بحث موسیقی و موسیقی درمانی، این روزها دردنیای پزشکی سرو صدای بسیاری به راه انداخته است. هر روزه در نقاط مختلف جهان تحقیقات جدید و گسترده‌ای درمورد درمان و حتی پیشگیری از بیماری‌ها با موسیقی انجام می‌شود و دولت‌ها هزینه‌های بسیاری پیرامون این مقوله متحمل می‌شوند که نشان‌دهنده اهمیت این تحقیقات در جوامع مختلف است. در مقاله ذیل برخی از تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان در رابطه با موسیقی در سراسر جهان را به نقل از خانواده سبز بخوانید.
کد خبر: ۶۱۱۳۵۸

مبتلایان به  سکته مغزی آواز بخوانند  
پژوهشگران دانشگاه پزشکی‌هاروارد تاثیر آواز خواندن را بر بهبود توانایی صحبت کردن درمبتلایان به سکته مغزی بررسی کردند.برپایه این بررسی‌ها که در نشست سالانه انجمن پیشرفت علوم آمریکا ارائه شد، افراد برای صحبت کردن و آواز خواندن از بخش‌های متفاوت مغز بهره می‌گیرند. پژوهشگران معتقدند تمرین آواز خواندن در مبتلایان به عارضه سکته مغزی موجب بهبود توانایی صحبت کردن در آنان می‌‌شود. آنها امیدوارند با بهره گیری از نتایج این بررسی به راهی جدید برای بازگرداندن توانایی صحبت کردن به بیماران سکته مغزی دست یابند.
ادامه این بررسی‌ها همچنین نشان داده که موسیقی می‌تواند در بهبود سریع‌تر بیماران مبتلا به سکته مغزی مفید باشد. این بررسی‌ها که در فنلاند انجام شده نشان می‌دهد گوش کردن به موسیقی می‌تواند در بهبود سریع‌تر بیماران مبتلا به سکته مغزی مفید باشد. به گزارش نشریه Brain پژوهشگران بر این باورند بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند و روزانه دو ساعت موسیقی گوش می‌دهند نسبت به بیماران دیگر زودتر بهبود میابند زیرا گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود حافظه کلامی بیماران بهبود یابد.
 
مغز عاشق موسیقی است!؟

تحقیقات نشان می‌دهد که مغز انسان به طور ذاتی عاشق موسیقی است. این تحقیقات که توسط دانشمندان ایرانی انجام شده، نشان می‌دهد که چرا گوش‌دادن به موسیقی به اندازه یک فیلم پلیسی جذاب است. این پروژه که در «موسسه تحقیقاتی روتمن» در کانادا انجام شد و رهبری آن را نیلوفر سلیم‌پور، محقق ایرانی، بر عهده داشت، از گروهی از شنوندگان موسیقی خواسته شد که به نمونه‌های کوتاه از 60 ترانه‌ای که هرگز نشنیده بودند، اما به سبکی بودند که آنها با آن آشنایی داشتند، گوش دهند. هنگامی که این افراد به موسیقی گوش می‌دادند، با استفاده از MRI از مغز آنها اسکن گرفته شد و مشخص شد زمانی که آنها ترانه خاصی را دوست داشتند، نواحی بسیاری در مغزشان تحریک می‌شد.
 
تشخیص صدا در افراد نابینا

توانایی درک موقعیت توسط افراد نابینا همیشه برای دیگران جالب و عجیب بوده است. گفته می‌شود شاید افراد نابینا قدرت بینایی نداشته باشند، اما توانایی‌های بسیاری در حس‌های دیگرشان دارند که گاهی به جرات می‌توان گفت که عدم توانایی آنها را در دیدن جبران می‌کند. در تازه‌ترین مطالعات، نشان داده شده که چگونه یک فرد نابینا جهت صدا را تشخیص می‌دهد. در واقع تولید صدا در افراد نابینایی که محل انعکاس صدا را می‌توانند تشخیص دهند، در مراکز بینایی مغزشان صورت می‌گیرد. خفاش‌ها و گونه خاصی از پستانداران همچون دلفین‌ها برای هدایت جهت حرکت خود از انعکاس محل صداها استفاده می‌کنند. این مطالعه اولین بار است که برای پژوهش بر پایه عصب شناختی محل انعکاس صدا در انسان، از افراد نابینا استفاده می‌کند تا کارهایی مثل دوچرخه‌سواری را که به تصور بسیاری بدون بینایی میسر نیست را انجام دهند.
 
نوازندگان خواب را فراموش نکنند
تحقیقات نشان داده، افرادی که در حال آموختن نواختن با یکی از آلات موسیقی هستند در صورتی که در میان جلسات آموزش خواب کافی داشته باشند سریع‌تر می‌توانند ساز مورد علاقه شان را فرا بگیرند. برای مثال اگر فردی که نواختن پیانو را می‌آموزد در فاصله زمانی بین جلسات آموزشی خواب کافی داشته باشد، از سرعت و هماهنگی بیشتری در حرکت انگشتان دست هنگام نواختن قطعه‌ای که به تازگی آن را فرا گرفته است برخوردار خواهد بود. در خواب، مغز آنچه را که آموخته است بار دیگر از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده در حافظه مرور می‌کند. بررسی تصاویر ثبت شده از مغز در روش تصویربرداریMRI گویای آن است که فرد پس از بیدار شدن از خواب برای تمرین آنچه پیش از این فراگرفته است، از بخش‌های مختلفی از مغز استفاده می‌کند.
 
موسیقی قلب‌تان را آرام تان می‌کند
یادگیری و نواختن ساز می‌تواند تاثیرهای مثبتی را بر روی قلب داشته باشد .پژوهشگران ایتالیایی و انگلیسی در یک سری از آزمایش‌ها، دست به مقایسه  افراد موزیسین و غیرموزیسین زدند. در حقیقت آنها دریافتند موسیقی تاثیر مستقیم و آنی بر اعضای بدن می‌گذارد و با افزایش و یا کاهش ضربان قلب موجب افزایش هیجان و ایجاد آرامش در بدن شخص می‌‌شود. همچنین از دیگر یافته‌های این پژوهشگران این بود که موسیقی می‌تواند استرس‌ها و تنش‌های بدن را از بین ببرد و باعث شود تا فعالیت‌های ورزشی افراد نیز بالا‌تر برود و حتی از سوی دیگر بر رفتارهای حیوانات، از جمله گیاهان نیز تاثیر مثبت بگذارد که این اثر گذاری بر انسان، کاملا مشخص شده است.
 
موسیقی طعم غذا را بهتر می‌‌کند
جالب است بدانید که یک رستوران مشهور انگلیسی از مهمانان دعوت می‌کند در هنگام صرف غذا به موسیقی گوش فرادهند، زیرا سر آشپز آن معتقد است این کار طعم غذا را بهتر می‌کند .به نقل از مجله اسکوارمیل چاپ انگلیس رستوران فت داک در غرب لندن که در سرو غذاهای عجیب و غریب شهرت دارد از مشتری‌ها می‌خواهد با شنیدن صدای موسیقی از غذای خود لذت بیشتری ببرند. هستون بلومنتال سر آشپز این رستوران می‌گوید بر اثر سه سال تحقیق به همراه روانشناس مشهور چارلز اسپنس در دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها