دلالی عاطفه زیر پوست بیمارستان‌های شهر!

رحم خانم جوان دارم ۳۰ میلیون اجاره؛ دبه هم نمی‎کنم!

یکی از عرصه‌هایی که در کشورهای دیکر مغفول مانده و بنا به دلایل گوناگون جرات پرداختن به آن را ندارند، موضوع رحم جایگزین است، که گزینه بسیار مهمی در پیشرفت روند تولید مثل داشته و لذت بچه دار شدن را به خانواده‌های ناتوان می‌دهد. این فرایند پیشرفته مدتی است که در ایران مورد توجه قرار گرفته و با توجه به فتوای مراجع و بزرگان دینی در مورد حلال بدون چنین روشی، به صورت یک عرف عادی در جامعه در آمده است.
کد خبر: ۶۲۱۱۸۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از اعتدال- فردی که رحم خود را اجاره می‌دهد باید به شکل داوطلبانه حاضر به این کار شود. زنی که تخمک متعلق به اوست مادر بوده و زنی که رحم خود را در اختیار قرار داده مادر رضایی خواهد بود. ماجرا به این شکل است که اسپرم مرد و تخمک زن در آزمایشگاه لقاح داده می‌شوند و «گامت» به رحم زن دیگری منتقل می‌شود تا او این جنین را تا تولد در رحم خود نگهداری کند. در ایران این مجوز به زوج‌هایی که خانم، به دلایل پزشکی توان حمل جنین و وضع حمل را ندارد ارایه می‌شود.
اما چند مشکل عمده در این زمینه وجود دارد که فرایند «جنین اجاره‌ای» را به شکلی ناپسند جلوه می‌دهد.

۱- ثبت احوال و اقدام غیر قانونی برخی بیمارستان‌ها:
سازمان ثبت احوال بر اساس نام زنی که کودک را به دنیا آورده شناسنامه را صادر می‌کنند. در واقع هنوز قانونی برای حل مشکل گرفتن شناسنامه برای نوزاد متولد شده به شیوه رحم اجاره‌ای وجود ندارد و مادر واقعی نوزاد از نظر سازمان ثبت احوال وجاهت قانونی ندارد. شنیده شده که در این راستا زوج‌ها و بیمارستان‌ها دست به عملی غیرقانونی می‌زنند و زن حامل جنین را با شناسنامه مادر واقعی جنین بستری می‌کنند.
 
۲- عدم اطمینان از وضعیت جسمی روحی مادر رضایی:
متاسفانه برخی از زوج‌ها به علت انتخاب نادرست «مادر جایگزین»، درگیر زنان معتاد و یا خیابانی می‌شوند که فقط به خاطر دریافت پول دست به چینی کاری می‌زنند. طبیعی است که استفاده از رحم چینن افرادی برای سلامت کودکان مضر است و می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. ضمن اینکه اطمینان به زنان و دختران غریبه برای نگهداری چند ماهه از یک جنین وجود ندارد و هیچ تضمینی برای به سرانجام رسیدن این فرایند نیست.

۳- هزینه‌های بسیار سرسام آور:
زوجی که به هر دلیل بارور نمی‌شوند و تقاضای استفاده از رحم اجاره‌ای را دارند، از هر مسیری که اقدام کنند، باید جیپ پر پولی داشته و حسابی به خرج بی‌افتند. در واقع این پروسه چند ماهه و پر دردسر چیزی نزدیک به ۱۵ الی ۳۰ میلیون تومان هزینه به همراه خواهد داشت که بخش مهمی از آن به صاحب رحم و در واقع مادر رضایی می‌رسد. بنابراین طبیعی است که بسیاری از زنان بی‌بضاعت برای انجام این نوع باروری و بازی کردن نقش یک رحم اجاره‌ای اعلام آمادگی کنند.
گاهی نیز به علت نبود قانون دقیق و مدون در این زمینه به نحوی از خانواده‌ها اخاذی می‌شوند و پول بیشتری نسبت به توافق اولیه درخواست می‌شود.

*شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها