در چارچوب مذاکرات سازش صورت گرفت

آزادی ۲۶ اسیر فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از توافق برای از سرگیری مذاکرات سازش با فلسطینیان، دومین گروه از اسرای فلسطینی را که شامل ۲۶ نفر می‌شد، آزاد کرد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود «برای جبران» آزادی این اسرا طرحی را برای ساخت شهرک‌های جدید شروع خواهد کرد.
کد خبر: ۶۱۱۱۴۹

به گزارش فارس، به نقل از بی.بی.سی، پنج نفر از این زندانیان روانه غزه شدند و 21 نفر دیگر نیز به کرانه باختری فرستاده شدند. تل‌‌آویو به این زندانیان آزاد شده، اتهام قتل وارد کرده بود و هرکدام از آنها بین 19 تا 28 سال به زندان محکوم شده بودند. گفته می‌شود بیش از 5000 فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

چندی پیش اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگوهای مستقیم را در بیت‌المقدس بعد از یک وقفه سه ساله مجددا آغاز کردند. برای شروع این مرحله، رژیم صهیونیستی متعهد شد 104 اسیر فلسطینی مربوط به دوران قبل از توافق‌نامه اسلو را آزاد کند.

مرحله نخست آزادی این اسرا در مرداد گذشته صورت گرفت و اسرائیل در این خصوص ۲۶ زندانی فلسطینی را آزاد کرد. بیشتر این زندانیان بیش از ۲۰ سال حبس کشیده بودند.

استقبال گسترده

آزادی اسرای فلسطینی با استقبال گسترده مردم در غزه و کرانه باختری روبه‌رو شد. مردم با حمل پرچم‌های فلسطین و پرچم‌های گروه‌های مختلف همراه پخش سرودهای ملی از طریق بلندگوها به شادی و نشاط پرداختند. 21 اسیری که وارد کرانه باختری شده بودند به مقر دولت فلسطین در رام‌الله رفته و با محمود عباس، رئیس دولت فلسطینی دیدار کردند. آنان پس از دیدار با محمود عباس، به سمت مرقد یاسر عرفات، رفته و تاج گلی را بر آرامگاه وی گذاشتند و بر مزار او فاتحه خواندند.

پس از آن محمود عباس از پشت تریبون به اسیرانی که از پشت میله‌ها وارد دنیای آزادی شده‌اند، خوشآمد گفت. وی با بیان این که این شادی‌ها فقط در صورت آزادی تمام اسیران کامل می‌شود، تاکید کرد به تلاش‌هایش برای آزادی تمام اسیران ادامه می‌دهد.

وی سخنان برخی افراد را مبنی بر این‌ که آزادی اسرا معامله‌ای در قبال شهرک‌سازی بوده است، رد و تاکید کرد، هرگونه شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی باطل است. یک هیات از پارلمان اروپا نیز در مقر دولت فلسطین حضور داشت تا در مراسم آزادی اسیران فلسطینی مشارکت داشته باشد.

دولت منتخب فلسطین در غزه به نخست‌وزیری اسماعیل هنیه نیز از آزادی اسرا استقبال و بر ضرورت تلاش برای آزادی همه اسرا با استفاده از همه روش‌ها و بدون چشم‌پوشی از اصول و حقوق ملت فلسطین تاکید کرد.

دولت حماس در بیانیه‌ای از رهبران فتح خواست مذاکرات تحقیرآمیز را متوقف کرده و به سیاست تک‌روی در تصمیم‌گیری‌ها پایان دهند و به گزینه‌های ملت بازگردند.

در این بیانیه تجاوزات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه محکوم شده و آمده است که این تجاوزات بیانگر این است که رژیم اشغالگر به سیاست‌های تجاوزکارانه علیه نوار غزه از طریق اقدامات نظامی و سیاست محاصره ادامه می‌دهد. دولت حماس از جامعه جهانی درخواست کرد به منظور توقف این تجاوزات خطرناک که جان شهروندان را به خطر انداخته است، فورا دخالت کند.

شهرک‌سازی‌ها

روز گذشته، همزمان با آزادی دومین گروه از اسرای فلسطینی، منابع اسرائیلی گزارش دادند که دولت با احداث 1500 واحد مسکونی جدید در قدس شرقی موافقت کرده است. به گزارش ایسنا و به نقل از منابع صهیونیستی، قرار است این 1500 واحد در شهرک یهودی‌نشین رمات شلومو در قدس شرقی احداث شود.

بنابر اعلام رادیو ارتش اسرائیل، احداث این واحدهای مسکونی با توافق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جدعون ساعار، وزیر داخلی این رژیم صورت گرفته است.

در واکنش به این اقدام، رامی حمدالله، نخست‌وزیر مکلف فلسطین با غیرقانونی خواندن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی، خواستار توقف این روند شد. وی با تاکید بر اهمیت پایان دادن به دودستگی‌ها میان جنبش فتح و حماس که از نیمه ژوئن 2007 آغاز شده، اعلام کرد: تشکیل کشور مستقل فلسطین بدون آشتی با نوار غزه (جنبش حماس) غیرممکن است.

وی در دیدار با هیاتی از پارلمان اروپا در مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله عنوان کرد: تنها راه برای پایان دادن به دودستگی‌ها در فلسطین، برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان است.

در یک خبر دیگر، منابع صهیونیستی گزارش دادند که تیم‌های مذاکره‌کننده تشکیلات خودگردان و اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه در قدس اشغالی با هم دیدار کردند. براساس این گزارش در این دیدار، زیپی لیونی، مسئول مذاکرات اسرائیلی و اسحاق مولخو، فرستاده نخست‌وزیر اسرائیل و از طرف فلسطینی نیز صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان و مارتین اندیک، میانجی آمریکایی حضور داشتند. همچنین در یک تماس تلفنی، محمود عباس با جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها