موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است. یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل ۲۰ - ۸۰ است، یعنی از %۲۰ زمان برای انجام %۸۰ کار‌هایت استفاده کن. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از راهکارهای مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم.
کد خبر: ۶۰۶۷۲۶

به گزارش جام جم سرا به نقل از راه مشاور- از جنبه مدیریت زمان، کار‌ها به چند دسته تقسیم می‌‌شوند:
 ۱- کارهای مهم و فوری: این کار‌ها خود به خود انجام می‌‌گیرد.
 ۲- کارهای مهم و غیر فوری: این دسته کارهایی هستند که افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می‌‌کنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می‌‌اندازند.
 ۳- کارهای فوری و غیر مهم: این کار‌ها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می‌‌شود.
 ۴- کارهای کم اهمیت و غیر ضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری (گاهی برای تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس) خود را به این کار‌ها سرگرم می‌‌کنند.

موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به انتخاب بین کارهای مهم و غیر مهم است، پس برای موفقیت تحصیلی این‌ها را مورد توجه قرار دهید:

 ۱- از کارهای غیر مهم صرف نظر کنید.
 ۲- کار‌ها را اولویت بندی کنید.
 ۳- راهزنان وقت را بشناسید.
 ۴- راههای ایجاد وقت را یاد بگیرید.

راهزنان وقت هم اینهاست که باید برای جلوگیری از تلف شدن وقت پرهیز کرد:

 ۱- صحبتهای کم اهمیت
 ۲- میهمانان ناخوانده
 ۳- مطالعه مطالب کم اهمیت و غیرضروری
 ۴- روشهای غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
 ۵- تلفنهای مزاحم و غیر ضروری
 ۶- نداشتن انضباط کاری
 ۷- سستی و بی‌ارادگی در تصمیم گیری
 ۸- دوباره کاری
 ۹- ناتوانی «نه» گفتن به خواسته‌های نابجا
 ۱۰ - نداشتن تمرکز حواس
 ۱۱- عادت امروز و فردا کردن
 ۱۲- ترس از شکست

همچنین راههای ایجاد وقت و افزایش آن عبارتند از:

 ۱- زنده کردن وقت مرده (مثل زمانهایی که در انتظار هستیم، زمانی که در اتوبوس می‌‌گذرد و...)
 ۲- انجام کار‌ها به طور همزمان
 ۳- تنظیم کردن وقت خواب
 ۴- کنترل بیشتر روی وقت تفریح
 ۵- نه گفتن به درخواست‌های غیر مهم
 ۶- عقب انداختن کارهای غیر مهم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها