امیر قطر در گفت‌وگو با رئیس جمهور کشورمان درباره مسائل منطقه مذاکره کرد

رئیس‌جمهور: به دنبال توسعه روابط با کشورهای منطقه هستیم

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران از افراطی‌گری، فرقه‌گرایی، خشونت و تروریسم به عنوان معضل خطرناک منطقه‌ای یاد کرد و افزود: کشورهای منطقه باید با همکاری و تعاون فی‌مابین، بتوانند جلوی این معضل خطرناک منطقه‌ای را بگیرند.
کد خبر: ۶۰۷۰۸۶

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در تماس تلفنی که شیخ «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر صبح سه‌شنبه با وی برقرار کرد، با اشاره به وضع جهان اسلام و شرایط منطقه‌ای افزود: متاسفانه امروز در فضای حساس خاورمیانه شاهد افراطی‌گری، فرقه‌گرایی، خشونت و تروریسم هستیم.

روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به خواست دولت تدبیر و امید برای حاکمیت فضای اعتدال و عقلانیت در عرصه روابط بین‌الملل اظهار کرد: سیاست دولت ایران توسعه روابط با همسایگان بویژه کشورهای منطقه خلیج‌فارس است.

رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد توسعه بیش از پیش روابط دو دولت دوست ایران و قطر باشیم و بتوانیم با عبور از برخی مشکلات، روابط فی‌مابین را به‌نحو مطلوب گسترش دهیم.

امیر قطر نیز در این تماس تلفنی بر نظرات جمهوری اسلامی ایران و ضرورت همکاری دو کشور ایران و قطر برای توسعه روابط دوجانبه از یک‌سو و مبارزه با افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم منطقه‌ای از سوی دیگر تاکید کرد.

شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در ادامه خواستار تلاش دو کشور برای فائق آمدن بر مشکلات منطقه‌ای بویژه فرقه‌گرایی، افراط‌گرایی و تروریسم شد.

امیر قطر از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای دیداری رسمی از کشورش دعوت کرد. طرفین در این تماس تلفنی در خصوص روابط دوجانبه، شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

تا بیکاری حل نشود، تصمیمات فرهنگی محقق نمی‌شود

رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سه‌شنبه‌شب برگزار شد، با اشاره به پدیده بیکاری جوانان تحصیلکرده در کشور اظهار کرد: تا زمانی که مشکل بیکاری در کشور حل و فصل نشود، هیچ‌یک از تصمیمات فرهنگی امکان تحقق نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی با تأکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمات و مصوبات اجرایی در این شورا گفت: با توجه به فشارها و هجمه‌هایی که از سوی دشمنان تحت عناوین گوناگون صورت می‌گیرد، تصمیم‌گیری در حوزه مسائل فرهنگی کشور، بار بسیار سنگینی است که امروز بر دوش شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این جهت باید تلاش کرد با بهره‌گیری از نظرات اندیشمندان و صاحب‌نظران متخصص، تصمیماتی قابل اجرا و کاربردی که بتواند بخشی از مشکلات فرهنگی جامعه را برطرف کند، اتخاذ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارشی که از مراحل تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در این جلسه ارائه شد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر بخواهیم فرهنگ جامعه را تغییر دهیم، باید اقدامات خود را معطوف به دوره دبستان و پس از آن دبیرستان کرده و سرمایه‌گذاری خود را به سمت ارتقای وضع و سطح معلمان و محیط‌های آموزشی ببریم.

روحانی توجه به آموزش و پرورش و مدارس را در وهله اول و رسیدگی به وضع بیکاری در کشور را در مرحله دوم از اولویت‌های کاری در زمینه تدوین سند مهندسی فرهنگی کشور برشمرد و تصریح کرد: تا زمانی که مشکل بیکاری در کشور حل و فصل نشود، هیچ ‌یک از تصمیمات فرهنگی امکان تحقق نخواهد داشت و این در حالی است که ما در کشور با پدیده بیکاری جوانان تحصیلکرده نیز روبه‌رو هستیم.

رئیس‌جمهور افزود: امروز بسیاری از مسائل فرهنگی ما به مقررات اداری، محیطی و اجتماعی بازمی‌گردد که در این خصوص باید مقررات به‌گونه‌ای تغییر کند تا راه‌حل درستی در جهت مبارزه با مفاسد اصلی اجتماعی پیش‌رو قرار گرفته تا بتوانیم درباره مسائل اصلی فرهنگی کشور تصمیم‌گیری کنیم. وی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا نقشه مهندسی فرهنگی کشور، دقیق‌تر و بی‌نقص‌تر به نتیجه نهایی برسد.

رئیس‌جمهور در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از سفر به مقر سازمان ملل متحد، اظهار کرد: حقیقتا انتخابات 24خرداد امسال بیش از آنچه در داخل تصور می‌کنیم بر افکار عمومی جهان تاثیر داشته است؛ به‌گونه‌ای که شرایط سازمان ملل متحد، بر اساس نظر دبیرکل و بسیاری از صاحب‌نظران تفاوت‌های بسیاری با سال‌های گذشته داشت و این نشان می‌دهد حماسه سیاسی که تدبیری از سوی رهبر معظم انقلاب بود، بسیار اثرگذار بوده است.

 

فاصله زیادی با ارائه چهره واقعی ملت ایران به‌جهانیان داریم

روحانی با بیان این‌که باید از فضای بوجود آمده نهایت استفاده و بهره‌برداری را جهت تحقق اهداف و آرمان‌های ملت ایران داشته باشیم، گفت: امروز زمینه خوبی در سطح جهان و منطقه بوجود آمده و چهره جدیدی از ملت ایران در دنیا مطرح است که می‌توان از این فرصت جهت تقویت این جایگاه استفاده کرد؛ هر چند هنوز فاصله زیادی با ارائه چهره واقعی ملت ایران به جهانیان داریم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا استادان، بزرگان علمی و فرهیختگان ما بتوانند آزادانه در سمینارها و محافل علمی جهان شرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها