است.

جانشین رئیس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوع رسیدگی به خانواده معتادان زندانی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این مورد یک تیم کارشناسی به سرپرستی دکتر عماد افروغ در دانشگاه تهران آثار اجتماعی ده گانه را در دست بررسی دارد . در این مورد موضوع زنانی که معتاد می شوند و خانواده را دچار اشکال می کنند و همچنین موضوع خانواده قاچاقچیان بسیار در این پروژه ها پررنگ تر دیده شده است با این حال متاسفانه در کشور نهادی وجود ندارد که سرپرستی این خانواده ها را برعهده بگیرد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بر اساس قانون احکام قوه قضائیه در مورد قاچاقچیان به ستاد ارجاع می شود. همچنین ارزیابی وی از عملکرد صدا و سیما در ستاد گفت: احکام می آید و زمانی هم که من آمدم صدا و سیما 38 برنامه تلویزیونی و 200 دقیقه برنامه رادیویی پخش کرده است البته به آنها گفتم که پول بدست کسی نمی دهیم، برنامه بیاورید و بعد از موافقت، هزینه ها پرداخت می شود. از تمامی سینماگران، کارگردانان و تهیه کنندگان می خواهیم پیشنهادات خود را ارائه کرده و وارد سریال سازی و فیلم سازی شوند و ما صددرصد حمایت می کنیم.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کاهش مصرف کراک و افزایش مصرف هروئین واقدامات ستاد در این مورد گفت: تغییر الگوی مصرف اعتیاد مهم است، ولی اگر بخواهیم روی هروئین متمرکز شویم، ماده جدیدی رو می شود مثل این روزها که باید بگویم نسل چهارم مواد مخدر هم در راه است، برای همین به دنبال مبارزه متوازن هستیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به دستگیری و اعدام 350 ایرانی به جرم حمل مواد مخدر در کشور مالزی گفت: در مرزهای هوایی دستگاه های بادی اسکن که ساخت وزارت دفاع است جانمائی شده که در حج امسال شاهد بودیم که هیچ معتادی یا مصرف‌کننده‌ای نتوانست مخدر را به عربستان منتقل کند، ولی در مورد آن زندانیان باید بگویم که از ایران مخدر نبردند بلکه در همان کشور اقدام به قاچاق کرده اند و به طور یقین اعلام می کنم خروج مواد مخدر از کشور به صفر رسیده است.

 رحمانی فضلی از تصمیم ستاد برای کنترل تولیدات شیمیایی در ساخت مخدرهای صنعتی خبر داد و گفت: تمامی این تولیدات با شناسنامه و نحوه توزیع مسیریابی شده و اجازه نمی دهیم حتی یک کیلوگرم مواد اولیه برای تولید مخدر عرضه شود.

وی افزود: به تازگی یک محموله سنگین 18 تنی از مواد اولیه تولید 7 تن هروئین در مرز افغانستان کشف شد. همچنین دستور داده شده تا کوچکترین آشپزخانه های تولید مواد مخدر هم پیگیری و شناسایی شود، ولی باید گفت که تا این موضوع اجتماعی نشود، مبارزه به نتیجه نمی رسد.

وزیر کشور اعلام کرد: شناسایی و قلع و قمع سرشبکه های تولید و توزیع مواد مخدر و دستان پنهان این قاچاق در دستور کار قرار گرفته است و مصوب شده است دیگر کشفیاتی با عنوان بدون صاحب مورد قبول نیست. باید نیروی انتظامی و دستگاههای مربوطه سرمنشاء تولید و توزیع را شناسایی کنند که البته وزارت اطلاعات به تازگی یک باند بزرگ را از مرز پیگیری و در کرمان به دام انداخت.

رحمانی فضلی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در موضوع عقبه های اقتصادی قاچاق گفت: وقتی که محموله ای کشف می شود باید آنقدر پیگیری کنیم تا تمامی اموال و دارایی های این افراد را در قاچاق شناسایی کرده و همه را مصادره کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا فروش مواد مخدر هم دارید، گفت: قطعا بخشی از مواد مخدر کشف شده به وزارت بهداشت و کارخانه های داروسازی فروخته می شود و بخشی هم به صورت نمادین منهدم می کنیم، البته وزیر کشور مخالفت خود را با فروش سهمیه ای تریاک به معتادان اعلام کرد.

این مسئول  درباره برخورد با کمپ های غیرمجاز هم گفت: 80 رصد کمپ ها غیر قانونی بود که یا آنها را پلمپ کردیم و یا اخطار دادیم که خود را اصلاح کنند و هم اکنون این کار انجام شده است.

رحمانی فضلی در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان زندان ها مبنی بر اینکه مواد مخدر در زندان ها به صفر رسیده است، گفت: من بارها گفته ام وقتی نمی توانیم در چهار دیواری محافظت شده مانند زندان مواد مخدر را کنترل کنیم، دیگر جامعه جای خود را دارد، در این مورد سه جلسه بحث و بررسی داشتیم و قرار شد در زندان های بزرگ دستگاه های بادی اسکنر نصب شود، البته نمی توانیم بگوییم که وجود مواد مخدر در زندان دلیلش مسئولان و نیروی انتظامی است؛ چراکه مخدر به نحوی وارد زندان می شود که به عقل جن هم نمی رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها