به دنبال استقبال خوب تماشاگران هندی از ژانرهای مختلف، صنعت سینمای این کشور سراغ تولید فیلم‌های کارآگاهی رفته است

جیمز باندها و شرلوک‌های هندی از راه می‌رسند

صنعت سینمای هند که در چند سال اخیر تلاش کرده ژانرهای مختلف و متنوع سینمایی را به عنوان سوژه‌های تازه سینمایی مورد مکاشفه قرار دهد، سراغ ژانر کارآگاهی رفته است.
کد خبر: ۶۲۰۳۷۶

استقبال بالیوود از این ژانر ماجراجویانه و پررمز و راز در حالی صورت می‌گیرد که صنعت سینمای این کشور آسیایی در دهه‌های گذشته توجه زیادی به آن نداشته است، اما این روزها که بالیوود تنوع‌طلبی را در سرلوحه کار خود قرار داده، ژانر کارآگاهی هم به صورت ژانر مورد علاقه تهیه‌کنندگان، فیلمسازان و حتی بازیگران هندی قرار گرفته است. صنعت سینمای هند که فیلم‌هایش با هدف گیشه ساخته می‌شود سعی کرده است در سال‌های اخیر در ژانرها و گونه‌های مختلفی به تولید فیلم پرداخته که تا قبل از این، هیچ وقت سراغ آنها نمی‌رفت. در عین حال، استقبال تماشاگران از فیلم‌‌های تازه‌ای که در ژانرهای ترس، کمدی و درام‌های تلخ اجتماعی ساخته شده‌ است، حکایت از آن می‌‌کند که آنها آماده‌ پذیرش فیلم‌ها در ژانرهای مختلف هستند.

تحلیلگران سینمایی در این کشور پرجمعیت بر روحیه تازه تماشاگران هندی تاکید کرده و می‌گویند آنها خواستار موضوعات و حرف‌های تازه‌ای هستند که در قالب گونه‌های متفاوت و متنوع سینمایی به تصویر کشیده می‌شود؛ نکته اصلی، خوش‌ساخت و منطقی بودن آنهاست، نه هیچ چیز دیگر.

به دنبال استقبال خوب تماشاگران هندی از ژانرهای مختلف سینمایی و فروش بالای محصولات متفاوت و متنوع در جدول گیشه نمایش، طبیعی بود که تهیه‌کنندگان بالیوودی سراغ سوژه‌ها و ژانرهای تازه بروند. در این رابطه، ژانر کارآگاهی دقیقا همان چیزی است که می‌تواند باب طبع هر دو گروه تهیه‌کنندگان و تماشاگران سینما باشد. تاران آدارش، تحلیلگر اقتصادی سینما که هر هفته وضع جدول گیشه نمایش سینماهای هند را با دقت دنبال می‌کند، در این رابطه می‌گوید: «اوضاع در چند سال اخیر کاملا فرق کرده است. این روزها فیلم‌هایی با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو می‌شود که تا چند سال قبل شاید هیچ کس اشتیاقی برای ساخت یا تماشای آنها از خودشان نمی‌داد. دقیقا به همین دلیل بالیوود که همیشه به دنبال ایده‌های تازه بوده تا آنها را به فیلم‌هایی پرفروش تبدیل کند، حالا چشم به سوژه‌های کارآگاهی دوخته و قصد تولید فیلم‌های پررمز و راز و دلهره‌آور پلیسی را دارد. باید منتظر ماند و به زودی چهره‌های مشهور سینمای هند را در نقش ماموران کارآگاهی زبر و زرنگی دید که مثل پوآرو و شرلوک هلمز به همه جا سر می‌کشند و ماجراجویی‌های حیرت‌انگیز و عجیب و غریبی را از خودشان به نمایش می‌گذارند.»

بی‌دلیل نیست که این روزها در رسانه‌های گروهی هند اخباری چاپ می‌شود که اختصاص به تولید فیلم‌های تازه‌ای دارد که در ژانر کارآگاهی ساخته می‌شود. به نوشته نشریات هندی، تعداد زیادی فیلم کارآگاهی در دستور تولید و کار بالیوود قرار گرفته و کارآگاهان مختلف سال آینده پرده سینماها را از حضور خود پر خواهند کرد. یکی از پرسروصداترین فیلم‌هایی که در ژانر کارآگاهی در دستور تولید است و برای نمایش در فصل تابستان سال 2014 آماده می‌شود، «جاگوی جاسوس» نام دارد. کارگردانی فیلم را‌ آنوراگ باشو به عهده دارد. او کسی است که سال قبل کمدی درام شخصیت‌محور «برفی!» را ساخت.

این فیلم که نامزد رسمی کشور هند در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی سال بود، فروش بسیار بالایی در سینماهای هند کرد.

جاگوی جاسوس از هر نظر در تضاد با برفی است و تنها نکته مشترک این دو (بجز حضور باشو در مقام کارگردان)‌ بازی رابیند کاپور نوه راج ‌کاپور در نقش اصلی آن است. این بار باشد و کاپور تهیه‌کننده فیلم خود نیز هستند و این نکته نشان می‌دهد آنها به موفقیت بالای مالی آن در جدول گیشه نمایش دل‌خوش کرده‌اند.

شرکت تازه تاسیس فیلمسازی پیکجر شورد پروداکشن تهیه‌کننده جاگوی جاسوس است. باشو و کاپور مدیران این شرکت هستند و رقم تولید آن را اعلام نکرده‌اند. برخی شایعات حکایت از آن می‌کند که رقم تولید این اکشن کارآگاهی بسیار بالاست. حتی اخبار مربوط به رقم هزینه‌های تولید فیلم هم به کمک آن آمده، تا به یکی از پروژه‌های پرسروصدای این روزهای بالیوود تبدیل شود. جاگوی جاسوس هم در کنار تازگی‌های خود، انعکاسی از حال و هوای محصولات رویا‌پرداز دهه‌های قبل بالیوود است. سازندگانش می‌گویند فیلم ملغمه‌ای از فیلم‌های معمول بالیوودی است که اکشن، کمدی و موسیقی را با هم تلفیق می‌کند. عنصر تازه ورود کارآگاهی هم به این مجموعه اضافه شده است. باشو می‌گوید: «تلفیق همه این عناصر با یکدیگر، باعث جذب انبوه تماشاگران به سمت‌ آن خواهد شد. در قصه این فیلم شرلوک هلمز به دیدار آستین پاورز می‌رود و شخصیت اصلی قصه فیلم در یک نقش جیمزباندگونه کمدی، تمام کارهایی را انجام می‌دهد که تا قبل از این شخصیت‌های معروف داستان‌ها و فیلم‌های کارآگاهی انجام داده‌اند.» نکته جالب فیلم در این است که رابیند کاپور با وجود آن که بتازگی سی‌ویک ساله شده است، در قصه جاگوی جاسوس در نقش یک نوجوان بازی خواهد کرد. کاترینا کایف نقش مقابل او را در فیلم دارد و گوویندا بازیگر مطرح دهه 80 بالیوود که حالا سن و سالی پیدا کرده، در نقش ناپدری شخصیت کارآگاه قصه بازی می‌کند. کلید فیلمبرداری فیلم اوایل ماه آینده میلادی در شهر بمبئی زده می‌شود.

قصه کتاب پرخواننده کارآگاهی «بیومکیشن باندجی» اثر سارادیندو باندو پادیا هم دستمایه فیلم تازه در ژانر کارآگاهی است. صنعت سینمای هند از سال‌ها قبل می‌خواست قصه این کتاب را تبدیل به یک فیلم سینمایی کند، اما در تمام این سال‌ها نگران آن بود که نسخه سینمایی این کتاب پرفروش، با استقبال تماشاگران سینما روبه‌رو نشود، اما منتقدان ادبی و سینمایی می‌گویند اکنون بهترین زمان برای تولید این فیلم فراهم شده است.

نسخه سینمایی با نام موقت «باند جی» جلوی دوربین می‌رود و احتمال دارد این نام در زمان نمایش عمومی تغییر کند. در شرایطی که اهل فن فکر می‌کردند ایفای نقش شخصیت اصلی قصه به یکی از بازیگران مطرح و باتجربه سینما داده شود، تهیه‌کنندگان فیلم گفته‌اند برای ایفای نقش کارآگاه باندجی با سوشانت سینگ راجپوت بازیگر جوان و تازه‌وارد بالیوودی قرارداد همکاری امضا کرده‌اند.

راجپوت سال قبل با درام اجتماعی و پرتنش «کای پوچه» به سینمای هند معرفی شد. فیلم (که قصه سه دوست صمیمی و ورزشکار در دوران درگیری‌های قومی دهه 90 میلادی شهر بمبئی را به نمایش می‌گذارد) در کمال حیرت تحلیلگران سینمایی فروش بالایی در جدول گیشه نمایش کسب کرده و نام راجپوت را در سطح وسیعی مطرح کرد. او فصل گذشته دومین فیلم سینمایی خود «شوو دسی رومانس» را روی پرده سینماهای هند فرستاد.

قسمت دوم «مامور ویتود» هم در دستور تولید قرار گرفته است. سیف‌علی خان بازیگر و تهیه‌کننده قسمت اول، بازیگر و تهیه‌کننده قسمت دوم آن هم هست. ولی سویرام راگاوان، کارگردان قسمت اول با دومین قسمت آن همکاری نخواهد داشت. فیلمسازی که باید جای او را بگیرد، هنوز انتخاب نشده است. به گفته سیف‌علی خان، فیلمنامه مامور ویتود2 در حال نگارش است و تا یک ماه دیگر آماده کار می‌شود. کلید فیلمبرداری این اکشن ماجراجویانه پلیسی، به احتمال زیاد اوایل سال جدید میلادی زده خواهد شد. تولید این فیلم در حالی توسط سیف‌علی خان با جدیت دنبال می‌شود که نسخه اصلی آن در سال گذشته میلادی، فروش خوبی در سالن‌های نمایش سینماهای هند نکرد، اما این مساله باعث دلسردی بازیگر و تهیه‌کننده‌اش نشده است.

به گفته سیف‌علی خان، فیلم زمانی به نمایش عمومی درآمد که تماشاگران مشتاق تماشای یک کار پلیسی و کارآگاهی نبودند. سوژه‌های جیمزباندی تا سال قبل طرفداری بین تماشاگران نداشت، ولی حالا کاملا مشخص است که اوضاع و شرایط تغییر کرده است. در عین حال، ما قسمت دوم مامور ویتود با بهره‌گیری از اشتباهات خود در زمان تولید قسمت اول آن، تولید خواهیم کرد. سیف‌علی خان در این مجموعه فیلم در نقش یک مامور و کارآگاه ضدجاسوسی همچون جیمزباند و شرلوک هلمز ظاهر می‌شود که باید یک‌سری معمای لاینحل و مرموز بین‌المللی را حل کند. او به صورت همزمان از قوه تخیل و تفکر و نیروی بازوی خود کمک می‌گیرد تا این معماهای گیج‌کننده را به یک نتیجه منطقی برساند.

ایندیا اف‌ام / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها