پس از آن که ائتلاف حمایت از مشروعیت که اخوان‌المسلمین آن را هدایت می‌کند با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری گفت‌و‌گو برای خروج از بحران سیاسی این کشور شد، دولت مصر نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.
کد خبر: ۶۱۶۷۷۱

به گزارش ایلنا، احمد البرعی وزیر همبستگی اجتماعی مصر در پاسخ به این دعوت گفت این ائتلاف باید پیش از آغاز هرگونه گفت‌وگویی با چند شرط موافقت کند. یکی از این شرط‌ها این است که ائتلاف حمایت از مشروعیت باید انقلاب سی‌ام ژوئن در مصر را که به برکناری مرسی منجر شد، به عنوان انقلاب مردمی به رسمیت بشناسد.

وزیر همبستگی مصر تصریح کرد، ائتلاف باید نقشه راهی را به رسمیت بشناسد که ملت مصر برای ایجاد دولت مدرن بر سر آن به توافق رسید. این نقشه راه که پس از برکناری مرسی تدوین شد، اساس مرحله انتقالی را تعیین و بر برگزاری انتخابات ریاست پارلمانی در فوریه یا مارس آینده و انتخابات ریاست‌جمهوری در تابستان سال آینده تاکید می‌کند.

وی تاکید کرد، جماعت اخوان‌المسلمین باید موافقت کند اعضای این جماعت که به اتهام قتل و تروریسم در حال محاکمه هستند، از آشتی ملی مستثنا می‌شوند.

این وزیر از اخوان خواست از ملت مصر عذرخواهی کرده و اقدامات خشونت‌بار خیابانی خود را متوقف کنند. خواسته پایانی دولت این است که اخوان بپذیرند در مرحله آینده مصر دولتی روی کار بیاید که دین را از سیاست جدا کند. بنا به گزارش منابع خبری، این ائتلاف و شخصیت‌های وابسته به اخوان هنوز نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر، محمد سلماوی، سخنگوی کمیته پنجاه که وظیفه تدوین قانون اساسی جدید مصر را به‌عهده دارد، اعلام کرد، پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور امروز تکمیل می‌شود. براساس این گزارش، بندهای مرتبط با وزیر دفاع، محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی و فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح جنجال‌برانگیز است.

در خبر دیگری اعلام شد محمد مبروک، سرهنگ دوم بخش امنیت ملی مصر که مسئولیت پرونده گروه اخوان‌المسلمین را برعهده داشت به دست افراد ناشناس ترور شد. به گزارش فارس، مبروک یکشنبه‌شب مقابل خانه شخصی‌اش در نزدیکی مرکز تجاری «سراج» در شهرک نصر قاهره هدف هفت گلوله افراد ناشناسی قرار گرفته که سرنشین یک خودرو بوده‌اند.

شاهدان حادثه در این باره به الیوم‌السابع گفتند: دو اتومبیل زرد و قرمز محمد مبروک را تعقیب می‌کردند. هنگامی که مبروک به ورودی خیابان برای سوار شدن به خودرویش رسید، یکی از اتومبیل‌ها در سمت چپ وی قرار گرفت و دیگری روبه‌رویش ترمز کرد و افراد مسلح از داخل هر دو اتومبیل شروع به شلیک کردند.

به دنبال این حادثه محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر دستور داد، تیم گسترده‌ای برای شناسایی عاملان این حادثه و دست‌های پشت پرده آن تشکیل شود. محمد مبروک در جریان دستگیری رهبران اخوان‌المسلمین و محمد بدیع، مرشد این گروه نقش مهمی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها