دولت با 19 راهکار از میان 24 راهکار پیشنهادی کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه موافقت کرد و براساس آن به وزیر نیرو ماموریت داد تا هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی در این دریاچه دست به کار شود. توقف کامل سدسازی‌ها، از راهکارهای تعیین شده از سوی این کارگروه است.
کد خبر: ۶۰۵۵۰۱

تقریبا می‌توان گفت از سال 87 به بعد سطح آب دریاچه ارومیه به شکل محسوسی افت کرده است، به طوری که کارشناسان معتقدند حتی اگر دولت موفق شود از طریق انجام اقدامات موثر جلوی نابودی کامل دریاچه ارومیه را بگیرد، هیچ​گاه این دریاچه به روزگار خوش خود باز نخواهد گشت. با این حال، دولت در اولین روزهای فعالیت رسمی خود و در بیست‌وهشتم مرداد امسال کارگروه ویژه‌ای را مامور کرد تا همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه از مرگ را بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری به دولت ارائه کند.

این کارگروه در مدت 50 روز، 24 راهکار را برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد کرد که انتقال آب از رودخانه‌هایی مانند ارس و دریای خزر، باروری ابرها، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت‌های غیرمجاز آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، توقف برداشت آب از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز، توقف سدسازی و مطالعات آن در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه‌های موثر بر دریاچه ارومیه و رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها از این راهکارهاست.اما از میان این راهکارها، 19 مورد آن از سوی دولت مورد تائید و تصویب قرار گرفت.سخنگوی دولت دراین‌باره گفت: اقدامات دولت در زمینه نجات دریاچه ارومیه در سه بخش شکل خواهد گرفت که می‌توان به توقف کامل سدسازی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه به دلیل ادامه بحران و فاجعه زیست محیطی اشاره کرد.

محمدباقر نوبخت تاکید کرد: مطالعات و سرعت بخشیدن به انتقال آب به دریاچه ارومیه و رفع موانع ورود آب به این دریاچه نیز بخش دیگری از اقداماتی خواهد بود که قرار است انجام شود.

نبود حقابه، مهم​ترین مشکل تالاب هامون

در مجلس شورای اسلامی نیز طی هفته گذشته و به منظور نجات تالاب هامون، فراکسیون نجات این تالاب تشکیل و هیات رئیسه آن تعیین شد.عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس، عوامل خشکی تالاب هامون را تشریح کرد و با اشاره به تشدید روند خشک شدن تالاب هامون گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توان برای خشکی این تالاب برشمرد، تامین حقابه آن است که اگر به موقع تامین می‌شد، وضع این تالاب بحرانی نمی‌شد.

کمال‌الدین پیرموذن با بیان این‌که وسعت تالاب هامون حدود ۵۷۰ هزار هکتار است که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار در خاک ایران و بقیه در کشور افغانستان قرار دارد، افزود: این تالاب ظرفیتی معادل 12 میلیارد متر مکعب آب دارد که برای تأمین آن سالانه باید بیش از 800 متر مکعب حقابه این تالاب تامین شود که تاکنون تعهدات آن عملی نشده است.

وی یکی دیگر از عوامل خشک شدن تالاب هامون را سدسازی و استفاده از آب‌های مرزی ایران از سوی کشور همسایه عنوان و تصریح کرد: بخش وسیعی از تالاب هامون به دلیل استفاده بی‌رویه از ظرفیت این تالاب خشک شده است که نجات و تامین حقابه آن توسط مسئولان ذی‌ربط ضرورت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها