استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قدمت تاریخی آن، دارای میراث‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است که بخشی از آن در قبرستان‌های تاریخی و باستانی ـ که در گوشه و کنار این استان پراکنده است ـ‌ مشاهده می‌شود؛ از گورستان باستانی «لما» در شهرستان دنا گرفته تا استودان‌های شهرستان بهمئی و گورستان‌های مربوط به دوران اشکانیان و صفویان که تنها بخشی از میراث تاریخی این استان کهن است.
کد خبر: ۶۱۷۵۸۸

گذشته از گورستان‌های تاریخی که در بیشتر موارد گمنام بوده، کمتر کسی از وجود آنها در این استان با خبر است، قبرستان‌های تاریخی سده‌ها و دهه‌های اخیر نیز مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته‌است و در سایه همین بی‌توجهی‌ها هر روز آماج تخریب و تاراج قرار می‌گیرد.

یک پژوهشگر تاریخی در این‌ باره به فارس گفت: نگاره‌های قبری و حکاکی‌های قبرستان‌های موجود در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر ماهیت تاریخی، گویای شرایط اجتماعی، نظامی‌، فرهنگی و اقتصادی زمان‌های مختلف است.

فریدون داوری با اشاره به این‌که بعد از اسلام، گورستان‌ها بیشتر اطراف امام‌زادگان توسعه می‌یافت، افزود: تصویرگری‌ روی سنگ‌ قبرهای بسته به جایگاه اجتماعی، جنسیت و شغل افراد متفاوت بوده است.

داوری تصریح کرد: برای مثال نقش خورشید روی سنگ‌قبرها نشانی از دینداری فرد متوفی و تصویر سوارکار، نشان‌دهنده دلاوری و جوانی بود. همچنین روی قبر مسلمانان و بخصوص سادات از نام ائمه اطهار(ع) استفاده می‌کردند و استفاده از آیات قرآن روی قبور نشان‌دهنده افراد عالم و روحانی بود.

اتفاقی که در سال‌های اخیر به چشم می‌خورد، تخریب قبرستان‌های تاریخی و سنگ‌قبرهای با قدمت زیاد ازسوی برخی دستگاه‌های دولتی است؛ تخریبی که به دلیل توسعه حرم امامزادگان و به بهای حذف بخشی از میراث تاریخی و معنوی این دیار صورت می‌گیرد و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها