روز گذشته، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های یک سال اخیر نظام آموزش عالی لغو شد. پس از جلسات متعددی که سال گذشته برای تجمیع کنکور سراسری و آزاد برگزار شد، در نهایت برای اولین بار کنکور سراسری 92 با کنکور دانشگاه آزاد تجمیع شد؛ اما حالا سرپرست دانشگاه آزاد می‌گوید که دانشگاه آزاد در سال 93، دیگر قصد ندارد کنکوری مشترک با کنکور سراسری برگزار کند.
کد خبر: ۶۱۰۱۹۳
تصمیم دانشگاه آزاد برای لغو تجمیع کنکورها

این تصمیم به فاصله چند هفته از سرپرستی حمید میرزاده بر مجموعه دانشگاه آزاد گرفته شده است و در واقع، این تصمیم تازه را باید جدی‌ترین اقدام مدیران جدید دانشگاه آزاد به شمار آورد.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران به دلایل اتخاذ این تصمیم اشاره کرد و گفت: در هیات رئیسه دانشگاه تصویب کردیم که تمامی آزمون‌های دانشگاه آزاد از سال آینده به صورت جداگانه از دیگر آزمون‌های سازمان سنجش برگزار شود، زیرا برگزاری تجمیعی آزمون‌ها به نفع جوانان نیست و در صورت برگزاری جداگانه آزمون‌ها، دانشجویان دوبار فرصت خواهند داشت تا رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

حتی مرکز آزمون این دانشگاه هم در اطلاعیه‌ای جداگانه، تاریخ ثبت‌نام و زمان برگزاری کنکور جداگانه دانشگاه آزاد را هم تعیین کرده است.

ناصر اقبالی، رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد عنوان کرده است که زمان ثبت‌نام آزمون سراسری دانشگاه آزاد در بهمن و زمان برگزاری آن در نیمه تابستان سال 93 خواهد بود.

هنوز سازمان سنجش بی‌اطلاع است

سال گذشته که قرار شد برای اولین‌بار کنکور سراسری و آزاد با یکدیگر تجمیع شود، در کمیته‌ای متشکل از مدیران دانشگاه آزاد و نمایندگان سازمان سنجش در نهایت، پیشنهاد تجمیع آزمون‌های سراسری و آزاد به وزارت علوم ابلاغ شد.

این وزارتخانه هم با بررسی جوانب مختلف تصمیم این کمیته، نظر نهایی‌اش را صادر کرد و برای اولین بار، داوطلبان کنکور سراسری و آزاد در یک آزمون مشترک شرکت کردند.

اما از ظهر دیروز که سرپرست دانشگاه آزاد، خبر لغو تجمیع کنکور سراسری و آزاد را منتشر کرده، تاکنون اظهارنظر رسمی از سوی مسئولان سازمان سنجش دیده نشده است.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مرجع نهایی تصمیم گیرنده در این زمینه وزارت علوم است که باید نظر نهایی را رد یا تائید کند، اما هنوز اطلاع چندانی از تصمیم تازه دانشگاه آزاد نداریم و تا زمانی که اظهار نظر رسمی رئیس سازمان سنجش را ندانیم، نمی‌توانیم در این زمینه به طور قطع اظهار نظر کنیم.

در حالی که مجموعه سازمان سنجش همچنان درباره تصمیم اخیر دانشگاه آزاد، موضعی نگرفته یا نمی‌خواهد موضع قاطعی بگیرد، تماس‌های ما با رئیس سازمان سنجش هم بی‌نتیجه ماند تا در آخر متوجه نشویم که مجموعه دانشگاه آزاد چگونه بدون اطلاع سازمان سنجش، با قاطعیت از لغو تجمیع کنکور سراسری و آزاد خبر داده و آن را به اطلاع رسانه‌ها هم رسانده است.

دانشگاه آزاد: خانواده‌ها با تصمیم تازه موافقند

اگر به استدلال مسئولان موافق طرح تجمیع دو کنکور در سال گذشته نگاهی اجمالی بیندازیم، با فهرست بلندبالایی از نکات مثبت طرح تجمیع کنکورها روبه‌رو می‌شویم.

تا همین چند ماه قبل عنوان می‌شد که با تجمیع دو کنکور، حدود 11 میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است و استرس کنکوری‌ها نیز کمتر شده است، زیرا به جای دو کنکور، در یک کنکور مشترک شرکت می‌کنند.

اما پس از انتشار خبر لغو تجمیع کنکورها، روابط عمومی دانشگاه آزاد اعلام می‌کند: حدود شش ماهی می‌شود که بیشترین حجم اعتراضی که به مرکز آزمون دانشگاه آزاد سرازیر می‌شود، اعتراض خانواده‌ها نسبت به تجمیع دو کنکور است.

باید از داوطلبان نظرخواهی شود

موافقان طرح تجمیع کنکورها براین باورند که با وجود کاهش تعداد متقاضیان کنکور کاردانی و کارشناسی، از نظر اقتصادی هم تجمیع کنکورها به‌صرفه‌تر است.

آنها تاکید دارند که تجمیع مکان آزمون، زمان آزمون و یکسان بودن نظام گزینش دانشجو موجب می‌شود که اشتباه‌های احتمالی در فرآیند برگزاری کنکور کمتر شود.

از سوی دیگر، جلال طباطبایی، مدیر سابق اجرایی سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌‌کند که برگزاری کنکور جداگانه دانشگاه آزاد و سراسری، مزایا و معایب خودش را دارد، اما بهترین مرجع برای تصمیم درست، نظرخواهی از داوطلبان کنکورهای سراسری است که البته تاکنون چنین طرحی اجرا نشده است.

به هر حال، با توجه به این‌که هنوز اظهار نظر قطعی از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم مبنی بر لغو تجمیع کنکورها مطرح نشده است، این احتمال وجود دارد که با روی کار آمدن وزیر جدید علوم، این اقدام دانشگاه آزاد در حد یک پیشنهاد مطرح شده باقی بماند و هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگیرد.

امین جلالوند‌ - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
س
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
من با كنكور جداگانه موافقم معنی نداره كه تجمیع صورت بگیره شاید اصلا كسی نخواهد سراسری شركت كن . با تشكر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
ما همه كنكوریا موافقیم با جدا شدن كنكور دانشگاهها . مرسی
ازمایش شده های كنكور 91
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
۰
۰
خواهشا دیگه امسال ما رو قربانی اختلاف های سلیقه ای خودتون نكنید
عاجزانه خواستار این هستیم كه بگذارید دانشگاه ازاد طبق روال سال های گذشتش پیش بره نه مثل پارسال با یه اقدام عجولانه و غلط ما رو خونه نشین كنه
ما با آقای میرزاده كاملا موافق هستیم
مجلسی های عزیز تو رو به خدا این امید رو از ما نگیرید و همكاری كنید
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
۰
۰
ما موافقیم كنكور دانشگاه آزاد باید جدا بشه
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
۰
۰
همه راضی هستند از جدا شدن آزمون ها.با توجه با اینكه داوطلب حداقل 2 بار فرصت داره آزمون بده و كل سرنوشت و آیندش با یه بار آزمون رقم نمی خوره.این جوری استرس كمتر و فشارروی داوطلبان كمتر.چون اگر به علت استرس یا مشكلی آزمون سراسری رو از دست بده یه ماه دیگه فرصت واسه جبران داره.نه اینكه یه سال دیگه بمونه پشت كنكور.آزمون دانشگاه آزاد برگزار نشداما هزینش گرفته شدپس چه بهتر كه آزمونش برگزار بشه.
سما
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
۰
۰
تو رو خدا بذارین جدابشن
فروزان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
منم موافقم جدا بشه...آخه نمیخوام كنكور دولتی بدم....لطفا یك كاری بكنید جدا بشه.به نفع جوونایی مثل من هستش...بابا یكمم به فكر ما بدبختا باشید.ممنونتونم
م
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
جدا شدن كنكور آزاد از سراسری به نفع كنكوریهاست
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
۰
۰
خیلی بهتره از هم دیگه جدا بشن
امید بالایی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
۰
۰
ماهمه موافقیم از جداشدن كنكورها
fd
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
۰
۰
خواهشا جداكنید..............................................
یاسمن
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
۰
۰
تورو قرآن جدا بشه
الناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
۰
۰
خواهش میكنم جدا كنید كنكور آزاد و سراسری رو،خیلی سخته،من میخوام برم آزاد یكی از رشته های پیرا پزشكی،با این كارتون این فرصتم از ما گرفتید،چرا اینقدر بچه‌ها رو اذیت میكنین...

نیازمندی ها