بالابودن قیمت لبنیات پاستوریزه، مصرف لبنیات سنتی را در این استان رواج داده است

شیوع بالای تب مالت در همدان

تب ابتلا به بیماری هزار چهره که تب مالت خوانده می‌شود، در سال‌های اخیر در استان همدان سیر صعودی داشته، به طوری که اکنون بیشترین تعداد مبتلایان را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده، این در حالی است که به گفته کارشناسان بهداشتی، پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار آسان‌تر از درمان آن است.
کد خبر: ۶۱۳۴۴۳

به گفته کارشناسان مصرف شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می‌آید مانند خامه، پنیر و بستنی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری است. این در حالی است که با گران شدن محصولات لبنی پاستوریزه در سال‌های اخیر، تمایل مردم به مصرف لبنیات سنتی که در ماست‌بندی‌ها و اماکن عرضه سنتی به فروش می‌رسد، افزایش یافته است.

معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری همدان با اشاره به این‌که بیشترین آمار مبتلایان به تب مالت در سطح کشور طی امسال، مربوط به استان همدان بوده است، گفت: کرمانشاه و کردستان بعد از همدان بیشترین میزان ابتلا به تب مالت را به خود اختصاص داده‌اند.

علیرضا قاسمی فرزاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان، همواره بر استفاده حداکثری از ظرفیت استان به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید شده است.

وی با بیان این‌که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان سالانه هزینه‌های اقتصادی زیادی را به سیستم بهداشتی و درمانی کشور وارد می‌کند، تصریح کرد: 49 درصد از بیماری‌ها از انسان به حیوان و 79 درصد از بیماری‌های موجود بین حیوانات نیز از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

به گفته این مسئول، آگاه‌سازی مردم نسبت به مسائل بهداشتی و هوشیارسازی متخصصان در تشخیص و درمان این بیماری‌ها، از راهکارهای کاهش ابتلا به این‌گونه بیماری‌هاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این‌که نمودار ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان تا سال 88 در بیشتر نقاط کشور مانند استان همدان در حال کاهش بوده است، گفت: پس از سال 88، نمودار ابتلا به این بیماری‌ها در استان همدان بویژه بین عشایر شیب تندی به خود گرفته است.

دکتر سیدحبیب‌الله موسوی بهار با بیان این‌که گران شدن محصولات لبنی پاستوریزه می‌تواند ابتلا به تب مالت را در استان‌ها افزایش دهد، عنوان کرد: افراد باید هنگام استفاده از محصولات لبنی که در ماست‌بندی‌ها عرضه می‌شود، نهایت دقت را به کار بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره میزان ابتلا به این بیماری در استان همدان گفت: در شش ماهه اول امسال، 964 مورد ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدان گزارش شده است.

حسین عرفانی افزود: سیر ابتلا به این بیماری در استان همدان در حال افزایش بوده و در جمعیت شهری و روستایی، بیشتر مبتلایان را آقایان و در جمعیت عشایری خانم‌ها بیشترین میزان ابتلا را به خود اختصاص داده است. وی با بیان این‌که بیشترین میزان شیوع در بیست و پنج تا سی سالگی بوده و بیشتر مبتلایان را به ترتیب خانه‌داران، کشاورزان و دامداران به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: از بین مبتلایان استان همدان، 14 درصد سابقه تماس با دام نداشته و 85 درصد این افراد در تماس با دام بوده‌اند که 5 درصد از این افراد با شکست درمان مواجه شده و 95 درصد از مبتلایان نیز درمان شده‌اند.

بستنی سنتی یکی از عوامل بروز تب مالت

به گفته رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، بستنی سنتی مهم‌ترین فرآورده لبنی است که می‌تواند باعث بروز بیماری تب مالت شود.

سیدجلال‌الدین بطحایی با بیان این‌که استفاده از شیرهای غیرپاستوریزه در تهیه بستنی یکی از دلایل انتقال این بیماری از طریق بستنی است، افزود: قبل از مصرف شیر خام باید آن را به مدت پنج دقیقه در حرارت جوش قرار داده و سپس مصرف کرد و پنیر تازه تهیه شده نیز به مدت سه ماه در آب نمک نگهداری و سپس مصرف شود. در همین حال یکی از کارشناسان بهداشت عمومی استان همدان یادآور شد: این بیماری در تمام فصول سال وجود دارد، اما در فصل بهار و پاییز یعنی زمان زایش و شیردهی دام‌ها، بیشتر دیده می‌شود.

مهران سلگی خاطرنشان کرد: عامل بیماری تب مالت نوعی باکتری به نام بروسلاست و این میکروب دارای چند نوع است که نوعی از این باکتری که عمدتا در گوسفند و بز دیده می‌شود، مهم‌ترین عامل بیماری در انسان است. وی به راه‌های انتقال این بیماری نیز اشاره کرد و گفت: راه‌های انتقال بیماری تب مالت به انسان، به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم است که روش مستقیم آن شامل تماس با بافت‌های حیوان آلوده نظیر خون، ترشحات رحمی و ترشحات جنین سقط شده و همچنین تماس با جنین سقط شده است.

روش سرایت غیرمستقیم بیماری نیز شامل مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده بویژه پنیر تازه، خامه، سرشیر و کره، انتقال تنفسی از طریق افشانه‌های موجود در هوای آغل، اصطبل آلوده یا آزمایشگاه و فرو رفتن سر سوزن سرنگ حاوی واکسن‌های حیوانی به دست انسان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها