اسناد تازه روزنامه اشپیگل نشان می‌دهد تلفن‌های خانم مرکل از سال 2002 توسط آمریکایی‌ها شنود شده است

تظاهرات آمریکایی‌ها در اعتراض به جاسوسی دولت

گسترده شدن دامنه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان آمریکایی و شهروندان دیگر کشورها، باعث شد تا افزون بر انتقادهای مطرح شده از سوی سیاستمداران اروپایی، خود مردم آمریکا نیز نسبت به این موضوع اعتراض کنند.
کد خبر: ۶۱۰۰۳۱

در همین خصوص، عصر شنبه مردم واشنگتن در مقابل کاخ سفید تجمع کرده و خواستار پایان این جاسوسی‌ها شدند. گفته می‌شود از زمان فاش شدن خبر مربوط به جاسوسی آمریکا از رهبران 35 کشور، این بزرگ‌ترین راهپیمایی ضدجاسوسی است که در آمریکا برگزار می‌شود. تظاهرات شنبه واشنگتن با عنوان «از کنترل ما دست بردارید» انجام شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بیش از یکصد گروه مدافع حقوق بشر و هزاران شهروند آمریکایی در این تظاهرات مقابل کنگره تجمع کردند تا از نمایندگان خود بخواهند به این رسوایی خاتمه دهند.

کریگ آرون، رئیس گروه رسانه آزاد در این تظاهرات عنوان کرد: «مردم از سراسر آمریکا و از طیف‌های مختلف جامعه به اینجا آمده‌اند تا از کنگره بخواهند به فعالیت‌های جاسوسی علیه میلیون‌ها آمریکایی و خارجی خاتمه داده شود.»

وی افزود: «این مساله نه‌تنها پیامدهای دیپلماتیک، بلکه پیامدهای اقتصادی برای آمریکا به همراه داشته است.»

کارل مسینو فعال دیگر آمریکایی گفت: «چرا ادوارد اسنودن در آمریکا با خطر حبس و محاکمه روبه‌روست؟ به این علت که به مردم آمریکا گفته است دولت با زیر پا گذاشتن سوگند خود از مردم جاسوسی کرده است.»

برخی از معترضان نیز تاکید داشتند با این تجمع قصد دارند به دولت نشان ‌دهند که کار آنها اشتباه بوده و بنابراین نباید از این پس به این کار ادامه دهند. براساس گزارش آسوشیتدپرس، جمعی از معترضان پلاکاردهایی به دست گرفته بودند که حامل پیام تشکر از ادوارد اسنودن، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بود که پرده از برنامه جاسوسی آمریکا برداشت. جمعی دیگر از معترضان نیز به اخبار اخیر درباره جاسوسی آمریکا از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اشاره کرده و تأکید داشتند، این‌گونه اقدامات در صورتی که صحت داشته باشد، می‌تواند به تیره کردن روابط آمریکا با هم‌پیمانانش منجر شود. آنها همچنین از کنگره آمریکا خواستند درباره گستره برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی تحقیق کند.

شنود مکالمات 35 رهبر دنیا

پس از آن‌که چند روز پیش روزنامه گاردین گزارش داد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، تلفن 35 نفر از رهبران دنیا را شنود می‌کرده است، روز گذشته روزنامه آلمانی اشپیگل، پرده دیگری از این جاسوسی‌ها را افشا کرد.

به گزارش ایسنا، نشریه آلمانی اشپیگل اعلام کرد، به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از سال ۲۰۰۲ تلفن آنگلا مرکل را شنود کرده‌اند. بنا به گزارش این روزنامه، سازمان امنیت ملی آمریکا حتی پیش از آن‌که آنگلا مرکل به مقام صدراعظمی آلمان برسد، تلفن وی را شنود می‌کرده است. در آن زمان، مرکل، رهبر مخالفان دولت وقت گرهارد شرودر در مجلس بود. کارشناسان می‌گویند آمریکایی‌ها قصد داشتند از طریق شنود تلفن مرکل به ارتباطات شرودر پی ببرند. شرودر در آن دوره به دلیل نزدیک شدن بیش از اندازه به پوتین و مخالفت با جنگ آمریکا در عراق، باعث عصبانی شدن کاخ‌سفید شده بود.

بنابراین گزارش، سفارتخانه اصلی و کنسولگری‌های آمریکا در آلمان در نظارت و اجرای عملیات جاسوسی اعم از اینترنتی و شنود مکالمات تلفنی نقش مهمی داشته‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده، مرکز اصلی این جاسوسی‌ها ساختمان سفارت آمریکا در آلمان بوده است که در بخش مرکزی برلین و در مجاورت منطقه راهبردی دولتی شهر قرار دارد. این ساختمان مشرف به دفتر صدراعظم آلمان، مجلس، وزارت امور خارجه و تعدادی دیگر از وزارتخانه‌های دولتی است.

گفته می‌شود ساختمان سفارت آمریکا در برلین دارای یک بخش ویژه برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات است که با نام سرویس جمع‌آوری ویژه (SCS) به صورت رسمی فعالیت می‌کند و درواقع ساختمان مرکزی سفارت آمریکا در برلین، پایگاه عملیاتی جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی از شخص صدراعظم بوده است. خبرگزاری آلمان حتی این احتمال را به صورت جدی مطرح کرد که سقف شیشه‌ای طبقه چهارم سفارت که دفتر سفیر در آن قرار دارد، فقط برای انجام شنودهای اطلاعاتی از دفتر صدراعظم و مجلس طراحی شده است.

بی‌اطلاعی اوباما از شنود تلفن مرکل

با مشخص شدن شنود تلفن‌های صدراعظم آلمان طی سال‌های گذشته از سوی آمریکایی‌ها، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مجبور شد شنبه‌شب برای دومین‌بار با مرکل تماس گرفته و در این مورد با او صحبت کند. اوباما در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از شنود احتمالی تلفن همراه مرکل، بابت این مساله عذرخواهی کرد.

صدراعظم آلمان نیز در گفت‌وگو با اوباما خواستار توقف بی‌درنگ این شنودها شد. مرکل تصریح کرد، آمریکا و آلمان ده‌ها سال است که کشورهای دوست و هم‌پیمان هستند و شنود مکالمات رئیس یک دولت دوست و هم‌پیمان نباید هرگز اتفاق می‌افتاد. سوزان رایس، مشاور اوباما نیز اظهارات مشابهی را در مکالمه تلفنی خود با کریستف هویسگن، مشاور سیاست خارجی مرکل بیان کرد. این دومین‌بار است که اوباما طی یک هفته گذشته با مرکل تماس گرفته و در این مورد با او صحبت می‌کند. وی روز چهارشنبه هفته گذشته نیز با باراک اوباما تماس تلفنی برقرار کرده و بشدت به این اقدام اعتراض کرد.

به گزارش منابع خبری، انتقادها از آمریکا به‌دلیل این شنودها همچنان رو به افزایش است. در همین زمینه شبکه راشاتودی اعلام کرد، تعداد کشورهایی که خواهان صدور یک قطعنامه بین‌المللی علیه فعالیت‌های جاسوسی آمریکا هستند، به 21 کشور رسیده است. گفته می‌شود در این میان نام کشورهایی همچون فرانسه و مکزیک دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها