دوربین‌های تله‌ای در پناهگاه حیات‌وحش راور که برای برآورد جمعیت یوزپلنگ نصب شده است تصویر یک سگ‌سان سفید رنگ را با جثه متوسط ثبت کردند که احتمالا به یک شغال مربوط است. این نخستین تصویر یک شغال سفید (احتمالا آلبینو) در ایران است که توسط دوربین‌های تله‌ای انجمن یوز ثبت شده است که در نوع خود جالب و نادر به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۶۰۷۱۹۶

ممکن است سفید بودن این شغال، آلبینیزم یا زالی نباشد و فقط به کاهش رنگیزه‌های بدن مربوط باشد که لیوزیزم (Leucism) خوانده می‌شود. پستانداران شامل 20 راسته هستند که راسته گوشتخواران یکی از مهم‌ترین آنهاست. از میان گوشتخواران شغال‌ها، روباه‌ها و خرس‌ها همه‌چیزخوارند. شغال‌ها طیف وسیعی از مواد غذایی شامل میوه‌ها، پستانداران کوچک و حشرات را مصرف می‌کنند. شغال (Canisaureus) در شمال و شرق آفریقا، جنوب شرقی اروپا و جنوب آسیا پراکنده است. این گونه از سایر گونه‌های شغال، پراکندگی بیشتری دارد. طول سر و تنه در این پستاندار 70 تا 85 سانتی‌متر است و طول دم آن به 25 و ارتفاع شانه نیز به 40 سانتی‌متر می‌رسد و وزن آن از هشت تا ده کیلوگرم متغیر است.

گاهی شغال‌هایی که زادآوری نمی‌کنند به شغال‌هایی که نوزادان تازه متولد شده دارند در پرورش و تغذیه کمک می‌کنند. اصطلاحا به این کمک‌دهنده‌ها، یاور گفته می‌شود.

شغال از یک تا 9 نوزاد می‌آورد، اما به طور متوسط سه یا چهار نوزاد به دنیا می‌آورند. دوره بارداری آنها نیز از 60 تا 63 روز متغیر است. شغال‌ها در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت در طبقه کمترین نگرانی (LC) و در فهرست کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض در ضمیمه سه قرار دارد. در دنیا سه گونه شغال شناسایی شده است و شغال‌های سفید در پارک ملی «اتوشا» در آفریقای جنوبی نیز دیده شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها