مذاکره‌ای که برای مذاکره نیست، بلکه معطوف به هدف است. این نمایی کلی از آن اتفاقی است که اکنون در ژنو درحال شکل‌گیری است. یک مذاکره پیچیده و تاریخی که برای هر دو طرف مذاکره می‌تواند آینده‌ساز باشد.
کد خبر: ۶۱۷۷۴۲
دستاوردهای فراهسته‌ای یک توافق

طی صد روزی که از روی کار آمدن دولت حسن روحانی گذشته و بویژه طی دو ماه اخیر، رویکرد تازه ایران به مذاکرات هسته‌ای، خواب را از چشم جنگ‌طلبان ربوده و اکنون درحالی هتل اینترکنتیننتال تبدیل به خط مقدم جدال دیپلماتیک هفت کشور مهم جهان شده که برای همگان روشن است برنده این رزم سیاسی کیست و بازنده‌اش کدام است.

از یک‌سو تهران می‌داند که به دلیل عدم انحراف برنامه‌های هسته‌ای‌اش از قوانین بین‌المللی، دلیلی برای بی‌اعتمادی جهان وجود ندارد و 5+1 نیز بخوبی به این مهم آگاه است که تاریخ مصرف اثرگذاری تحریم‌ها به‌سر آمده و از این پس هرچه بگذرد تنها ضرر و زیان سیاسی و اقتصادی برای تحریم‌کنندگان برجا خواهد ماند.

ضرر سیاسی به‌دلیل نمایش ناکارآمدی تحریم به عنوان یک اهرم فشار سیاسی و زیان اقتصادی به‌خاطر محروم ماندن جهان از بازار 75 میلیونی ایران و موقعیت ژئواستراتژیک این کشور برای انتقال انرژی و منابع سرشار آن که جهانیان را ناخواسته وابسته به خود می‌کند.

در چنین شرایطی است که به تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان، مردم ایران فرصتی تاریخی را پیش روی جهان قرار داده‌اند تا به یک بحران غیرضروری پایان دهند؛ بحرانی که زاییده پریشان‌گویی‌های گروهکی تروریستی بوده و تبلیغات رسانه‌های صهیونیستی که انقلاب اسلامی را خطری برای هویت جعلی خود می‌دانند از کاه آنان کوهی ساخته و حالا وقت آن رسیده است تا کشورهایی که خود را نمایندگان جهان متکثر امروز می‌دانند، نشان دهند می‌توانند از تار تنیده شده گروه‌های افراطی رها شده و با رسیدن به توافقی پایدار با تهران، برای همیشه به حفظ ثبات در خاورمیانه کمک کنند.

آمریکا و متحدانش بهتر از دیگران می‌دانند که تنش‌ها در منطقه‌ای که انبار انرژی خاورمیانه به‌شمار می‌آید، با نقش‌آفرینی ایران، بسیار راحت‌تر قابل حل است و توسعه تروریسم و افراطی‌گری که 12 سال قبل دامن مهم‌ترین حامی خود یعنی آمریکا را هم گرفت، دستپخت کشورهایی است که به دنبال تضعیف نقش تهران برای عرض‌اندام خود هستند.

بر این اساس دیپلمات‌های غربی و شرقی حاضر در مذاکرات ژنو امروز باید فراتر از تعداد سانتریفیوژها و فعالیت تاسیسات هسته‌ای ایران به دستاوردهای کلان‌تر نزدیکی به تهران فکر کرده و این نکته را از یاد نبرند که ایران، کلید ثبات مهم‌ترین خطه زمین در جهان امروز است.

مصطفی انتظاری‌هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها