در بین ما همیشه کسانی هستند که وقتی پای صحبتشان می‌نشینیم، گهگاه به کارهای نکرده دیروزشان گریزی می‌زنند و با افسوس، از کارهایی می‌گویند که اگر در گذشته انجام می‌دادند امروز ثروتمند می‌شدند؛ از نخریدن آن تکه زمین در گوشه دورافتاده شهر که امروز ارزشی چندین برابر یافته تا فرصت سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگی که در طول زندگی از دست داده‌اند.
کد خبر: ۶۱۶۶۳۶

مثلا یکی از اقوام من، هر وقت از خیابان راهنمایی مشهد گذر می کند، به یاد می آورد که سال ها پیش به پدر بزرگش پیشنهاد شده بود که چند هکتار از زمین های این منطقه را با یک گله گوسفند معاوضه کند و او در کمال غرور این پیشنهاد دور از شان را نپذیرفته است!
اما واقعیت این است که دوران میانسالی بسیاری از افراد به مرور همین خاطرات توام با حسرت و افسوس می گذرد و عباراتی همچون «ای کاش» و «اگر» را بسیار از آنان می شنوید. از سوی دیگر افرادی نیز هستند که ما همیشه از آنها به عنوان کسانی یاد می کنیم که زندگی شان با یک تصمیم، یک دفعه متحول شده است. تا دیروز زندگی متوسط و معمولی داشته اند ولی امروز زندگی شان دگرگون شده است. در بیشتر مواقع ما به آنها نسبت «خوش شانس» می دهیم و باورمان این است که بخت با آنها یار بوده است که به اینجا رسیده اند.

حقیقت چیست؟
مطمئن باشید همین افرادی که امروز با افسوس از فرصت های از دست رفته گذشته یاد می کنند اگر به آن سال ها بازگردند باز هم آن کاری را که حسرت انجامش را می خورند انجام نمی دهند! زیرا همین الان نیز فرصت های بسیاری را پیش رو دارند که یا نادیده می گیرند و یا از انجام آن هراس دارند.
اگر شما می خواهید در مسیری متفاوت از گذشتگان خویش گام بردارید دو چیز را باید یادبگیرید:

1. هوشیار باشید
«لویی پاستور» می گوید: «شانس در خدمت ذهن آماده است» به راستی این ذهن بیدار و هوشیار ماست که قابلیت دیدن فرصت ها را دارد، نه بخت و اقبالمان.
افسوس فرصت های از دست رفته گذشته را نخورید و دغدغه از دست دادن فرصت های آینده را هم نداشته باشید، چرا که این فرصت های کنونی است که دارد یک به یک از بین می رود و شما بی تفاوت از کنار آن ها می گذرید.

2. ریسک پذیر باشید
خیلی مواقع دلیل از دست رفتن فرصت ها ندیدن آن ها نیست، بلکه ترس از نزدیک شدن به آن ها باعث از دست رفتنشان می شود.
شاید روحیه ریسک پذیری تا حدودی ذاتی باشد، اما بخش قابل توجهی از آن اکتسابی است.
بسیاری از ما از تغییر و از دست دادن موقعیتی که در آن هستیم می ترسیم. این را بدانید عاملی که سطح زندگی و درآمد و موفقیت افراد را از هم متمایز می کند قدرت ریسک پذیری آن هاست. تمامی افرادی که زندگی خود را به شدت تغییر داده اند و ما امروزه آن ها را افرادی خوش شانس می نامیم در واقع کسانی بوده اند که وقتی فرصتی برای تغییر و پیشرفت بر سر راهشان قرار گرفته، با درایت از آن استقبال کرده اند. البته این افراد و خانواده هایشان سختی های زیادی را تحمل کرده اند اما در نهایت با تلاش، پشتکار و توکل توانسته اند رفاه و آسایش بیشتر و بهتری را برای خویش به ارمغان بیاورند. در شماره های آتی در مورد «هجینگ» و «مدیریت ریسک در خانواده» بیشتر با شما سخن خواهم گفت.

>> خراسان/ آلا شریفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها