در حالی‌که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دیروز در مراسم روز جهانی غذا با انتقاد از عملکرد سازمان استاندارد گفته که برنج‌های وارداتی آلوده بودند و سازمان استاندارد این موضوع را نادیده گرفته است، مسئول تحقیقات اقتصادی موسسه تحقیقات برنج کشور این موضوع را رد می‌کند.
کد خبر: ۶۰۶۳۸۱

ببه گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه آرمان- مسئول تحقیقات اقتصادی موسسه تحقیقات برنج کشور در رابطه با آلودگی برنج گفت: برنج‌های وارداتی به کشور به لحاظ سلامت و عدم آلودگی مورد آزمایش قرار گرفته و تائید شده‌اند. بنابراین اگر ادعایی وجود دارد باید جعلی بودن گواهینامه سلامت برنج از مسیر قانونی اثبات شود.
غلامرضا خانکشی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص واردات برنج آلوده به کشور اظهار کرد: با پیگیری‌های سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، موسسه تحقیقات برنج و نمایندگان مجلس بررسی وآزمایش برنج‌های وارداتی به لحاظ آرسنیک نیز اجباری شده است.
وی تصریح کرد: تمام برنج‌های وارداتی به کشور در مبادی ورودی مورد آزمایش قرار گرفته و تائیدیه سلامت دریافت می‌کنند، بنابراین انتشار خبر آلودگی برنج‌های وارداتی تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن این‌که گواهینامه‌ها جعلی باشد یا واردات خارج از ضوابط و مقررات و غیررسمی وارد کشور شده باشد.
وی با بیان این‌که گواهی سلامت برنج‌های وارداتی اثبات شده است، تاکید کرد: اگر ادعایی مبنی بر آلودگی برنج وجود دارد باید از مسیر قانونی و با اسناد و مدارک ارائه شود. اما رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، آلودگی برنج‌های وارداتی را تایید کرده است.
به گزارش ایسنا، شهریاری در مراسم روز جهانی غذا با انتقاد شدید از عملکرد سازمان استاندارد در زمینه نظارت بر کیفیت و استاندارد مواد غذایی گفت: چند سال پیش مدیرکل وقت استاندارد تهران خبر آلودگی برنج‌های وارداتی را اعلام کرد اما چند روز نگذشت که وی را با فشارهای وارده بازنشسته کردند.
او با اشاره به این‌که مدیر کل وقت استاندارد تهران درباره آلودگی برنج‌های وارداتی اطلاعات درستی را داده بود گفت: ‌ حتی سازمان استاندارد هم آلودگی ۱۳ نوع برنج وارداتی را تایید کرد اما بعدا برخی مسئولان مصاحبه کردند و گفتند برنج‌های وارداتی آلوده نبوده است. شهریاری با بیان این‌که افرادی که راجع به استاندارد مواد غذایی صحبت می‌کنند نباید تحت تاثیر دولتی‌ها قرار بگیرند گفت: متاسفانه در چند سال گذشته همواره شاهد این بودیم که سازمان استاندارد در موارد مختلف از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است. به نظر می‌رسد این تناقض‌ها تنها معطوف به واردات برنج نیست و گوشت مرغ هم از این اخبار متناقض بی‌نصیب نمانده است. استاندار تهران گزارش‌های منتشر شده درباره‌ آلودگی برخی از مواد غذایی عرضه‌شده در تهران را تکذیب کرد. این در حالی است که یکی از مسئولان میوه و تره‌بار تهران از آلودگی گوشت‌های مرغ موجود در بازار به مقادیر زیادی از فلزات سنگین خبر داده بود.
حسین هاشمی هم در مراسم روز جهانی غذا گفت: هیچ گزارش نگران‌کننده‌ای درباره‌ استاندارد و کیفیت مواد غذایی مانند گوشت مرغ عرضه شده در تهران دریافت نکرده‌ایم.
او با اشاره به این‌که جمعیت تهران معادل یک شانزدهم جمعیت کشور یعنی حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است، گفت: ممکن است در برخی واحد‌های غیررسمی و زیرپله‌ای مواد غذایی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما هیچ مشکلی در زمینه‌ کیفیت محصولات تولیدی واحد‌های رسمی نداریم. استاندار تهران پس از اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: نباید با اظهارات غیرکار‌شناسی درباره‌ استاندارد مواد غذایی مردم را نگران کنیم. با وجود این، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دیروز در مراسم روز جهانی غذا با انتقاد از عملکرد سازمان استاندارد گفته است: برنج‌های وارداتی آلوده بودند اما سازمان استاندارد این موضوع را نادیده گرفت. همچنین سوسیس و کالباس‌های تولید داخل مشکل کیفی دارند ضمن این‌که برخی صنایع لبنی هم در تولید محصولات خود برای کاهش آلودگی میکروبی آب ژاول به محصولات خود اضافه می‌کنند که این کار غیرمجاز است.
همچنین چندی پیش یکی از مسئولان میوه و تره‌بار تهران از آلودگی گوشت‌های مرغ موجود در بازار به مقادیر زیادی از فلزات سنگین خبر داده بود. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: اطلاعات وجود آنتی‌بیوتیک، ‌سرب و کادمیم در مرغ از آزمایشگاه‌های خود سازمان دامپزشکی استخراج شده است.
حسین صفایی در گفت‌و‌گو با فارس درباره این‌که سازمان دامپزشکی آمارهایی که وی اخیرا در مورد وجود سرب کادمیم و آنتی‌بیوتیک در مرغ اعلام کرده را تائید نمی‌کند، گفت: آزمایشی که ما با سازمان دامپزشکی انجام دادیم مربوط به اول سال ۹۱ و نمونه‌گیری هم جامع بود، از ۱۰ استان کشور به صورت خوشه‌ای از مرغداری‌ها نمونه‌برداری شد و مورد آزمایش قرار گرفت و از ۱۰ مرغداری استان تهران هم به میزان سهم تولید نمونه‌برداری شد.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تصریح کرد: امکان دارد در آزمایش‌های بعدی تغییراتی ایجاد شده باشد اما این آمار‌ها مربوط به سال یاد شده و دقیق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها