گزیده عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح سه شنبه

عاشورائیان؛ پشتیبان بچه‌های انقلاب

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

زندگی دوباره رسانه‌های از هفت دولت آزاد

روزنامه‌های صبح امروز ایران ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون مردم با کلاه پهلوی تاریخ را ورق زدند،جلیل ماند و ملیحه برخاست،آل‌سعود در قتل‌عام مردم عراق دست دارد،زندگی دوباره رسانه‌های از هفت دولت آزاد،رسوایی بی‌بی‌سی کابوس چارلز،نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی نباشید،آخر هفته تعیین‌کننده در بازارها و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۱۳۶۰۹
زندگی دوباره رسانه‌های از هفت دولت آزاد

سیاست روز:زندگی دوباره رسانه‌های از هفت دولت آزاد

گویی باز هم قرار است عقب‌گرد داشته باشیم. گویی برخی از آنان که واژه «اعتدال» را مساوی «اصلاحات» می‌دانند این روزها فرصت را غنیمت شمرده و باز هم سعی دارند هر از گاهی توهین به مقدسات و ارزش‌ها را رسانه‌ای کنند.

روزی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد در آیین افتتاح استودیوی موزه موسیقی و در جمع اهالی رسانه گفت: «امیدواریم ما ادامه‌دهنده راهی باشیم که خاتمی شروع کرد. قبل از اینکه رای اعتماد بگیرم از نظرات ایشان استفاده کردم و الان هم همین‌گونه است.» خیلی ها اظهار نگرانی کردند که آنچه در دوران اصلاحات و به ویژه در زمان عطاا... مهاجرانی به نوعی در رسانه‌ها اپیدمی شده بود تکرار شود. تکرار از اهانت‌هایی که برخی رسانه‌ها در دولت هفتم آغازگر فصل نوین آن بودند.

وقتی نقاب اسلامگرایی را برداشتند
جریان بیمار روشنفکری در ایران که علی رغم گذشت بیش از ۱۰۰ سال از آغاز آن در کشورمان در دوران اصلاحات به اوج خود رسیده بود، به تدریج نقاب "اسلامی" را از چهره خود برداشته و با وقوع وقایع گوناگون بیش از هر زمان دیگری ماهیت خویش را آشکار می نماید.

شاید بهترین مثال، اظهارات ضددینی یک عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از احزاب پرنفوذ جریان اصلاحات به شمار می‌آمد، باشد. وی در سخنان ۳۱ خرداد ۸۱ خویش در همدان با عنوان "پروتستانیزم اسلامی" تقلید مقلدان شیعه از مراجع تقلید را توصیفی ناروا کرد و با انتساب کلماتی سخیف به روحانیت شیعه و حتی امامان معصوم(ع) موجی از اعتراضات را در عرصه مذهبی و سیاسی کشور برانگیخت. این اظهارات گستاخانه منجر شد تا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه ای رسمی که به امضای مرحوم آیت الله مشکینی نیز رسیده بود، سازمان مزبور را "نامشروع" اعلام کند اما اعضای این سازمان به وجود افرادی همچون این فرد در میان خود ابراز افتخار کردند. هتاکی های این عنصر افراطی به گونه ای بود که حتی خاتمی رییس جمهور وقت نیز در عکس العمل به این موضوع با صراحت ابراز داشت: "از دشمنان توقعی جز این نیست که روحانیت و مرجعیت را تضعیف کنند اما گلایه این است که تضعیف روحانیت به نام روشنفکری و اصلاح چرا؟! "

وقتی رحمت للعالمین را خشن جلوه دادند
اما داستان غم انگیز اهانت به مقدسات مذهبی طی سالهای دوم خرداد سر پایان یافتن نداشت. عبدالکریم سروش که روزگاری از پیشگامان اصلی انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها بود، ادعا کرد: "حکومت دینی جلوی رشد علمی مردم را می گیرد"، اکبر گنجی نوشت: "خشونت های روز عاشورا معلول تعارض های قومی و بالاخص نتیجه خشونت پیامبر در جنگ بدر، احد، خندق و... بود"، حمیدرضا جلایی پور هدف از انقلاب اسلامی را تنها در تحقق "جمهوریت" منحصر نمود، احمد قابل خواستار عدم ممنوعیت "همجنس بازی" شد و سالار بهزادی تفکر "شیعه" را موجب انحطاط مملکت دانست، چون معتقد بود تفکر شیعه مانع تحقق "دموکراسی" است.

خواندن دوباره برخی عباراتی که طی این سالها در روزنامه های خاص و دیگر مطبوعات این طیف بکار رفته بود شاید برای برخی مسئولان، شیپور بیدارباش باشد:
به خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید( کاظم اصفهانی, روزنامه ایران/ ۲۴ تیر ۷۹)

اگر مجوز راهپیمایی به هرگروه بر اساس قانون داده شود، اشکالی ندارد. حتی علیه خدا (روزنامه آفتاب امروز ، ۲/۶/۷۸)

حذف صحنه های جنسی و مشروب خواری از فیلم های مستند هیچ مستند شرعی ندارد! کجای فقه آمده که گفتن و شنیدن این که پسری به دختری بگوید دوستت دارم ، حرام است؟ (محمد جعفر هرندی، هفته نامه ی آبان ، ۹/۱۱/۷۸)

در بعد مسائل فرهنگی سه مشکل هست که حوزویان باید آن را حل کنند . یکی موسیقی به نحوی که انسان هر وقت دلش خواست ضبط را روشن کند و یکی هم رقص و دیگری ماهواره به نحوی که در فیلم به زنان از زانو به بالا عریان هم بتوان نظر انداخت (جهانبخش محبی نیا. آفتاب امروز ، ۳/۷/۷۸)

نظریه ی غیرت دینی، ویران کننده ی اندیشه و فرهنگ و تمدن است (عطا مهاجرانی. آریا، ۱۶/۱/۷۹)

یک زمانی مردم میگفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است، اما امروز عیسی که سهل است، خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد، نخواهند پذیرفت. امروز خدا در جامعه هیچ کاره است (محسن کدیور.دانشگاه تهران ، سال ۷۹)

مظاهر دینی چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب افتادگی است (نوشین احمدی،تیر ۷۷، ماهنامه جامعه سالم)

آن دسته از جوانانی که به مساجد روی می‌آورند یا کتب دینی را مطالعه می کنند، از نظر ساختار فکری و روانی ضعیف هستند! یعنی ضعفای نسل جوان از نظر فکری و روانی و کم اطلاع ترین آنها هستند (محمد مجتهد شبستری، ۱۵دی ۷۸، روزنامه فتح ص ۸)

قوانین شرعی در مورد زنان ظالمانه است (مهرانگیز کار، ۷ بهمن ۷۸، عصر آزادگان)
تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است (سالار بهزادی، ۲۳ آبان ۷۸ صبح امروز)

هیئت‌ها‌ی مذهبی، منشا خشونت اند (محمد قوچانی، ۲۰ فروردین ۷۹، عصر آزادگان)
فرهنگ شهادت خشونت آفرین است.اگر کشته شدن آسان شد، کشتن هم آسان می شود (عبدالکریم سروش، روزنامه نشاط - ۱۲/۳/۷۸ ص۶)

برخورد با توهین کنندگان به مقدسات، چون منجر به اشاعه توهین می‌شود، خود اشاعه فحشا است (عطا مهاجرانی، ۵ مهر ۷۸، اخبار اقتصاد)

زنجیره روزنامه‌هایی که شبیه هم بودند
ساختارشکنی و حمله به مبانی دینی از خصوصیات بارز مطبوعات وابسته به جریان اصلاحات بود که در این مسیر برخی از نویسندگان دوران پهلوی نیز به میدان آمدند و همه جانبه به خطوط قرمز جمهوری اسلامی یورش بردند. در این راه اگر روزنامه ای نیز توقیف می‌شد، با توجه به مجوزهای فراوانی که وزارت ارشاد گرفته شده بود، دیگر روزنامه ها به سرعت به میدان می آمدند. بدین ترتیب علناً قانون دور زده می شد و به همین علت بود که تعبیر «روزنامه‌‌های زنجیره‌ای» برای وصف وضعیت مطبوعات تندروی وابسته به جریان اصلاحات بکار گرفته می شد.

حملات روزنامه های زنجیره ای به اندیشه‌های دینی و نظام جمهوری اسلامی تا جایی شدت گرفت که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعددی هشدارهای فراوانی در این رابطه دادند و از «شبیخون فرهنگی در پوشش مطبوعات» سخن گفتند: «ما با یک تهاجم و جنگ حقیقی و سازمان یافته مواجه هستیم... کسانی که نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت داشته باشند، متوجه تهاجم فرهنگی خواهند شد و نشانه‌های بارز و بی‌شماری را در این زمینه مشاهده خواهند کرد»
اما طی سالهای دوم خرداد، نه تنها رسماً و از تریبون های مختلف فریادهای اهانت آمیز نسبت به اسلام ترویج می شد بلکه مدعیان "آزادی بیان" و " منطق و گفتگو" از مناظره منطقی و پاسخگویی پیرامون مبنای سخنان خویش خودداری می‌کردند. مهاجرانی وزیر وقت ارشاد دولت خاتمی و هم چنین سروش از ایدئولوگ های اصلی جریان دوم خرداد پس از مدت ها کشمکش از مناظره با آیت‌الله مصباح یزدی، طفره رفتند.

متأسفانه طی این سالها برخی دفاتر تحکیم وحدت در دانشگاهها نیز مبهوت ظاهر زیبای شعارهای اصلاح طلبان شده بود. فضای مسموم و هتاکانه روزنامه های زنجیره ای به سرعت برفضای دانشگاه ها نیز تأثیر گذاشت و پس از مدتی کوتاه، برخی تبدیل به پیاده نظام احزاب سیاسی خارج از دانشگاه شدند. غائله ۱۸ تیر کوی دانشگاه تهران نماد استفاده ابزاری از جنبش دانشجویی توسط سیاسیونی بود که دانشگاه و دانشجو را بازوی خود می نامیدند و الحق و الانصاف توانستند از این ۲ نهاد، بیش از بازو و بال خود، بلکه به عنوان "نقاب" چهره خویش استفاده کنند و حتی ماجرای اهانت به مقدسات در یکی از بارزترین حالات ممکن در دانشگاه های کشور در سالهای ابتدایی جریان دوم خرداد اتفاق افتاد. آنگاه که یکی از نشریات دانشجویی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر با پشتیبانی برخی مسئولان وزارت علوم وقت و عضو حزب مشارکت، نسبت به جسارت به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) در قالب یک نمایشنامه تئاتر اقدام کند که موجی از اعتراضات دانشجویان مسلمان را در این رابطه برانگیخت.

بهارِ توهین‌کنندگان دوباره فرا رسید؟
چراغ اول توهین‌ها را روزنامه بهار روشن کرد. این روزنامه در آستانه عیدغدیر، در یادداشتی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» شبهات زیادی درباره دلالت واقعه غدیر خم بر مسأله خلافت و زعامت سیاسی امیرالمؤمنین (ع) را مطرح کرده بود.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: «او به عدم انتخاب خود در شورای سقیفه هیچ اعتراضی ندارد، بلکه واکنش وی به محدود شدن عرصه انتخاب بود و نیز این‌که نتوانست خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد. نگرانی علی(ع) تنها محدود شدن وسعت گزینش مردم بود و از کلماتش این امر به آسانی قابل استنباط است. بندهای هشتگانه فوق، هرچند بسیار مجمل و مختصر طرح شد، اما آشکار می‌سازد که مراد از «اتمام نعمت» در آیه مذکور، نه حکومت و پیشوایی دنیوی، بلکه اتمام بعثت نبی، نزول، دریافت و ابلاغ بدون کاستی و نقصان قرآن است.

همین قرآن کامل و تمام است که قادر است امام و پیشوای امت واقع شود. این دُرُست همان چیزی است که درباره ابراهیم واقع شد. ابراهیم به مقام امامت نائل شده و اسوه ملت شد، چون نعمت بر او تمام شد. برای مسلمانان نیز به همین سان، از طریق بعثت رسول و با ابلاغ وحی و شکل‌گیری کامل قرآن، نعمت تمام شده است و اکنون باید مسلمانان به کتاب خدا و عمل رسولشان اقتدا کنند تا در اندیشه و عمل، شاهد و الگوی سایر امم باشند.»

پس از آن مدیرمسئول این روزنامه با عذرخواهی از چاپ چنین مطلبی در روزنامه‌اش دلیل آنرا «ساعات پایانی کار تحریریه، شتاب کار با اهمال و عدم دقت کافی» دانسته بود.

چاپ چنین مطلبی که توقیف این روزنامه هم همراه شد، اعتراض بسیاری از دلسوزان را برانگیخت. یکی از این افراد محدرضا عارف بود که در نقش منتقد روزنامه حامی خود در انتخابات ظاهر شد. همین نقد اصولی و از سر ایمان وی را بسیاری از مدعیان آزادی برنتافتند و بر علیه او سخن‌ها راندند و مطالبی نوشتند. واکنش وزیر ارشاد هم جالب بود. او گفته بود: «من از توقیف روزنامه بهار متاسفم و امیدوارم راه‌های دیگری به جز توقیف پیدا کنیم.»

اما در فاصله کمی از این توهین یک اتفاق جدید نیز رخ داد.
یادداشتی با عنوان «آتشی زیر خاکستر» در مجله چشم‌انداز ایران منتشر شده است که نویسنده با نیت دلسوزی برای حکومت(!) اقلیت‌های مذهبی را آتشی زیر خاکستر سرد دانسته است. نویسنده به بهانه محور قرار دادن وحدت شیعه و سنی در کشور دچار لغزش شده و خواست یا ناخواسته به ائمه اطهار علیهم السلام و حضرت زهرا(س) توهین کرده است.

در این مطلب درباره توجه بیش از حد شیعیان به حضرت زهرا(س) آمده است: «بعد از جنگ توجه به ایشان نسبت به سایر ائمه برجسته‌‌‌تر شد و رویکرد به ایشان نیز متفاوت شد. به تدریج مهم‌ترین فاز زندگی ایشان در روزهای اول پس از وفات پیامبر اعلام شد و برخورد خلیفه دوم با ایشان برای گرفتن بیعت از ساکنین منزل ایشان و حوادث گفته شده در این مورد پررنگ شد. پیش از آن درگذشت آن حضرت به عنوان وفات یاد می‌شد که به تدریج عنوان شهادت جایگزین شد و در رسانه‌ها هم رایج شد.»

نویسنده در ادامه می‌نویسد: «متاسفانه مساله(!) حضرت زهرا(س) را چنان احساسی و عاطفی عنوان می‌کنند که شنونده و بیننده به جای تامل و تفکر در شخصیت و منش ایشان، صرفا حس انتقام‌جویی و کینه‌توزی پیدا می‌کند»!

وی در بخشی از مقاله برگزاری عزاداری برای حضرت زهرا به «گرم کردن تنور» تعبیر شده است یا نویسنده قویا به مخاطبان القا کرده که شیعیان هر روز به دنبال پیدا کردن سوژه برای ایجاد نفاق هستند.

در مقاله آتشی زیر خاکستر به دفعات به شیعیان، حضرت زهرا و طفل مظلوم ایشان زیارت عاشورا و قبرستان بقیع توهین شده و اینگونه نتیجه گرفته که با ادامه اینگونه عزاداری‌‌ها اسلام به ۶۰ سال پیش باز‌می‌گردد و خرافات و فرقه‌گرایی و رمالی و جن‌گیری رواج می‌یابد!
باید دید در شرایطی فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت تدبیر و امید چه واکنشی نشان می‌دهد.

جام جم

اسرائیل و عربستان مانع توافق هسته‌ای با ایران
مردم با کلاه پهلوی تاریخ را ورق زدند
بیمارستان‌های غیر استاندارد تعطیل می‌شود
حفر 15 متر تونل برای فرار از رندان

خراسان

ادامه دیدارهای رئیس‌جمهور با خانواده معظم شهدا
ارزیابی محتاطانه ایران و 1+5 از مذاکرات امروز
جلیل ماند و ملیحه برخاست
جک استراو: دولت های انگلیس و آمریکا باید رسماً از ملت ایران عذرخواهی کنند

کیهان

تظاهرات هماهنگ ضد آمریکایی در 400 شهر دنیا
دستور دولت به دستگاه‌های اجرایی برای برخورد با دو شغله‌ها
آل‌سعود در قتل‌عام مردم عراق دست دارد
ظریف: عدم دستیابی به توافق هسته‌ای با 1+5 فاجعه نیست

رسالت

باهنر تا زمان برگزاری انتخابات جبهه پیروان جانشین مرحوم عسکراولادی است
آمریکا و انگلیس از ایران عذرخواهی کنند
قهرمانی پرسپولیس درنیم فصل به خطرافتاد
چارچوب مذاکرات حفظ عزت کشور است

جمهوری اسلامی

اظهار امیدواری وزیر امورخارجه نسبت به توافق با 1+5
سخنگوی دولت: رقم یارانه‌ها و مابه‌التفاوت کالاهای اساسی دو برابر شد
دشمنان از روحیه ایثارگری و جانبازی ملت ایران در هراسند
جاسوسی‌های آمریکا به ژاپن نیز کشیده شد

سیاست روز

مذاکرات حجت را بر عده‌ای در داخل و خارج تمام می‌کند
سرکوب مخالفان جاسوسی در انگلیس و آمریکا
زندگی دوباره رسانه‌های از هفت دولت آزاد
استراو برای سفیری آماده می‌شود؟

تهران امروز

اعلام حمایت ایران از دیپلماسی ورزشی
فاز دوم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5
دادستان زابل توسط تروریست‌ها به شهادت رسید
مناقشه بر سر انتصابات در وزارت علوم وارد مرحله جدید شد

وطن امروز

گروهک تروریستی «جیش‌العدل» دادستان زابل را در نزدیکی محل کار وی به شهادت رساند
رسوایی بی‌بی‌سی کابوس چارلز
هاشمی: شهریه دانشگاه آزاد افزایش یابد
استیضاح هزینه خلف وعده

حمایت

رییس قوه قضاییه: چارچوب مذاکرات هسته‌ای، عزت کشور است
وزرای امور خارجه ایران و فرانسه دیدار کردند؛ ظریف: به توافق نرسیدن در ژنو فاجعه نیست
رییس‌جمهوری: دشمنان از روحیه ایثارگری ملت درهراسند
مبارزه با استکبار جهانی، تنها راه نجات ملل مظلوم دنیا

ایران

پاسخ دولت به مخالفان وزیر علوم
اولویت‌های تازه برای درمان بازنشستگان تأمین اجتماعی
همنشینی فوتبال و سیاست
قیمت‌گذاری خودرو با ارز آزاد منتفی شد

ابتکار

نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی نباشید
پرداخت 1095 میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن مهر
سالن ورزشی اولویت است یا دیوار بلند؟
لاریجانی: هم تورم ایجاد کرده، هم به تولید لطمه زده است؛ این هدفمندی اجرا نشود، بهتر است

شرق

ظریف:کافی است چند گام دیگر برداریم
دیدار روحانی با بلاتر
بازپرسی شبانه از دادستان پیشین درباره شکایت پالیزدار
لاریجانی:دولت دنبال پر کردن چاله‌های است که دیگران کنده‌اند

مردم سالاری

غبار بی توجهی روی خانه‌های تاریخی
ظریف: رسیدن به تفاهم در مذاکرات ژنو ممکن است
ژنو ایستگاه توافق هسته‌ای ایران و 1+5؟
درآمد 24میلیارد دلاری ایران با راه‌اندازی 5فاز پارس جنوبی

قانون

نشست ژنو با تردید درباره بسته پیشنهادی غرب آغاز می‌شود؛ دست‌انداز هسته‌ای
ورود بلاتر به پرونده تبانی فوتبال ایران
هدفمندی یارانه‌ها مصرف را کاهش نداد
نیمی‌از زوج‌های ایرانی درگیر طلاق عاطفی هستند

دنیای اقتصاد

بازدهی بورس تهران همچنان رکورد می‌زند؛ سود 99 درصدی تا نیمه پاییز
ترور دادستان شهر زابل
آخر هفته تعیین‌کننده در بازارها
رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال به ایران آمد؛ دیدار بلاتر با روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها