گردشگری،عرصه‌ای پویا برای‌ خلاقیت‌و‌ابتکار

خلاقیت در‌جاذبه‌سازی

صنعت گردشگری همچون بسیاری از مظاهر عصر پسامدرن با سرعتی عجیب در حال توسعه و دگرگونی است. برخلاف گردشگری کشور ما که همچنان اندر خم اخذ مجوزهای کوچک و بزرگ و ناهماهنگی بین بخش‌های خصوصی و دولتی مانده است، این صنعت در جهان پیشرفت چشمگیری داشته و به سوی افق‌هایی تازه و نو در حرکت است.
کد خبر: ۶۰۶۸۳۳

در حال حاضر در کشورهایی که گردشگری در آنها پویاست، منابع و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی به حد اشباع رسیده‌ و برنامه‌ریزان این صنعت به دنبال ایجاد جاذبه‌های نوین گردشگری است‌ تا بتواند پاسخگوی تقاضای بالای این بازار در حال گسترش باشد.

در چنین شرایطی صنعت گردشگری به عرصه‌ای پویا برای خلاقیت و ابتکار متخصصانی تبدیل شده‌که به صورت‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند. این متخصصان با داشتن فضایی مناسب در حوزه گردشگری توانسته‌اند به ابتکارات و نوآوری‌هایی دست یابند، که نه‌تنها برای این صنعت، بلکه برای تحول و پیشرفت جامعه جهانی مفید بوده است. در این میان هنرمندان نیز این امکان را یافته‌اند که هنرهای زیبا را در قالب گردشگری به هنرهای کاربردی بدل کرده و به گردشگران در سراسر جهان عرضه کنند. این نوآوری‌ها و ابتکارات همچنین سبب بالا رفتن رقابت میان مقصدهای مختلف گردشگری برای افزایش گردشگرانشان شده است. افزایش رقابت میان مقاصد گردشگری سبب بالا رفتن کیفیت خدمات و کالاهای گردشگری شده و به افزایش منافع اقتصادی مردم بومی می‌انجامد.

در‌این‌خصوص بسیاری از کشورهای پیشرو اقدام به ایجاد سازمان یا بخشی تحت عنوان گردشگری مبتکرانه کرده‌اند تا از طریق آن بتوانند به حمایت از ایده‌های جدید و کسب و کارهای خلاقانه کوچک بپردازند. ماموریت اصلی این سازمان‌ها و بخش‌ها، رسیدن به اهدافی چون افزایش مدت زمان اقامت گردشگران، توسعه بازارهای جدید گردشگری، بهبود کیفیت تجربیات گردشگران و جذب گردشگران مسئول‌پذیرتر عنوان شده است. اسکاتلند یکی از این کشورهای پیشرو است که با بررسی ایده و راهکارهای نو و اعطای کمک مالی به این ایده‌ها سعی در متفاوت کردن کشور خود در میان سایر مقاصد گردشگری دارد. سازمان گردشگری مبتکرانه اسکاتلند همچنین اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کسب و کارهای کوچک و همچنین دانشجویان رشته‌های مدیریت و برنامه‌ریزی توریسم کرده است، تا به آنها در این راه کمک کند.

فعالیت‌های فراغتی

گردش و بازدید از جاذبه‌های مختلف، در کنار استراحت و تمدد اعصاب تنها بخش‌های کوچکی از هدف گردشگران امروزی است‌. گردشگران به دنبال راه‌های تازه‌ای برای لذت بردن و گذران اوقات فراغت هستند. کسب تجربه‌های جدید و انجام فعالیت‌هایی که افراد در محل سکونت خود امکان انجامش را ندارد، انگیزه‌ای قوی برای مسافرت به هر مقصد گردشگری است که از ابزار نوآوری و ابتکار بهره می‌برد. در مقابل مناطق مقصد نیز با گسترش فعالیت‌های فراغتی نوین و استفاده از همه بخش‌های مختلف یک کشور برای پاسخگویی به تقاضای گردشگران سعی در تنوع بخشیدن به فعالیت‌های گردشگری ‌دارند.

مراکز اقامتی

مراکز اقامتی که هتل‌ها مهم‌ترین نوع آن است‌ در دنیای امروز فقط کاربرد اقامتی ندارد. تمام افرادی که به نوعی در ساخت هتل‌ها و افزایش مراکز اقامتی نقش دارند، مانند معماران و برنامه‌ریزان گردشگری سعی در ایجاد جذابیت‌های تازه و ساخت انواع جدیدی از مراکز اقامتی دارند تا بتوانند گردشگران را مدت طولانی‌تری به اقامت ترغیب کنند. انواع مراکز اقامتی با موضوعات گسترده‌ای، از تم‌های سنتی و بومی گرفته تا هتل‌های عجیب و غریب، همگی با هدف جذب گردشگران بیشتر از تمام‌ نقاط جهان ساخته شده‌اند.

غذا و نوشیدنی

سال‌هاست که جمله معروف «آشپزی یک هنر است» در میان عموم مردم رایج شده است. صنعت غذا و نوشابه با گسترش فعالیت خود و تربیت متخصصان حرفه‌ای در محیط‌های آکادمیک دانشگاهی، سعی داشته است خود را از حالت سکون و تکرار خارج کند. این صنعت با به‌کارگیری آشپزهایی خلاق و حرفه‌ای توانست در بسیاری از نقاط جهان به ابتکارات نوینی در ساخت خوراک‌هایی تازه، با طعم‌هایی نوین و متفاوت دست یابد. امروزه شهرت بعضی از غذاها یا نوشیدنی‌های آشپزها و کافه‌‌های معروف تا آنجاست که برخی به خاطرش مقصد سفر خود را تغییر می‌دهند.

سوغات و هدایا

یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت که به گردشگری مبتکرانه کمک می‌کند حوزه سوغات و هدایاست. سوغات و هدایا همچون سفیران گردشگری به همراه مسافران به خانه‌شان مسافرت کرده و به بهترین شکل ممکن برای مقصد گردشگری تبلیغ می‌کنند. بعد از تبلیغات دهان به دهان که علاوه بر تاثیرگذاری بالا، کم‌هزینه هم هست،‌ سوغاتی‌ها و هدایا ‌‌با حضورشان در کشورهای مبدا سبب جذب گردشگران تازه می‌شود. با بهره‌گیری از فرهنگ و سنت هر منطقه مقصد و به کارگیری این نمادها در ساخت سوغاتی‌هایی جدید که با زندگی امروزی مردم تناسب بیشتر‌ و حالت کاربردی نیز داشته باشد، می‌توان به سادگی و با کمترین هزینه ممکن نتیجه‌ای درخشان به دست آورد.

مهشید ملک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها