سری جدید برنامه‌های «قندپهلو» و «مشاعره» در شبکه آموزش مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد. این دو برنامه که هر دو به مشاعره اختصاص دارد، از برنامه‌های شناخته شده شبکه آموزش است.
کد خبر: ۶۱۳۹۷۴
مشاعره‌های جدید در راه شبکه آموزش

برنامه قندپهلو نوروز امسال برای اولین بار از این شبکه به نمایش درآمد و سری دوم آن در حال تولید است، اما برنامه مشاعره قدمت زیادی در تلویزیون دارد و سال‌ها پیش در شبکه اول متولد شد.

برنامه قندپهلو مشاعره طنز است که با حضور طنزپردازان برگزار می‌شود. بعد از آن‌که سری اول این برنامه مورد توجه قرار گرفت، زمینه برای تولید سری دوم نیز آماده شد. سری جدید «قندپهلو» در 24 قسمت تولید می‌شود که 12 قسمت از آن همزمان با ماه ربیع‌الاول پخش می‌شود و 12 قسمت دیگر آن نیز در ایام دهه فجر به نمایش در می‌آید که در قسمت آخر به «قندواره لبخند فجر» ختم می‌شود.

امیر قمیشی تهیه‌کننده «قندپهلو» درباره تفاوت سری جدید این برنامه با سری قبل گفت: بخش ها نسبت به سری اول از نشانه‌های تصویری بیشتری برخوردار است و بخش‌های جدید نظیر «نور، صدا، دوربین، لبخند» و «پیگرد شاعرانه» نیز به بخش‌های قبلی اضافه می‌شود.

به گفته قمیشی، «نور صدا، دوربین، لبخند» بخش‌هایی از یکی از تولیدات سینمایی ایران یا جهان را به نمایش می‌گذارد و شرکت‌کنندگان باید بتوانند براساس تصاویر به‌نمایش درآمده، شعر طنز بگویند.

براساس توضیحات این تهیه‌کننده، در بخش «پیگرد شاعرانه» تصویر یکی از طنزپردازان مطرح کشور به نمایش در می‌آید و شرکت‌کنندگان باید بتوانند درباره این طنزپرداز اطلاعاتی ارائه کنند یا شعری از وی را بخوانند.

قمیشی تاکید کرد: بخش «پیگرد شاعرانه» به منظور آشنایی با تاثیرات به جا مانده از طنزپردازان فقید کشورمان به این برنامه اضافه شده است.

به گفته قمیشی، اجرای «قندپهلو» در سری جدید نیز به عهده رضا رفیع است و در بخش‌ داوری نیز علاوه بر شهرام شکیبا در هر قسمت از یک یا دو داور دیگر که از میان چهره‌های برجسته شعر معاصر انتخاب می‌شوند، استفاده خواهد شد. تولید سری جدید برنامه «قندپهلو» بعد از ایام سوگواری امام حسین(ع)، آغاز خواهد شد.

مشاعره دفاع مقدس

«مشاعره» یکی از برنامه‌های قدیمی تلویزیون است که پخش آن از شبکه یک آغاز شد اما در شبکه آموزش مورد استقبال و توجه مخاطبان قرار گرفت. این برنامه به دلیل پخش منظم، مستمر و در زمان مناسب توانست مخاطبان ویژه‌ای برای خود دست و پا کند. رونق برنامه مشاعره در شبکه آموزش، تولیدکنندگان این برنامه را بر آن داشت تا دست به نوآوری بزنند و تغییراتی در این برنامه ایجاد کنند. تولید مشاعره محرم با تمرکز بر اشعار عاشورایی و مشاعره دفاع مقدس از جمله نوآوری‌های این برنامه است.

این برنامه به شهرستان‌های مختلف نیز سفر کرده و حتی در کشورهای فارسی‌زبان همسایه نیز برگزار شده است.

برنامه مشاعره که گاه به صورت موضوعی نیز برگزار می‌شود، قرار است به سراغ شعر دفاع مقدس هم برود. اسماعیل آذر در این باره گفت: در تدارک تولید برنامه‌ای درباره شعر دفاع مقدس هستیم و به همین منظور با نهادها و سازمان‌های متعددی نیز صحبت کرده‌ایم. امیدوارم بتوانیم بزودی این گونه از ادبیات را از طریق برنامه مشاوره رواج بدهیم.

به گفته آذر، گروه تولید برنامه مشاعره به منظور تولید سری جدید این برنامه شرایطی برای آموزش و اطلاع‌رسانی درباره شعر دفاع مقدس فراهم کرده است. این مجری و کارشناس درباره برنامه مشاعره گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور جدی با ما همراهی می‌کند و پیشقراول شده تا زمینه را برای برگزاری کلاس‌های آموزشی فراهم کند. از دیگر نهادهای فعال در این باره می‌توان به حوزه هنری اشاره کرد که در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شبکه آموزش در شکل‌گیری مشاعره دفاع مقدس سهیم است.

اسماعیل آذر درباره مشاعره دفاع مقدس گفت: اشعار مرتبط با دفاع مقدس به صورت یکپارچه و مدون در اختیار علاقه‌مندان قرار ندارد، به همین دلیل به کمک نهادها و سازمان‌های دیگر تلاش می‌کنیم با حرکتی وسیع و دقیق اشعار دفاع مقدس را از منابع مختلف استخراج، گردآوری و دسته‌بندی کنیم.

به گفته این کارشناس- مجری، اشعار بعد از دسته‌بندی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد تا برای شرکت در مسابقه این اشعار را به خاطر بسپارند.وی امیدوار است این اقدام بزرگ و ارزشمند با همراهی نهادهای مختلف به نتیجه‌ای ارزشمند و ماندگار ختم شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش بازپخش «مشاعره عاشورایی» از شبکه آموزش آغاز شده است. در این برنامه که در دکوری کاملا عاشورایی ضبط شده، شرکت‌کنندگان علاوه بر خواندن اشعار عاشورایی، روایت‌هایی را که از محرم و واقعه کربلا می‌دانند، بازگو می‌کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها