شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۲۰۶۲۵
پاداش‌های 120 میلیون تومانی!

سفر 4 روزه یک مسئول دولتی با هواپیمای اختصاصی

روزنامه خراسان نوشت:شنیده شده بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، طبق ابلاغیه ای که یکی از مسئولان ارشد اجرایی طی روزهای اخیر و با استناد به ماده ۳۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به یکی از وزرای اقتصادی دولت ارسال کرده، این وزیر در سفر 4 روزه خود به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از هواپیمای اختصاصی دولت استفاده می کند.

کمک 550 میلیاردی دولت برای مقابله با گرد و غبار

خراسان نوشت:گفته می شود بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیئت دولت که به پیشنهاد نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور صورت گرفته، مبلغ 550 میلیارد ریال اعتبار به منظور مقابله با روند فزاینده و شدت وقوع پدیده های مخرب جوی نظیر گرد و غبار و خشکسالی در کشور اختصاص می یابد که از این مبلغ 330 میلیارد آن به سازمان حفاظت از محیط زیست و 220 میلیارد آن به سازمان هواشناسی اختصاص می یابد.

دعوت از ایرانیان برای رأی دوباره به روحانی

روزنامه ایران درخبر اول آورده: این که جمعی از کاربران ایرانی در فضای مجازی، از کاربران اینترنت خواسته‌اند با اطلاع‌رسانی درباره حضور حسن روحانی در میان چهره‌های برتر مجله تایم، شانس انتخاب وی را افزایش دهند. کاربران فیس‌بوک، توئیتر و سایر شبکه‌های مجازی از ایرانیان خواسته‌اند با شرکت در این نظرسنجی، احتمال انتخاب حسن روحانی را بالا ببرند.

نامه به اوباما

ایران در خبر دیگرنوشت: جمعی از خانواده‌های ایرانیان زندانی در امریکا با ارسال نامه‌ای به اوباما رئیس‌جمهور امریکا خواستار آزادی آنان به مناسبت روز شکر گزاری شدند. در این نامه آمده است: آن‌ها انسان‌های بیگناهی هستند که بدون ارتکاب هرگونه جرمی، به صورت ناخواسته قربانی برخی رویکردهای سیاسی شده‌اند. برخی از این عزیزان حتی یکبار هم تا کنون به ایالات متحده سفر نکرده‌اند و هیچ گونه اقدامی علیه منافع کشور شما انجام نداده و چنین قصدی نیز نداشته‌اند.

درخواست دوباره مطهری از وزیر اطلاعات

روزنامه ایران آورده:شنیدیم که علی مطهری از وزارت اطلاعات خواست هر چه سریع‌تر عاملان گذاشتن دوربین و شنود در دفتر وی را شناسایی کند. نماینده تهران گفت: در نشست 3 آذر کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس بعد از استماع اظهارات وزیر اطلاعات از پاسخ‌های وی قانع نشدم، از این‌رو مقرر شد که این وزیر طی 10 روز اقداماتی را برای پیگیری پرونده شنود و قانع کردن من انجام دهد. 18 تیرماه امسال و پیش از تحویل دولت به روحانی، وی از نصب دستگاه شنود و دوربین در دفتر خود خبر داد و در بیانیه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات وقت خواست عاملان این کار دستگیر شوند.

توقیف 2 شناور سعودی در آب‌های بوشهر

ایران نوشت:با خبر شدیم که دو شناور متجاوز متعلق به کشور عربستان سعودی در آب‌های حوزه استحفاظی استان بوشهر توقیف شد و 9 ملوان نیز در این ارتباط دستگیر شدند. فرمانده دریابانی استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: روز پنجشنبه دریابانان مستقر در آب‌های جنوب کشور با استفاده از تجهیزات الکتریکی و اپتیکی از حضور دو فروند شناور در آب‌های استحفاظی کشورمان در جنوب مطلع شدند و با حضور در محل مورد نظر، دریابانان با دو فروند شناور که با پرچم کشور عربستان در حال صیادی غیرمجاز در این منطقه بودند روبه‌رو شدند. قلندر لشکری با اشاره به دستگیری 9 تن از ملوانان این دو شناور سعودی اظهارکرد: در انجام تحقیقات مشخص شد این 9 تن تبعه کشورهای مختلف بودند. وی با اشاره به تشکیل پرونده برای دستگیرشدگان در این شناور اضافه کرد: این افراد پس از تشکیل پرونده به مقام قضایی تحویل داده شدند.

پاداش‌های 120 میلیون تومانی!

ایران آورده:خبر رسیده که انجام تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی دولت قبلی زوایای مختلفی از تخلفات و بی‌قانونی‌های صورت گرفته در این سازمان را عیان کرده است. هر چند هنوز گزارش این کمیته در مجلس قرائت نشده ولی در اظهارنظرهای اعضای کمیته یادشده بخش‌هایی از تخلفات مورد اشاره قرار گرفته است. پاداش‌های نجومی برای برخی مدیران تأمین اجتماعی در دوران یادشده، یکی از موارد تخلفاتی است که یک عضو کمیته تحقیق و تفحص به آن اشاره کرده است. ایرج عبدی با بیان این که خلأ قانونی مشکل اساسی در واریز پاداش‌های میلیونی به حساب برخی مدیران است، گفته که قانون به شیوه‌ای است که اجازه می‌دهد پاداش 120 میلیونی پرداخت شود در حالی که حقوق یک دهم یا یک بیستم پاداش هم نیست. او خبر داده که گزارش کمیته تحقیق و تفحص آماده شده و هفته جاری آن را به مجلس ارائه می‌دهیم.

روحانی چه کسی را سرهنگ خطاب کرد؟

روزنامه ایران نوشته: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در مصاحبه تلویزیونی خود با موضوع ارائه گزارش 100 روزه در پاسخ به سؤالی پیرامون اظهارات برخی غربی‌ها در باره مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت: آن‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند، حقوقدان نیستند و سرهنگ‌اند. از آنجا که پس از مذاکرات، طرف امریکایی و بخصوص وزیر خارجه امریکا بر این مسأله تأکید کرده بود که حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات ژنو برای ایران تثبیت نشده، ظاهراً خطاب آقای روحانی به جان کری بوده است؛ چرا که ایران همچنان طبق توافقنامه ژنو می‌تواند در خاک خود غنی‌سازی 5 درصد داشته باشد. به گزارش آینده، سوابق نشان می‌دهد جان کری در جوانی یکی از افسران نیروی دریایی امریکا بود که دفاع آتشین وی از عقب‌نشینی امریکا از ویتنام در سال 1971 در مقابل کمیته روابط خارجی سنای امریکا بسیار مشهور است.

روزنامه ایتالیایی: 2014 سال ایران خواهد بود

ایران آورده:مطلع شدیم که روزنامه ایتالیایی «ایل فاتو کوئوتیدیانو» در مقاله‌ای با عنوان «انرژی، 2014، سال ایران خواهد بود»، نوشت: ایران در ماه‌های اخیر تبدیل به قهرمان یک استراتژی جدید در عرصه بین‌المللی در تفاهم میان غرب و اوراسیا شده است.  این روزنامه در صفحه آنلاین خود ادامه داده است: ایران در یک لحظه تاریخی قرار گرفته است و از هم‌اکنون می‌توان تصور کرد که فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های فیلم برلین، ونیز و کن برنده می‌شوند و حتی تصویر حسن روحانی روی جلد مجله تایمز منتشر شده و شاید هم جایزه نوبل به رئیس‌جمهوری ایران اهدا شود. «ایل فاتو کوئوتیدیانو» نوشت: امریکا اخیراً به نظر می‌رسد که یک دیدگاه خیرخواهانه برای پیدا کردن توافق هسته‌ای با ایران نشان داده است. ایران برای امریکا مهم است زیرا کشوری با وزنه سیاسی و نظامی مهم در خاورمیانه محسوب می‌شود و موقعیت استراتژیکی ایران همانند اهمیت آسیای میانه است که به عقیده خیلی‌ها یکی از مناطق مهم جهان برای توسعه استراتژی‌های جدید انرژی و تجاری زمینی و میان غرب و شرق به شمار می‌رود.

انتقاد از بی‌تدبیری‌ها

ایران نوشت:خبردار شدیم که امام جمعه اصفهان گفت: ‌با تبیین اوضاع کنونی کشورمان و حجم مشکلات اقتصادی که میراث به جا مانده از دولت گذشته است مردم در جریان چالش‌های به وجود آمده ناشی از بی‌تدبیری‌های دولت سابق قرار گرفتند. محمد تقی رهبر با اشاره به گزارش عملکرد 100 روزه رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه آنچه آقای روحانی از روند 8 سال گذشته ارائه داد جزو واقعیات جامعه ما بوده و آمارشفافی بود که کارشناسان به آن رسیدگی کرده‌اند. نماینده سابق مجلس با بیان اینکه بنده با دولت سابق چالش‌هایی در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل فرهنگی داشتم، گفت: در دولت قبلی عملکردها خوب نبود و کارهای نسنجیده و بزرگنمایی‌هایی نیز صورت می‌گرفت که مناسب با شرایط کشور نبود.

خوشحالی رهبر مسیحیان لبنان از توافق ژنو

ایران آورده:آگاه شدیم که رهبر مسیحیان لبنان نسبت به حل مشکلات منطقه بعد از توافق ژنو ابراز امیدواری کرد. بشاره راعی در دیدار با غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان ابراز امیدواری کرد که این توافق مقدمه‌ای برای حل مشکلات کشورهای منطقه از جمله سوریه و لبنان باشد. غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز ضمن تشریح مذاکرات هسته‌ای و توافق به دست آمده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره برحفظ ثبات و استقرار لبنان و همچنین ضرورت راه حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تأکید داشته و در این راستا تمامی تلاش خود را به کار بسته است.

امضای دفتر یادبود شهدای سفارت ایران در لاهه

ایران دست آخرنوشت: دفتر یادبود شهدای انفجار تروریستی در مقابل سفارت ایران در بیروت در محل سفارت کشورمان در لاهه امضا شد. به مناسبت گرامیداشت یاد شهدای انفجار تروریستی اخیر در برابر سفارت ایران در بیروت و محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با بازماندگان، دفتر یادبودی در محل سفارت کشورمان در هلند قرار داده شد. جمعی از سفیران و دیپلمات‌های مقیم لاهه و مسئولان محلی با حضور در سفارت ضمن امضای این دفتر با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرده و این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

انصاف را رعایت کنید

روزنامه تهران امروز نوشت:قاضی زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «اینکه گفته شود گذشتگان همه چیز را به باد داده‌اند و پیروزی‌ها از آن ماست، منصفانه نیست و در گزارش‌های بعدی از رئیس‌جمهور انتظار رعایت انصاف را داریم. اگر گفته می‌شود که دولت گذشته 600 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته بعد هم باید گفته شود که صدمیلیارد دلار آن برای دولت فعلی باقی مانده و اینکه گفته می‌شود خزانه خالیست و پولی وجود ندارد، دقیق نیست.»

گفت‌وگوی تلفنی اوباما با ملک عبدالله درباره توافق ژنو

تهران امروز به نقل از رویترز نوشت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه شب با ملک عبدالله پادشاه عربستان تماسی تلفنی داشت. بر این اساس در این گفت‌وگوی طرفین جزئیات توافق هسته‌ای ایران و 5+1 در ژنو مورد بحث قرار گرفته است. بنا بر اعلام کاخ سفید، اوباما بر لزوم پایبندی ایران به مفاد توافق انجام گرفته در ژنو تاکید کرده است. ملک عبدالله و رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در مورد ادامه مذاکرات به شکلی منظم برای دستیابی به توافقی که نگرانی بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند، اتفاق نظر داشته‌اند.

مناظره روحانی و احمدی‌نژاد!

تهران امروز آورده:محمد ودود حیدری، رئیس سازمان بسیج دانشجویی از آمادگی این سازمان برای برگزاری مناظره در محیط دانشگاه بین رئیس‌‌جمهورهای دولت دهم و یازدهم خبر داد.

ترس عربستان از سیاست جدید آمریکا

تهران امروز نوشت: نواف العبید از مشاوران دولت عربستان سعودی اظهار داشته در پی توافق اخیر هسته‌ای میان ایران و غرب، ریاض احتمالا در پی متحدان جدید، همچون انگلیس و فرانسه بر‌خواهد آمد. این در حالی است که تحلیلگران بر این باورند، به دلیل وابستگی‌های شدید عربستان به آمریکا، جایگزین کردن متحدی دیگر به جای واشنگتن برای سعودی‌ها دشوار خواهد بود. «نیل پاتریک»، پژوهشگر مسائل منطقه به «گالف نیوز» می‌گوید، این‌گونه اظهارات مقامات سعودی، بیش از هر چیز ناشی از ترس آنها از سیاست‌های جدید آمریکاست؛ بدون اینکه درباره اقدامات جایگزین احتمالی درک و برداشت روشنی داشته باشند.

بررسی پرونده تخلف 6 نماینده مجلس

روزنامه قدس به نقل از سایت فردا نوشت:: عزت‌ا... یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی از بررسی پرونده تخلف 6 نماینده مجلس در هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان خبر داد وگفت: کسانی که بخواهند از نام جمهوری اسلامی در خانه ملت نیز سوء استفاده کنند با آنها برخورد جدی می‌شود.

رزمایش پس از توافق هسته‌ای!

قدس آورده: مجله تایم آمریکا به نقل از منابع صهیونیست از برگزاری یک رزمایش مشترک میان رژیم صهیونیستی و آمریکا در پایان توافق 6 ماهه ایران و گروه 1+5 خبر داد.

دلال صهیونیستها: دشمن ایرانیم

قدس آنلاین نوشت: ولید بن طلال شاهزاده و میلیاردر سعودی در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفته است که از دشمنی رژیم صهیونیستی مقابل ایران حمایت می‌کنیم و ایران دشمن عربستان سعودی است. وی در اظهارات خصمانه خود گفته است که ما از شیعه و ایران دل خوشی نداریم.

روایت آلبرایت از دستاوردهای مهم آمریکا در توافق ژنو

روزنامه کیهان نوشت:«در توافق ژنو حق غنی‌سازی به ایران داده نشده است. ایرانی‌ها تصور می‌کنند باید 19 هزار سانتریفیوژ نصب شده را حفظ کنند. اینجاست که کار سخت خواهد شد».دیوید آلبرایت ضمن تحلیلی که از سوی شورای روابط خارجی آمریکا منتشر شد، خاطرنشان می‌کند: توافق ژنو شروع خوب برای یک راه طولانی بود. توافقنامه شش‌ماهه‌ای که در ژنو به امضا رسید، در کوتاه‌مدت دستاوردهای عظیمی به همراه دارد اما طرف‌ها همچنان با چالش‌های دشواری در مورد حل و فصل مسائل در طولانی‌مدت مواجه هستند. مهم‌ترین دستاورد توافق ژنو این است که ایران حاضر شد ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد را از بین ببرد و در طی دوران مورد توافق، سانتریفیوژهای جدید تولید نکند. نیمی از اورانیوم 20 درصد رقیق شده و نیم دیگر نیز اکسید شده و از بین می‌رود.

وی می‌افزاید: اما یکی از مسائل مهم و دشواری که در آینده مطرح می‌شوند، به سقف مجاز تعداد سانتریفیوژهای ایران مربوط می‌شود. ایالات متحده احتمالاً می‌خواهد تعداد سانتریفیوژهای ایران را به 5 هزار دستگاه محدود کند و ایران احتمالاً خواهان دو برابر این تعداد است.

آلبرایت ادامه می‌دهد: «نکته دیگری که بسیار مهم است و عده زیادی را حیرت‌زده کرد، این است که ایران پذیرفت طی این 6 ماه سانتریفیوژ جدید نصب نکند و ساخت دستگاه‌های جدید را فقط به تعویض دستگاه‌های خراب غنی‌سازی که برخی در نطنز و برخی در فردو هستند، محدود کند. علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود دو بخش کلیدی را در مجموعه ساخت سانتریفیوژ کنترل کند تا اطمینان یابد که سانتریفیوژ جدیدی ساخته نمی‌شود. این هم بخش قابل ملاحظه‌ای از این توافق است که البته چندان مورد توجه عموم قرار نگرفت. به علاوه، قرار است ایران ساخت و ساز اساسی در راکتور آب سنگین اراک را که پلوتونیوم تولید می‌کند، به حال تعلیق درآورد.»

کارشناس آمریکایی در ادامه با اشاره به 6 ماهه بودن توافق ژنو نوشت: «مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند ایران مجبور خواهد بود قبل از شکل‌گیری توافق جامع در آینده نگرانی‌ها را برطرف کند یا در این خصوص با آژانس به توافق برسد.»

وی افزود: «مهم این است که به ایران حق غنی‌سازی داده نشده و آمریکا و گروه 5+1 این مسئله را نپذیرفته‌اند(!) اما یکی از مسائلی که باید حل شود این است که برنامه سانتریفیوژهای ایران به چه شکلی باشد. به هر حال مجموعه‌ای از شروط وجود دارد که ایران ناگزیر از پذیرش آن خواهد بود و کاملاً روشن است که این کشور تلاش خواهد کرد تا جای ممکن تعداد کمتری از این شروط را قبول کند اما ایالات متحده نیز سعی خواهد کرد امتیازات بسیار قابل توجهی بگیرد.وی می‌نویسد: شاید ایرانی‌ها تصور کنند که 18 تا 19 هزار سانتریفیوژ نصب شده دارند و باید این تعداد را حفظ کنند. اینجاست که کار سخت خواهد شد و بحث شدیدی نیز بر سر چارچوب زمانی اجرای این محدودیت‌ها در خواهد گرفت. تعیین سه تا پنج سال هیچ فایده‌ای ندارد اما 20 سال برای این کار مدت زمان قابل توجهی است(!) و طی این مدت یک دوره کامل از محدودیت‌ها می‌تواند برقرار شود.

دیپلمات صهیونیست: بپذیریم یا نپذیریم ایران اتمی شده است

کیهان نوشت:وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی اذعان کرد ایران اکنون یک کشور اتمی است و دیگر نمی‌توان برنامه هسته‌ای این کشور را نابود کرد. شالومد بن عامی که در مادرید سخن می‌گفت، اظهار داشت: طبیعی است ایرانی‌ها هرگز نخواهند پذیرفت که به عقب برگردند و ما چه بپذیریم و چه نپذیریم، ایران حالا یک کشور عملا اتمی است. به همین دلیل، نابود کردن برنامه اتمی ایران که خواست اسرائیل است، امری نیست که بتوان انجام داد.بن عامی با اشاره به محورهای توافق ژنو یادآور شد: با این حال، همه چیز در این زمینه به توافق نهایی بستگی دارد.وی قدرت مقاومت ایران را در صحنه بین‌المللی شگفت‌انگیز توصیف کرد و گفت: در شرایطی که غرب همه گونه فشار و تحریم را بر ایران وارد می‌کرد، ایران از طریق حمایت از حماس، حزب‌الله و دیگر گروه‌ها بر توافق اعراب و اسرائیل و مخالفت‌های غرب تاثیر می‌گذاشت و حتی از چنان مقاومتی برخوردار بوده که توانسته است روابط خود با کشورهای مختلف را توسعه دهد.  

سولانا: باورکردنی نبود ایران در ژنو سخاوتمندانه رفتار کرد!

روزنامه کیهان آورده:مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت دستیابی به توافق ژنو، نشانه سخاوت ایران بود. خاویر سولانا گفت 10 سال قبل تعداد سانتریفیوژها به 10 دستگاه هم نمی‌رسید اما حالا این کشور 19 هزار سانتریفیوژ دارد.سولانا که هفته گذشته در نشست «حال و آینده گفت‌وگو با ایران» سخنرانی می‌کرد، حصول توافق ژنو را باورنکردنی توصیف نمود و افزود: در سال 2003 که ایران فقط کیک زرد داشت و در مراحل اولیه برنامه اتمی خود بود، روحانی و دولت خاتمی پذیرفت برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و ایران به پروتکل الحاقی بپیوندد. اگر غرب و اروپا در آن زمان با ایران توافق می‌کردند، برنامه اتمی ایران تا این اندازه پیشرفت نکرده بود، تعداد سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی آن اینقدر بالا نمی‌رفت و از نظر فناوری هسته‌ای ایران تا این اندازه زیاد پیشرفت نمی‌کرد.

وی، سرعت پیشرفت ایران در زمینه هسته‌ای را در فاصله 10 ساله دو توافق، انقلابی و دگرگون کننده توصیف کرد و اظهار داشت: پس از روحانی، لاریجانی آمد که او هم مذاکره‌کننده‌ای بسیار باهوش و با ذکاوت بود اما ما به دلیل یک مسئله کوچک نتوانستیم با آنها به توافق برسیم و آن این بود که ما همواره اصرار داشتیم باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنید اما هرگز سخنی از به رسمیت شناختن غنی‌سازی مطرح نمی‌کردیم.مسئول سابق سیاست خارجی اروپا گفت: پس از آن، ما همواره بر فریز در برابر فریز تاکید داشتیم و چون نپذیرفتند، آنها را به طور مرتب تحریم کردیم اما این تحریم‌ها تاثیری در توسعه فناوری هسته‌ای ایران نداشت.وی با بیان اینکه «من دیگر تصور نمی‌کردم هیچگاه ظرفیت چنین توافقی را با ایران داشته باشیم»، دستیابی به توافق ژنو را نشانه «سخاوت» ایران دانست و تصریح کرد: اگرچه در این توافق نیز بحث فریز در برابر فریز وجود دارد اما قرار است ما در مقابل توقف فعالیت‌های هسته‌ای، تحریم‌ها را از روی ایران برداریم.

سولانا با اشاره به محورهای این توافق تصریح کرد: امروز دیگر غنی‌سازی بیش از پنج درصد در ایران وجود ندارد و این دستاورد بسیار بزرگی است. ایران اکنون پذیرفته است مراکز هسته‌ای جدید یا سانتریفیوژهای نسل جدید نسازد که به نظر من، این موضوع بسیار مهمی است. وی تصریح کرد: در زمان حاضر ما در شرایط ایده‌آل قرار داریم؛ با این حال، برخی نظیر عربستان و اسرائیل می‌گویند چرا برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده نه منحل و به همین دلیل، اعتراض دارند.سولانا با بیان اینکه در قبال توافق ژنو، صادرات نفت ایران به چین و هند و برخی کشورها ادامه خواهد یافت، تحریم طلا برداشته خواهد شد و برخی مبادلات تجاری با ایران به ویژه با اهداف انسانی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: صادقانه بگویم برای من به عنوان کسی که به مدت 10 سال با ایران مذاکره کرده است، می‌گویم آنچه که غربی‌ها داده‌اند، در مقابل آنچه که به دست آورده‌اند، اندک است.

سولانا گفت: عربستان نگران بمب اتمی ایران نیست چون پاکستان به سعودی‌ها بمب اتم می‌دهد بلکه نگرانی سعودی‌ها افزایش قدرت و وزن ایران در سطح منطقه است. اسرائیل نیز اصرار دارد که ایران نباید هیچگونه پیشرفت هسته‌ای داشته باشد اما حالا دیگر شرایط عوض شده است و دیگر نمی‌توان به نابودی برنامه هسته‌ای ایران فکر کرد بلکه ما فقط باید سطح غنی‌سازی آن را کنترل کنیم.

بی‌بی‌سی: توافق ژنو «به نوعی» حق ایران را به رسمیت می‌شناسد

کیهان نوشت:«توافق نهائی ایران و 1+5 می‌بایست در برگیرنده محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به‌منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران باشد و در مقابل منجر به برداشته شدن کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه‌ای شود که علیه ایران وضع شده است.»وبسایت بی‌بی‌سی فارسی با انتشار تحلیلی به قلم شهیر شهیدثالث (تحلیلگر مقیم کانادا و همکار رسانه‌های اصلاح‌طلب) نوشت: توافق ژنو نتایج بعضاً مهم به همراه دارد. نخست آنکه شکست مذاکرات می‌توانست به سرعت موقعیت حسن روحانی را در داخل تضعیف کند و زمینه‌ساز بازگشت سیاست‌های رادیکال 8 سال گذشته شود. گزارشی در نیویورک تایمز منتشر شده که حاکی است که اوباما و دستیاران وی اینگونه استدلال می‌کردند که باید محملی برای ادعای پیروزی در اختیار حسن روحانی و جواد ظریف قرار داد که بتوانند برای رسیدن به یک توافق دائمی دوباره به میز مذاکره بازگردند.(!)

نویسنده ادامه می‌دهد: جان‌کری ادعا می‌کند که موضوع کلیدی حق غنی‌سازی اورانیوم ایران در این توافقنامه به رسمیت شناخته نشده است، اما جواد ظریف این ادعا را رد می‌کند. ظریف در کنفرانس خبری‌ای که بلافاصله پس از اعلام خبر توافق صورت گرفت تاکید کرد که در این توافقنامه، حداقل در دو مورد، حق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران مورد تایید قرار گرفته است. ظاهراً اشاره وی یکی به بخش مقدمه است که می‌گوید «راه‌حل جامع (و نهایی)، در برگیرنده یک برنامه غنی‌سازی مورد توافق دو طرف است» و دیگری به بخش انتهایی که بر «یک برنامه غنی‌سازی مورد توافق دو طرف با در نظر گرفتن معیارهای منطبق بر نیازمندی‌های عملی...» به عنوان بخشی از راه‌حل نهایی تاکید دارد.در ادامه این تحلیل آمده است: در هر صورت تیم روحانی-ظریف قادر است ادعا کند که توافقنامه ژنو، حق غنی‌سازی ایران را که عمده‌ترین بخش منازعه آن کشور و غرب بر سر مسئله هسته‌ای بود، «به نوعی» به رسمیت شناخته است.

استقبال شهروندان از تیتر دولت در زنگ حساب انشاء خواند

کیهان نوشت:تیتر نخست روز پنج‌شنبه گذشته کیهان با استقبال گسترده در میان مخاطبان روزنامه مواجه شد و در عین حال بازتاب وسیعی در دیگر رسانه‌ها داشت.تیتر نخست روز پنج‌شنبه کیهان این عبارت بود: «گزارش 100 روزه یا حمله به دولت سابق، دولت در زنگ حساب انشاء خواند». به دنبال انتشار گزارش و تحلیل‌های روز پنج‌شنبه کیهان، تماس‌های بسیاری از سوی شهروندان با روزنامه انجام شد که اغلب حاکی از استقبال از این عنوان خبری بود و البته برخی از تماس‌گیرندگان نیز اصرار داشتند همچنان به تخطئه دولت قبل بپردازند؛ حال آن که کیهان به درستی پرسیده بود سخنان رئیس جمهور قرار بوده تخطئه دولت سابق به سبک تبلیغات انتخاباتی 7-8 ماه پیش باشد و یا ارائه گزارش عملکرد 100 روزه دولت جدید؟

یادآور می‌شود انتشار گزارش و تیتر کیهان در سایت‌های دیگر نیز با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد. از جمله برخی مخاطبان کامنت‌‌هایی از این قبیل را در سایت‌های مختلف گذاشته‌اند؛ «تیتر عالی بود.../ کیهان راست میگه، همش داشت آسیب‌شناسی 8 سال گذشته رو انجام می‌داد، البته بعضی آمارش هم اشتباه از آب درآمد/ تیتری براساس واقعیت.../ تیتر جالبیه ولی خوب کار همه دولت‌ها انشاء خوندنه/ احسنت... واقعاً هم همین بود/ عالی!! حسابی خندیدیم!/ اصلاً و ابداً تیتر کیهان را نمی‌پسندم / این تیتر عالی بود/ ایول واقعاً تیتر بجایی بود/ دمت گرم کیهان/ آخه انشایش هم انشای مالی نبود/ واقعاً دم کیهان گرم گرم گرم!/ این زیباترین، بامعناترین و بامسماترین و صد البته حرفه‌ای‌ترین تیتری بود که در مورد سخنان رئیس جمهور دیدم و در واقع منحصر بفرد بود!/ فرق کیهان با سایر نشریات و رسانه‌ها در همین جاها مشخص می‌شود/ دولت در زنگ حساب انشاء خواند...!!!!/ باز هم باید گفت دمت گرم کیهان/ اینکه نیاز به صد روز نداشت، در همان دو روز اول هم می‌توانست این انشا را بنویسد/ چه تیتر جالبی/ مرگ بر کیهان ]پاسخ؛ شعار مدعیان اصلاحات: زنده باد مخالف مرده من![/ احسنت بر کیهان... دولت راستگویان!!/ جالب بود. ان‌شاءالله دفعه بعد حواس آقای روحانی جمع باشد/ تیتر قشنگی زده خدائیش/ دمت گرم، چون واقعاً انشاء بود. خوب اومدی/ آخه از انشاء هم نمره نگرفت. معلوم نبود موضوع انشاء کارهای دولت بود یا گرفتن ایراد از دولت قبلی/ ... اما انشایی که نیاز به ویراستار حقوقی دارد. زیرا پر بود از سیاه‌نمایی و افترا/ واقعاً بهترین تیتری هست که میشه نوشت/ احسنت و آفرین بر کیهان واقعاً کیهان انقلابی عمل می‌کند و....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
۰
۰
اهالی محترم روزنامه كیهان شما ها را قسم میدم كه كمی منطقی باشین نمیدانم شما در جامعه فعلی ما زندگی نمیكنیین ایا مشكلات فراوان را نمیبینید ایا نمیشنوید هر روز مراجع و افراد صاحب تریبون در باره بی تدبیریهای دولت گذشته چه می گویند این دولت كه بیشتر از صد روز نیست كه سر كار امده و به این صدروز هم نمیتواند اینهمه مشكل درست كند پس این مشكلات رو چه كسانی در ست كرده اند حتما ما مردم عادی یك نگاه به امار و ارقام سال 84 و یك نگاه به امار و ارقام سال 92 یك نگاه به فسادهای اقتصادی این هشت سال اصلا در مغازه كه شما حتما میروین برا خرید یك نگاه به قیمتها بیندازید یك نگاه به فقر اطرافتون بیندازین شاید اطراف شما اصلا این چیزها نباشه ولی ما مردم عادی خیلی چیزها رو داریم درك میكنیم اطرافمون و میبینیم تو را به خدا منطقی باشین واقعیات جامعه رو بنویسید نه برای اینكه یك شخص و یك دولت رو بكوبید بنویسید همه مان باید از روزی كه درس حساب داریم بترسیم لطفا این درد دل یك شهرون ایران را بنویسید
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
۰
۰
میگم شما وكیل وصی روزنامه كیهان هستید یا خود روزنامه كیهان ؟چرا همه خبرها را از روزنامه كیهان میگیرید ؟
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
۰
۰
من كه می گویم این اظهار نظر كردنهای ما مردم، مشغول كردن ما به خودمان است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها