ازدواج به معنی عامش پیوند یک دختر با یک پسر است. خانواده کوچک‌ترین نهاد تشکیل جامعه است و فرزندان حاصل این نهاد اجتماعی هستند. وجود فرزند است که باعث می‌شود چرخه هستی ادامه پیدا کند و در واقع ازدواج یک رسم و رسوم اجتماعی است. وقتی هر جوانی به تکامل جسمی و جنسیتی دست یافت تمایل به ازدواج دارد، اما برای ازدواج این تنها موضوع کافی نیست.
کد خبر: ۶۰۴۳۱۴

حتما باید دختر و پسر برای ازدواج به آن بلوغ اجتماعی رسیده باشند. مرد باید در کنار بلوغ اجتماعی هویت اقتصادی هم داشته باشد تا فضایی برای زیستن داشته باشد و نیازهای اولیه‌اش را تامین کند. ازدواج یک رابطه دوستانه نیست بلکه یک وصلت است.
برای وصلت و ازدواج هر دو طرف باید قانون‌ها و ارزش‌های قومی قبیله‌ایشان نزدیک به همدیگر باشد و از نظر اعتقادات مذهبی یک دیدگاه داشته باشند. اگر به دلایلی دو طرف همگونی نداشته باشند قرارداد یا ازدواج به مشکل می‌خورد. اکنون بیشترین آمار برای جدا شدن‌ها عدم تفاهم و نپذیرفتن جایگاه یکدیگر است. مرد در جایگاه یک شوهر انتظار خاصی دارد و زن در جایگاه همسر نیز انتظارات خاص خود را دارد اما امروزه انتظارات همسر خارج از حد انتظار دو طرف است.
یکی از دلایلی که سن ازدواج بالا رفته است فقط وحشت از ازدواج نیست، بلکه جوانان ما نسبت به سابق بسیار دیر‌تر هویت اجتماعی و اقتصادی خود را پیدا می‌کنند. آمار طلاق‌های خاموش در جامعه ما بالا رفته است و روابط موازی در زندگی‌های زناشویی به‌وجود آمده است. روابطی که باعث شده است مرد به انحراف برسد و زنان نیز از نظر عاطفی ضربه بخورند. وجود روابط موازی در ازدواج باعث می‌شود که نه تنها به زندگی فرد بلکه به جامعه هم از لحاظ اجتماعی آسیب‌های جدی وارد شود. این عمل به عنوان ضدارزش در جامعه همه‌گیر می‌شود و نتیجه‌اش بدبینی به ازدواج، عدم تشکیل نهاد خانواده و پایین آمدن آمار ازدواج است. در یک جامعه حتما باید زن و مرد از قبل نسبت به هم شناخت داشته باشند تا ازدواج مانند رانندگی در یک شب تاریک بی‌چراغ نباشد.
در گذشته جوانان شاغل می‌شدند و حین کار ادامه تحصیل هم می‌دادند، اما الان تازه بعد از دانشگاه می‌خواهند به سر کار بروند که با وجود مشکل بیکاری در جامعه باز هم به اهدافی که دارند نمی‌رسند. از سویی دیگر، انتظارات نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. والدین هم گاهی نقش پر رنگی در اختلافات دارند. قبلا تعداد فرزندان زیاد بود و خانواده‌ها کمتر در زندگی فرزندانشان دخالت می‌کردند اماا کنون به‌دلیل اینکه فرزندان از لحاظ مالی بعد از ازدواج هم به خانواده‌ها وابسته هستند، والدین در زندگی دختز و پسر دخالت می‌کنند. در صورتی که وقتی فرزندان هویت اقتصادی پیدا نکرده‌اند اصلا نباید ازدواج کنند. از مهم‌ترین عوامل طلاق در جامعه عدم تفاهم زوجین، بحث اعتیاد و عدم توانایی مالی است. باید بپذیریم ازدواج آزمون و خطا ندارد و تا به حال هیچ منشور مدونی برای هویت اقتصادی و اجتماعی ازدواج تدوین نشده است.
دکتر منصور بهرامی (عضو ارشد انجمن بین‌المللی تحلیل رفتار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها