طی شش ماه اول امسال روزانه ۴۱۲ زوج از یکدیگر طلاق گرفته‌اند، هر فرد با شنیدن این آمار طلاق مات و مبهوت می‌ماند از غفلت مسئولان. این خبر به استناد آمار اعلام شده توسط احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دست می‌آید.
کد خبر: ۶۱۷۷۸۹

الف در گزارش خود افزوده است: معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آخرین آمار ثبت واقعه حیاتی ازدواج را در شش ماه نخست امسال، 626 هزار و 395 واقعه اعلام کرد که بیانگر پنج درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 1391 است، در حالیکه طلاق با 76 هزار و 644 مورد در مدت مورد بررسی در مقایسه با نیمه اول سال قبل هفت درصد افزایش یافته است.


تویسرکانی 9 دلیل زیر را علت بروز طلاق در شش ماه نخست امسال اعلام کرده است:
- دخالت خانواده ها 15.4 درصد
- تحقق نیاقفتن شرط ضمن عقد 14.8
- ترک زندگی توسط یکی از زوجین 7.7
- اعتیار 6.5
- استنکاف شوهر از دادن نفقه 4.1
- فقرمالی به صورت مشخص 4
- ضرب و شتم و سوءرفتار 3.2
- اختلالات روانی 1.3
- محکومیت یکی از زوجین به حبس بیش از 5 سال یک درصد


آمار بالا نشان می دهد که طلاق دیگر در بین زوج های ایرانی عادی شده است و زوج ها با کوچک ترین مشکلی جدایی را بهترین راهکار می دانند. زوج هایی که اغلب زیر 30 سال سن دارند و طلاقها در 5 سال اول زندگی شان اتفاق می افتد.
گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت وزرش و جوانان با بیان اینکه 20 درصد میانگین ازدواج های کشور به طلاق منجر می شود می گوید : خیانت همسران، کودک آزاری و همسر آزاری بر زوال خانواده موثر است، در کشور ما یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با خانواده تشکیل نادرست آن، نبود زندگی مناسب در طی زندگی زوجین و درست جدا نشدن در هنگام طلاق است و در ارتباط با این سه مورد در کشور با مشکل مواجهیم.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: یکی از دلایل افزایش طلاق گرایش به مصرف فرهنگ غرب و گسترش فساد و بی بند و باری های جنسی و آزادی های افسارگسیخته دانست. بر اساس بررسی هایی که مشاوران بنده بر اساس اطلاعات به دست آمده از مطالعات میدانی در دادگاه های خانواده در این خصوص انجام داده اند، در حال حاضر اصلی ترین علت طلاق، اعتیاد به مواد مخدر است. اعتیاد به شیشه اولین رتبه را بین عوامل طلاق ناشی از اعتیاد به خود اختصاص می دهد.
عزیزی با بیان اینکه حق طلاق نباید در دست زنان باشد می گوید :دومین عامل، مشکلات اقتصادی است که زوج های جوان در زمان تشکیل خانواده از عهده تأمین هزینه های زندگی برنیامده و راه حل را در طلاق می یابند. بالا رفتن توقع زنان و و تنوع خواهی مردان، نفوذ آداب و رسوم غربی و پیچیده تر شدن زندگی مشترک از دلایل دیگر افزایش طلاق در ایران است


**ثبت 2 ازدواج موقت به ازای هر 10 ازدواج رسمی
دکتر علی مظفری نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از ثبت 2 ازدواج موقت به ازای هر 10 ازدواج رسمی خبر می دهد و اعتقاد دارد: نرم افزار جامعی که علل طلاق را ثبت می کند نشان می دهد در 6 ماهه اول امسال دلایل طلاق عبارت بودند از نبودن تناسب میان دختر و پسر و خانواده ها، تفاوت های اعتقادی، رعایت نکردن مسائل شرعی از سوی یکی از زوجین، عدم شناخت کافی از یکدیگر و مشکلات زناشویی است.
مظفری می افزاید: بر اساس تحقیقات ما مثلثی سه ضلعی برای دلایل طلاق تعریف کرده ایم که اول مشکلات اقتصادی، دوم مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سوم مسائل اعتقادی دلایل طلاق را در جامعه امروز تشکیل می دهند. البته نباید غافل بود از اینکه سریال های خارجی و تغییر فرهنگ و دیدگاه هم تأثیرگذار بوده است به عنوان مثال در دهه اول انقلاب طلاق بسیار زشت و زننده بود و خانواده از اینکه فرزندش طلاق گرفته آفتابی نمی شد ولی امروز طلاق در جامعه مد شده است.
نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه 66 درصد از مردان ایرانی بعد از ازدواج دنبال این می روند که چگونه با همسرشان رابطه زناشویی داشته باشند، گفت : 92 درصد طلاق ها در 8 سال نخست زندگی رخ می دهد، مجلس نمی تواند مسئولی را احضار کرده و از او سؤال کند چرا طلاق افزایش داشته است؟
محمدتقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت جوانان درباره علل اصلی طلاق در ایران اعتقاد دارد: آخرین پژوهش های انجام شده در مورد گروهی از زوج های متقاضی طلاق به عنوان جامعه آماری، نشان می دهد که ارتباط ناسالم و فساد اخلاقی، مهم ترین علت طلاق در میان جوانان ایرانی است. دلایل دیگری همچون اختلال روانی، ترک نفقه، اجرا گذاشتن مهریه، بیکاری و نداشتن شغل مناسب به ترتیب در مقام های دیگر علل افزایش طلاق عنوان شده است.
اعظم پورخاتون کارشناس ارشد مطالعات زنان به ایسنا می گوید : عمده دلایل طلاق به دوران قبل از ازدواج برمی‎گردد که زوجین شناخت کافی نسبت به یکدیگر ندارند. وی تصریح کرد: زوجین بین 24 تا 29 سال بیشتر به طلاق پرداخته و عمر ازدواج آن ها 2 تا 5 سال است.


**افزایش طلاق های عاطفی
طلاق عاطفی یا طلاق خاموش حالتی است که در آن هرچند زن و مرد همچنان به زندگی در زیر یک سقف ادامه می دهند، اما از نظر عاطفی نسبت به یکدیگر سرد شده و اعتماد به هم و جذابیت برای یکدیگر را از دست می دهند. هر چند آمار رسمی از میزان طلاق عاطفی در ایران وجود ندارد، اما کارشناسان تخمین می زنند که میزان طلاق عاطفی دو برابر میزان طلاق رسمی در کشور باشد.
پروفسور حسین باهر جامعه شناس و بنیانگذار مکتب رفتار شناسی در ایران در ارتباط با تعداد طلاق های عاطفی ای که به نسبت هر ازدواج صورت می گیرد می افزاید: تقریباً 25 درصد ازدواج ها به طلاق رسمی می انجامد، 25 درصد در مسیر صحیح ادامه می یابد و مابقی زوج ها از درجاتی از طلاق عاطفی رنج می برند. از مجموعه دلایل این پدیده می توان به مشکلاتی از قبیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در جامعه به مرور زمان به وجود می آید و بر خانواده ها نیز اثر می گذارد؛ اشاره کرد.
دکتر کاظم قجاوند جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه در رابطه با طلاق عاطفی می گوید : آمار دقیقی را نمی توان در این زمینه ارائه داد اما این روشن است که از هر 10 ازدواج صورت گرفته دو مورد آن به طلاق رسمی ختم شده و چهار مورد آن نیز گرفتار خاموشی روابط زناشویی و طلاق عاطفی می شوند.
تعداد طلاق های عاطفی در خانواده ها همیشه به دلایل عرفی و فرهنگی جامعه بیشتر از طلاق های رسمی است. طلاق های عاطفی نه تنها برای خود افراد نتایج سوئی را به دنبال دارد بلکه برای جامعه هم مشکل ساز می شود زیرا تأثیر خاموشی روابط زن و مرد در فعالیت های خارج از خانه هم دیده می شود و زن و شوهری که مدتی است دچار اختلاف شده اند از لحاظ روانی نیز آمادگی لازم را برای فعالیت های خارج از خانه ندارند.

>> ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها