مسئول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اجرای برنامه‌های جامع پیش‌بینی می‌شود امسال کشت و برداشت زعفران از 3.5 تا 4 کیلوگرم در هر هکتار به 6 تا 7 کیلوگرم افزایش یابد.
کد خبر: ۶۰۵۸۶۲

رامین اسمی افزود: برداشت زعفران امسال هم مانند سال‌های گذشته تحت نظارت سازمان تعاون روستایی و شورای ملی زعفران صورت می‌گیرد.

به گفته وی، طرح جامع بهبود کیفیت که از دو سال پیش به صورت محدود در خراسان جنوبی و سال گذشته به صورت کلی در خراسان رضوی اجرا شد، امسال نیز به صورت اساسی انجام می‌شود. این مسئول اضافه کرد: سال گذشته از 61 هزار هکتار زمین حدود 200 تن محصول برداشت شد و با توجه به رقبای خارجی از جمله اسپانیا، افغانستان و چین مسأله کیفیت اهمیت زیادی پیدا کرده است که بر این اساس، طرح جامع بهبود کیفیت در 38 کارگاه تخصصی فرآورده‌های زعفران در 15 شهرستان هنگام برداشت اجرا می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که فصل برداشت از آبان‌ شروع می‌شود و حدود یک تا یک​ماه و نیم طول می‌کشد، ادامه داد: با این‌که بزرگ‌ترین تولیدکننده هستیم و مقام اول جهانی را داریم، اما تجارت اصلی زعفران در دست اسپانیاست که علت آن این است که این کشور از قدیم تولیدکننده بوده و درباره بازاریابی هم به صورت گسترده کار می‌کند. حتی زعفران ایران را خریداری کرده و با بسته‌بندی و برند خود روانه بازار جهانی می‌کند.

به گزارش فارس، وی درباره بحث کیفیت نیز گفت: در 38 کارگاه تخصصی زعفران، نظارت و فرآوری این محصول به صورت کاملا بهداشتی انجام می‌گیرد. در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، شدت رنگ زعفران از درجه استاندارد هم بیشتر است که این رقم نسبت به استاندارد موجود که بین 200 تا 220 درجه بوده به 280 تا 300 درجه رسیده که نشان‌دهنده کیفیت بالای محصول است. به گفته اسمی، اگر هزینه‌های تولید و سود منطقی زعفران‌کاران از حد قانونی و متعارف پایین‌تر بیاید، خرید توافقی از طریق سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود.‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها