تازه‌ترین کشفیات باستان‌شناسی در سه کیلومتری شهر «سنخواست» (استان خراسان شمالی) و در محوطه‌ای به نام «چلو»، به کشف یک دست کله پاچه چهار هزار ساله منجر‌شد.
کد خبر: ۶۱۶۷۶۱

به گزارش میراث، هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا، حین کاوش در محوطه باستانی چلو، در نزدیکی شهر سنخواست، با دو قبر مواجه شد که در هر کدام یک ‌دست کله پاچه گذاشته شده بود.

کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه چلو، از یک ماه قبل آغاز شده و تیمی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی کاوش در این محوطه را به انجام رسانده‌اند. این هیات در دومین فصل کاوش خود تعدادی گور باستانی پیدا کرد که تاریخ آنها به‌3700 تا 4200 سال قبل بازمی‌گردد.

علی‌اکبر وحدتی، سرپرست ایرانی هیات کاوش در محوطه باستانی چلو درباره کشف کله پاچه در برخی قبور این گورستان گفت: در قبرهای کشف شده، ظروف سفالی بسیاری گذاشته شده که بیشتر آنها با مواد غذایی پر شده بود. بقایای گوشت بز و گوسفند از جمله کشفیات ما در این ظروف است؛ اما نکته جالب این‌که در دو قبر، یک دست کله‌پاچه برای متوفی گذاشته شده بود.

وی توضیح داد: در کنار جسد، ظرفی به شکل کاسه گذاشته‌شده که در آن بقایای سر گوسفند و چهار پاچه قابل رویت است. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا کله پاچه غذای محبوب آنها بوده که پس از مرگ به آنها هدیه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها