نخلداران دشتستانی در حالی این روزها مشغول برداشت خرمای خود هستند که سودی از تولید این محصول نصیبشان نمی‌شود و در واقع بیشترین منفعت این محصول به جیب دلالانی می‌رود که هیچ زحمتی برای تولید آن متحمل نشده‌اند و فقط با واسطه‌گری و فروش خرمای نخلداران به درآمد خوبی دست پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۷۷۷۵

به گزارش فارس تعداد زیادی از نخلداران و تولیدکنندگان خرمای دشتستان و آبپخش در استان بوشهر ضمن ابراز نگرانی از وضع فروش خرما خواستار دخالت مسئولان برای پایان دادن به این وضع شدند.

کرم کرمی، یکی از نخلداران آبپخش در این باره گفت: تمام سال منتظر زمان فروش محصول هستیم که امسال نیز مانند سال‌های گذشته به توفیق چندانی نرسیدیم و با کمترین قیمت خرما را به فروش رساندیم.

محمدعلی ناصحی، دیگر تولیدکننده دشتستانی نیز با بیان این‌که هر سال وعده می‌دهند که خرید تضمینی با قیمت مناسب دارند، اما همزمان با فصل برداشت هیچ‌کس توجهی نمی‌کند، گفت: ما هیچ راهی نداریم. خرما را با قیمت ناچیزی به دلالان می‌دهیم و به کمترین سود هم قانع هستیم.

عبدالله شادمان، یکی دیگر از تولیدکنندگان آبپخش نیز خاطرنشان کرد: خرما دارای خواص غذایی بسیار ارزشمندی است و اگر تبلیغات لازم و فرهنگسازی انجام شود، می‌توانیم با قیمت بالاتری نسبت به فروش محصول اقدام کنیم و بازار صادراتی نیز برای آن پیدا می‌شود.

در همین حال رئیس جهاد کشاورزی دشتستان با بیان این‌که رفع مشکلات نخلداران در دستور کار قرار دارد و تاکنون برنامه‌ریزی بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است، از برداشت 130 هزار تن خرما و رطب از نخیلات دشتستان خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال بیش از 130 هزار تن محصول از نخیلات دشتستان برداشت‌شده که فروش محصول با قیمت مناسب مورد تاکید قرار دارد.

حسین قیصری افزود: بیش از 50 هزار تن خارک و رطب و حدود 80 هزار تن نیز خرما از نخیلات دشتستان برداشت می‌شود و این محصولات به نقاط مختلف کشور ارسال خواهد شد.

دست دلالان کوتاه می‌شود

فرماندار دشتستان نیز با بیان این‌که بر اساس آمار و ارقام موجود، بیش از 30 هزار هکتار از اراضی دشتستان زیر کشت نخیلات است، خاطرنشان کرد: برای پیدا کردن بازار مصرف محصولات کشاورزی، گام‌های اساسی برداشته شده است.

علیرضا خرمی افزود: توسعه صنایع تبدیلی از اولویت‌های مسئولان در این شهرستان است به طوری که در سال‌های آینده دست دلالان کوتاه شود و خود تولیدکنندگان تصمیم‌گیری کنند.

اسماعیل شفیعی، رئیس جهاد کشاورزی آبپخش نیز با بیان این‌که دلالان هم‌اکنون از وضع استفاده کرده و با قیمت ناچیزی محصولات کشاورزان را خریداری می‌کنند، گفت: مسئولان اهتمام جدی برای رضایتمندی تولیدکنندگان و کوتاه‌کردن دست دلالان دارند که امسال شاهد بهبود شرایط بودیم.

مصطفی رضایی، رئیس شورای اسلامی آبپخش نیز یادآور شد: ایجاد واحدهای صنعتی بسته‌بندی خرما از نیازها و خواسته‌های اساسی کشاورزی آبپخش است و در سال‌های گذشته پیگیری‌های جامعی در این ارتباط صورت گرفته که شاهد تداوم این پیگیری‌ها در شورای چهارم خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها