یکی از دلایلی که هم مردها هم زنها (اما بیشتر خانم‌ها) پس از ازدواج چاق می‌شوند، این است که این افراد، دیگر خوش‌اندام ماندن را لازم نمی‌دانند و به عادات غلط تغذیه‌ای قبلی خود بر می‌گردند.
کد خبر: ۶۰۹۰۰۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از جوان ایرانی- ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی انسان است. از ماه‌ها یا شاید سال‌ها قبل برای مراسم عروسی برنامه‌ریزی می‌کنید و دوست دارید در آن مهمانی خاص بهترین باشید. از ماه‌ها قبل در باشگاه ثبت‌نام می‌کنید تا لاغر شوید و به اندام متناسبی که آرزویش را دارید، برسید و مراقب خورد و خوراکتان هستید تا دوباره چاق نشوید ولی با تمام شدن مراسم، همه این کار‌ها فراموش می‌شوند و اضافه‌وزن پیدا می‌کنید.

مراقب چاق شدن پس از ازدواج باشید
 
ازدواج و حتی طلاق پدیده‌هایی هستند که زندگی ما را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، به طوری که می‌توانند ما را از روند معمول زندگی خارج کنند و همین موضوع ممکن است موجب چاقی شود. ولی شناخت شرایطی که منجر به اضافه‌وزن می‌شود، می‌تواند از بروز چنین موقعیت‌هایی جلوگیری کند. البته برخی خانم‌ها تصور می‌کنند چاق شدن و داشتن وزن اضافه جزء جدایی‌ناپذیر متأهل شدن به شمار می‌رود و امکان ندارد کسی ازدواج کند و دچار اضافه‌وزن نشود! اما خانم‌ها بیشتر مراقب باشند.
وقوع پدیده چاقی پس از ازدواج یا طلاق، در مردان و زنان به شکل متفاوتی بروز می‌کند. بررسی‌های زیادی که روی زوجین صورت گرفته حاکی از آن است که زنان پس از ازدواج و مردان پس از طلاق بیشتر در معرض چاقی و اضافه‌وزن قرار می‌گیرند.
در این میان خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر مستعد اضافه‌وزن هستند. محققان به دنبال مطالعات خود معتقدند خانم‌ها پس از ازدواج، همسران خود را به داشتن سبک زندگی سالم‌تر و حتی کاهش اضافه‌وزن ترغیب می‌کنند به همین دلیل آقایان معمولاً پس از ازدواج کمتر دچار اضافه‌وزن می‌شوند (البته این صددرصدی نیست و ممکن است استثناء هم وجود داشته باشد).
به طور کلی تغییر و تحولاتی که بر اثر ازدواج رخ می‌دهد همانند هر تغییر دیگری در زندگی انسان تأثیر می‌گذارد و مردان و زنان نسبت به این تغییرات عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهند. البته تغییرات ایجاد شده از لحاظ وزنی به دنبال ازدواج و طلاق در افراد ۳۰ سال به بالا بیشتر به چشم می‌خورد و افراد جوان‌تر کمتر دچار تغییر و تحول می‌شوند.
مردان و زنان متأهل نسبت به مجرد‌ها بیشتر اضافه‌وزن پیدا می‌کنند، ولی زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد چاقی پس از ازدواج هستند. طلاق هم می‌تواند چنین تأثیر مشابهی داشته باشد و زوجینی که از هم جدا شده‌اند نسبت به زوجینی که کنار هم زندگی می‌کنند اضافه‌وزن بیشتری پیدا می‌کنند.
 
چرا بعد از ازدواج چاق می‌شویم؟
 
معمولاً روزهای نخست زندگی مشترک که سپری می‌شود همه چیز به روال عادی خود بازمی‌گردد و همین موضوع می‌تواند عامل اصلی اثرات منفی روی سلامت و حتی شادابی زوجین شود. از جمله عوامل بروز چاقی پس از ازدواج می‌توان به عوامل جسمی و روانی مختلفی اشاره کرد.
* یکی از دلایلی که بیشتر خانم‌ها پس از ازدواج چاق می‌شوند، این است که این خانم‌ها دیگر خوش‌اندام ماندن را لازم نمی‌دانند و به عادات غلط تغذیه‌ای قبل خود بر می‌گردند و فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهند که همین موضوع باعث بالا رفتن وزن آن‌ها می‌شود. اگر هم سال‌ها برای حفظ اندام خود رژیم خاصی را رعایت کرده‌اند پس از ازدواج از آن دست برمی‌دارند و مقدار غذایشان بیشتر می‌شود، در نتیجه دچار اضافه‌وزن می‌شوند.
* استفاده از قرص‌های هورمونی جلوگیری از بارداری یکی دیگر از معضلاتی است که می‌تواند پس از ازدواج گریبانگیر خانم‌ها شود. به‌طور طبیعی استفاده از درمان‌های هورمونی با توجه به واکنش هر فرد به دارو، مقدار مصرف و ترکیب دارو می‌تواند باعث اضافه‌وزن یا کاهش وزن در فرد شود. اگر شما هم تازه ازدواج کرده و نگران اضافه‌وزن حاصل از مصرف داروهای ضدبارداری هستید حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا داروهای جایگزین برای شما تجویز شود. در ضمن شما می‌توانید علی‌رغم مصرف داروهای ضدبارداری، با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و نیز ورزش کردن، وزن خود را در حد متعادل نگه دارید.
* بارداری از دیگر عواملی است که باعث اضافه‌وزن خانم‌ها می‌شود. به خصوص بارداری‌های مکرر که در هر کدام از آن‌ها فرد اضافه‌وزنی را تجربه می‌کند و پس از آن تصمیم می‌گیرد وزنش را کاهش دهد. بسیاری از خانم‌ها این کار را خیلی دشوار می‌دانند و گاهی تصور می‌کنند کاهش وزن به دنبال حاملگی غیرممکن است. در این میان بهترین کار شروع بارداری با یک وزن طبیعی و نمایه توده بدنی متعادل و اضافه‌وزنی حدود ۵‌/‌۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم در طول ۹ ماه بارداری است. به خاطر داشته باشید وزن کم مادر می‌تواند برای رشد طبیعی جنین خطرناک باشد. از طرف دیگر اضافه‌وزن بیش از حد مادر هم می‌تواند مشکلاتی را در زمان زایمان ایجاد کند.
* یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث اضافه‌وزن زوجین پس از ازدواج می‌شود، تغییر سبک تغذیه و خورد و خوراک است. با شروع زندگی مشترک فعالیت‌های فیزیکی و حتی نوع تغذیه طرفین روی یکدیگر تأثیر می‌گذارد و به مرور عادات زندگی و تغذیه‌ای هم را می‌گیرند. اگر این عادات به سمت اشتباه سوق پیدا کند می‌تواند اضافه‌وزن را به دنبال داشته باشد. بهتر است عادات صحیح را با یکدیگر تمرین کنید. شرکت کردن مداوم در مهمانی‌های پس از ازدواج و شرایط کاری می‌تواند باعث اضافه‌وزن شود. سعی کنید سبک غذایی خود را تعدیل کنید و از غذاهای کم چرب‌تر و سالم‌تر استفاده کنید.
بدیهی است که تأثیر وضعیت تأهل روی تغییرات وزنی در دو جنس مختلف زن و مرد، متفاوت است. مردان پس از طلاق و زنان پس از ازدواج دچار اضافه‌وزن می‌شوند و این تغییرات وزنی تا حدی است که می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت آن‌ها باشد
* یکی دیگر از عادات بدی که زوجین به خصوص خانم‌ها دارند این است که انتظار دارند همسرشان تمام آنچه برای او آماده کرده‌اند تا انت‌ها بخورد تا به او نشان دهد او را دوست دارد و از دست پختش رضایت دارد. همین باعث می‌شود طرف مقابل در طول یک وعده مقدار زیادی غذا بخورد و به مرور دچار اضافه‌وزن شود.
 * از طرف دیگر اضطراب و افسردگی پس از ازدواج ممکن است گاهی باعث بروز اضافه‌وزن در زوجین شود. قبول مسئولیت‌های جدید در زندگی مانند تغییر وضعیت شغلی، بارداری، نگهداری از بچه، خستگی از کارهای روزمره و وقت کافی نداشتن برای رسیدگی به خود، همگی عواملی هستند که گاهی می‌تواند موجب افسردگی و اضطراب شود. استرس و اضطراب باعث تغییر شیوه تغذیه و افزایش دور کمر و افسردگی بسته به واکنش فرد، می‌تواند اضافه‌وزن یا کاهش وزن را برای فرد به دنبال داشته باشد.
* داشتن یک ازدواج ناموفق نیز می‌تواند باعث اضافه‌وزن شود. محققان اثبات کرده‌اند زوجینی که زندگی موفق و شادی دارند کمتر از زوجینی که زندگی موفق و خوبی ندارند دچار اضافه‌وزن می‌شوند. گاهی زوجینی که ازدواج موفقی نداشته‌اند برای پر کردن این خلأ در زندگی به غذا خوردن رو می‌آورند.
 
زنان بعد از ازدواج و مردان بعد از طلاق چاق می‌شوند
 
کار‌شناسان می‌گویند به نظر می‌رسد که ازدواج و طلاق هر دو فاکتورهایی مضر برای اندازه دور کمر هستند چون بنا بر یک بررسی جدید آماری زنان بعد از ازدواج و مردان پس از جدایی دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.
این بررسی که روی بیش از ۱۰ هزار داوطلب بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۸ انجام گرفت نشان داد که هر دو وضعیت طلاق یا ازدواج در واقع می‌توانند یک شوک وزنی به بدن وارد کنند که در نتیجه موجب افزایش وزن سریع به ویژه پس از ۳۰ سالگی می‌شود.
به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، این متخصصان روی اضافه‌وزن زنان و مردان شرکت‌کننده در این مطالعه دو سال پس از ازدواج یا طلاق متمرکز شدند. آن‌ها متوجه شدند تا سن ۳۰ سالگی هر دو وضعیت تأثیر بسیار اندکی روی هر دو جنسیت دارند اما از سن ۳۰ سالگی به بعد تا سن ۵۰ سالگی احتمال افزایش وزن پس از ازدواج یا طلاق با روندی ثابت بیشتر می‌شود.
متخصصان دانشگاه اوهایو می‌گویند: بدیهی است که تأثیر وضعیت تأهل روی تغییرات وزنی در دو جنس مختلف زن و مرد، متفاوت است. مردان پس از طلاق و زنان پس از ازدواج دچار اضافه‌وزن می‌شوند و این تغییرات وزنی تا حدی است که می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت آن‌ها باشد.
>> جوان ایرانی

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها