خودداری دامدار لرستانی از شلیک

پلنگی که 44 بز را درید

پلنگ به گله‌اش حمله کرد؛ 44 راس از رمه‌اش را درید، اما با این‌که مسلح بود به خودش اجازه نداد اسلحه برنواش را به سمت پلنگ نشانه برود. این حکایت شبان عاشقی است که می‌گوید: اگر عقابی در آسمان پرواز نکند، اگر کل و بزهای وحشی در کوه نباشند، اگر سر هر چشمه کبک‌ها آب نخورند، طبیعت لذت‌بخش نیست.
کد خبر: ۶۱۴۳۹۲
نوروز؛ شبان عاشق

اگر از او بپرسید چرا به پلنگی که به گله‌اش حمله کرده شلیک نکرده، پاسخ می‌دهد: من قبلا پلنگ را در این کوه دیده بودم، خیلی زیباست، تا از نزدیک نبینید متوجه حرفم نمی‌شوید. به خدا قسم اگر تمام دام‌هایم را می‌خورد هرگز به طرفش تیر نمی‌انداختم.

اینها بخشی از حرف‌های نوروز حیدری یکی از دامدارهای لرستانی است که چند روز پیش 140 راس از دام‌هایش را برای چرا به منطقه کول‌پیر در ارتفاعات هشتادپهلو برده بود.

آن روز صبح زود نوروز گله‌اش را به سمت ارتفاعات حرکت داد و مشغول چرای دام‌هایش شد. همه چیز بخوبی پیش می‌رفت تا این‌که با غروب آفتاب مرد جوان تصمیم گرفت رمه‌اش را جمع کرده و به روستا برگردد. هوا مه‌آلود شده بود و نوروز باید هر چه سریع‌تر گوسفند و بزهایی را که پراکنده شده بودند، جمع می‌کرد.

مرد روستایی چوب‌دستی‌اش را در هوا تاب می‌داد و سعی می‌کرد با هی‌هی کردن، رمه‌اش را به سمت پایین کوه هدایت کند، اما در این گیر و دار سر و صدای غیرعادی تعدادی از گوسفندان توجهش را جلب کرد، هر چند که مه‌آلود شدن فضا قدرت دیدش را کم کرده بود، ولی وقتی نوروز اطرافش را بخوبی نگاه کرد، متوجه شد تعدادی از بزهایش زخمی شده‌اند و پلنگی یکی از گوسفندان او را به دندان گرفته است.

به همین دلیل مرد جوان شروع به فریاد زدن کرد و پلنگ هم که متوجه حضور او شده بود، به سمت ارتفاعات فرار کرد. نوروز با این‌که مسلح بود، اما به پلنگ شلیک نکرد.

او به دیدبان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران می‌گوید: خداوند به ما برکت می‌دهد، هر سال بزغاله‌ ها و بره‌های جدید متولد می‌شوند، اما اگر پلنگ از بین برود دیگر این کوه پلنگ ندارد.

نوروز کشته شدن گله‌اش را دید، اما به احترام محیط‌ زیست و گونه‌های جانوری در خطر انقراض آن به پلنگ آسیبی نرساند.

اگر عمل نوروز را در مقابل کار تاسف‌بار چند گله‌دار دیگر که مدتی قبل چند سگ گله را به جان پلنگی انداخته و حیوان را به‌طرز وحشیانه‌ای کشته بودند قرار دهید، به ارزش کار نوروز پی خواهید برد.

به همین دلیل مسئولان باید اکنون هرچه سریع‌تر به وظیفه خود عمل کرده و خسارت او را جبران کنند، زیرا اگر پرداخت خسارت به این مرد روستایی به تاخیر بیفتد، دیگر نمی‌توان از گله‌داران انتظار داشت که کشته شدن دام‌هایشان را ببینند و دست روی دست بگذارند.

این در حالی است که مسئولان محیط‌زیست می‌توانند برای قدردانی از نوروز مراسمی برگزار کرده و به صورت نمادین هم که شده از او تشکر کنند تا دامداران از جبران خسارتشان در چنین مواقعی مطمئن شده و دیگر شاهد کشته شدن یوزپلنگ یا پلنگی به دست دامداران یا سگ‌های گله آنها نباشیم.

افزون بر این، مسئولان می‌توانند با طراحی مدالی با عنوان نوروز از این به بعد از دامدارهایی که مانند نوروز حیدری عاشق محیط‌زیست هستند، تشکر کرده و قدم‌هایی برای فرهنگ‌سازی بین دامداران بردارند.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
حجت
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
۰
۰
منم خرس را روبروی خود در فاصله 5متری دیده ام ، با توجه به مسلح بودن به خود این اجازه را نداه ام جانداری را بی جان كنم در خواست میشود از این دامدار قدردانی لازم به عمل آورند
ن-ص
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
۰
۰
امیدوارم اینگونه جوانمردیها،بیشتردیده شود.به آرامش زیبای وجدان بیداراین هموطن عزیزاحسنت می گویم.مسئولین قدردان باشند.
یك لر
United States
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
۰
۰
جانم فدایت نوروز عزیز.
از اینكه یك لر هستم غرق غرور شدم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها