بر اثر تیراندازی گروه‌های شبه نظامی به مردم معترض 48 نفر کشته و حدود 400 نفر زخمی شدند

درگیری‌های خونین در‌ پایتخت لیبی

حضور شبه‌نظامیان مسلح در شهرهای مهم لیبی از جمله طرابلس، پایتخت این کشور پس از سقوط قذافی از جمله معضلاتی بود که طی این دو سال همواره مورد انتقاد مردم و سیاستمداران قرار ‌گرفته است. از این رو جمعه گذشته شورای محلی طرابلس و برخی سازمان‌های جامعه مدنی و حتی دار الافتای طرابلس از مردم خواستند پس از نماز جمعه به نشانه اعتراض و درمخالفت با حضور شبه‌نظامیان در خیابان‌های پایتخت تظاهرات کنند، اما واکنش گروه‌های شبه نظامی به این اعتراض‌ها خشونتی را رقم زد که به گفته تحلیلگران در نوع خود بی‌سابقه بوده است.
کد خبر: ۶۱۵۹۴۵

آن‌طور که شاهدان عینی می‌گویند این تظاهرات در ابتدا کاملا مسالمت‌آمیز بود، اما خشونت‌ها از جایی شروع شد که معترضان به سمت منطقه قرقور در شمال طرابلس حرکت کردند. گفته می‌شود این منطقه محل تمرکز شبه‌نظامیان مصراته بوده است. نوارهای ویدئویی پخش شده در یک شبکه تلویزیونی خصوصی لیبی افراد مسلح را نشان می‌دهد که به طور مستقیم به تظاهرکنندگان تیراندازی می‌کنند، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد یک تیربار ضدهوایی را در یک دستگاه کامیونت مستقر کرده و با آن به سوی مردم شلیک کرده باشند.

دولت و منابع رسمی پزشکی جمعه‌شب آمار کشته‌شدگان را 13 نفر اعلام کرد اما منابع خبری روز گذشته تعداد کشته‌شدگان را تا 48 نفر ذکر کردند. گزارش شده که حدود 400 نفر نیز در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. در همین حال یک منبع امنیتی گفت در پی تلاش نیروهای ارتش برای بازگرداندن آرامش به طرابلس و درگیری با شبه‌نظامیان، ۱۶ نفر از شبه‌نظامیان کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود جمعه‌شب صدای انفجارها و سلاح‌های سبک و سنگین سراسر شهر طرابلس را به لرزه درآورده بود.

در حالی تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد گروه‌های شبه‌نظامی به سمت معترضان شلیک می‌کنند اما یکی از رهبران شبه‌نظامیان مصراته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی رسمی لیبی گفت: این معترضان بودند که اول تیراندازی کردند و یکی از عناصر ما در جریان آن کشته شد. وی افزود: گروه شبه‌نظامیان موافقت کرده بود شهر طرابلس را ترک کند اما بعد از حوادث روز جمعه تصمیم گرفت که در مواضع خود بماند. این رهبر شبه‌نظامی گفت: به خدا قسم که ما فقط با کفن خارج خواهیم شد.

واکنش‌های داخلی وخارجی

در اولین واکنش‌های دولتی و رسمی نسبت به این اتفاق، علی زیدان، نخست‌وزیر لیبی جمعه‌شب در میان جمعی از خبرنگاران تاکید کرد: تمامی گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در لیبی بدون استثنا باید این شهر را ترک کنند.

زیدان درگیری‌های اخیر را بدترین حادثه در پایتخت در ماه‌های گذشته خواند و به روزنامه‌نگاران گفت: خطرناک‌ترین مساله، حضور سلاح در دستان عناصری غیر از ارتش و پلیس به هر علت ممکن است. نخست‌وزیر لیبی همچنین تاکید کرد، در درگیری‌های اخیر طرابلس میان گروه‌های مسلح با شهروندان ساکن در این شهر، نیروهای امنیتی به دلیل استفاده از سلاح‌های گرم از سوی دو گروه قادر به دخالت نبودند. شیخ صادق الغریانی مفتی لیبی نیز نسبت به خطر تبدیل شدن اختلاف‌ها به نزاع‌های همراه با تعصب قبیله‌ای هشدار داد. وی گفت: بزرگ ترین خطر برای آینده و ثبات لیبی، تبعیت از عواملی تعصب‌زا و قبیله‌ای است.

از سوی دیگر سالم قنیدی، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی نیز اعلام کرد در اعتراض به اقدامات خونین روز جمعه در طرابلس استعفای خود را به ریاست ستاد مشترک ارتش تقدیم کرد. وی دراین باره گفت نمی‌تواند در پست خود باقی بماند و مسئولیت ارتشی را داشته باشد که نمی‌تواند مانع فعالیت شبه‌‌نظامیان و کشتار مردم بی‌گناه شود. شبکه تلویزیونی اسکای نیوز دیروز اعلام کرد همه پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه طرابلس به علت حوادث جاری لغو شده است. در همین رابطه، اتحادیه اروپا کشتار شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز در طرابلس لیبی را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

به عقیده تحلیلگران، مساله اصلی پس از سقوط حکومت قذافی، این است که حضور شبه‌نظامیان مسلح در لیبی مانعی برای فعالیت دولت این کشور به حساب می‌آید. در واقع این روزها دولت مرکزی قوی در لیبی وجود ندارد و علی زیدان نخست‌وزیر موقت این کشور نیز بر ارتش و پلیس کنترل کافی ندارد. از سوی دیگر نمایندگان احزاب سیاسی، تندروها، سلفی‌ها و شبه‌نظامیان مسلح نیز در کنگره ملی حضور دارند و همین امر بر شدت یافتن تنش‌های سیاسی افزوده و دست و بال دولت را برای کنترل اوضاع بسته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها