مدیرکل محیط زیست استان تهران مطرح کرد

پیشنهاد دائمی شدن طرح زوج و فرد از در منازل تا آخر سال

آلودگی هوای چند روز اخیر پایتخت نه‌فقط مسئولان را به تکاپوی تکراری انداخت، بلکه شهروندان را هم سرگردان کرد و یک‌بار دیگر بر این واقعیت تلخ مهر تائید زد که تا وقتی هر کدام از دستگاه‌های مسئول، ساز خودش را بزند وضع از این بهتر نخواهد شد.
کد خبر: ۶۱۶۱۱۳
زوج و فرد؛ لغو است، لغو نیست!

بحرانی شدن وضع آلودگی هوا در تهران طی هفته گذشته خیلی چیزها را برای مردم روشن کرد؛ این‌که هنوز هم دست سازمان‌های مسئول از ارائه راهکار اجرایی موثری که بتواند شهرمان را برای همیشه از شر آلودگی هوا خلاص کند خالی است اما از آن بدتر این‌که هنوز هم هنگام تصمیم‌گیری‌های جدی در شرایط بحرانی آلودگی هوا، مدیریت یکپارچه فقط یک شعار فریبنده است!

آلودگی هوای هفته گذشته تهران که موجب تعطیل مدارس و مهدهای کودک و کاهش ساعت کار ادارات شد، به روال همیشه باز هم دستگاه‌های متولی را به تکاپو انداخت تا با تشکیل کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا باز هم دست به دامان مسکن‌های موقت شوند شاید آلودگی هوا هرچند گذرا از شرایط بحرانی خارج شود.

تعطیل چند روزه پایان هفته که به دنبال آن فرصتی دست داد تا تعدادی از شهروندان از تهران خارج شده و از آلودگی هوا کاسته شود، اما با آغاز هفته دراین باره که آیا لازم است طرح زوج و فرد باز هم سراسری اجرا شود یا طبق روال قبل، بهانه‌ای برای اختلاف بین مسئولان شد.

معاون استاندار تهران تاکید کرد براساس مصوبه کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا، طرح زوج و فرد همچنان از در منازل اجرا شود، اما به فاصله یک ساعت پس از آن رئیس پلیس راهور تهران تاکید کرد پلیس به عنوان مجری، طرح سراسری زوج و فرد را از در منازل اجرا نخواهد کرد.

در این گیر و دار شهروندان که مستاصل مانده بودند به اخبار منتشر شده در سایت‌های خبری استناد می‌کردند، اخباری که برخی بر اجرای سراسری طرح زوج و فرد و برخی بر لغو آن تاکید داشت.

از سوی دیگر تا آخرین ساعات شب اخبار زیرنویس شده در تلویزیون نیز به نقل از مسئولان استانداری بر اجرای طرح سراسری زوج و فرد تاکید می‌کرد.

نتیجه این تصمیم‌گیری‌های چندوجهی این شد که صبح روز گذشته بسیاری از شهروندان که دقیقا نمی‌دانستند بالاخره طرح زوج و فرد از در منازل اجرا می‌شود یا به روال قبل، از ترس جریمه شدن ترجیح دادند از خودروی شخصی استفاده نکنند.

این وضع باعث شد بسیاری از کارمندان که به دلیل داشتن فرزند خردسال ناچار به همراه آوردن خودروی شخصی بودند دیر در محل کار خود حاضر شوند و خیلی‌ها که مسیر منزلشان در شهرک‌های اطراف تهران بود به دلیل فاصله داشتن با خطوط مترو و اتوبوس با تاخیر به محل کار یا تحصیل خود برسند و...

هرچند با ادامه دار شدن اختلاف نظر بین مسئولان استانداری و پلیس راهور، روز گذشته مجددا جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مسئول تشکیل شد تا به مشکل پیش آمده رسیدگی شود اما این کار بیشتر به نوشدارویی بعد از مرگ سهراب می‌مانست.

شاید بهتر بود این نشست مشترک قبل از این‌که هر کدام از دستگاه‌های مسئول ساز خودش را بزند و مردم را سرگردان و بلاتکلیف بگذارد، تشکیل می‌شد تا با یک تصمیم‌گیری بموقع و البته یکپارچه، شهروندان نیز این طور بلاتکلیف و سرگردان نمی‌شدند.

پوران محمدی ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها