ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

ایران به مرکز دیپلماسی در سازمان ملل متحد تبدیل شد

وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح دستاوردهای سفر به نیویورک پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران به مرکز دیپلماسی در سازمان ملل متحد تبدیل شد و دبیر کل سازمان ملل هم در ملاقاتی که با او داشتیم اشاره کرد که حضور ما در این اجلاس فضا را عوض کرد.
کد خبر: ۶۰۳۸۰۷
ایران به مرکز دیپلماسی در سازمان ملل متحد تبدیل شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که مهم‌ترین دستاورد دیپلماسی رسمی، رسانه ای، عمومی و حتی سری جمهوری اسلامی ایران در 17 روز سفرتان چه بوده است ؟ افزود: تغییر بسیار مهمی در این مدت در دنیا و حتی در فضای عمومی آمریکا رخ داد و آن این است که وهمی که از خطر ایران ایجاد شده بود فرو پاشید.

وی گفت: 75 درصد مردم آمریکا در پایان سفر آقای روحانی در نظرسنجی‌هایی که در خودآمریکا برگزار شد راه حل مشکلات با ایران را مذاکره اعلام کردند در صورتی که دو سه ماه قبل بر اساس همین نظرسنجی 49 درصد مردم آمریکا، تنها راه برخورد با ایران را گزینه نظامی اعلام کردند.

وی با اشاره به فضا سازی رژیم صهیونیستی و طرفدارانش در چند سال گذشته علیه ایران افزود: صهیونیست‌ها ید طولایی در رسانه‌ها و سازندگان اخبار عمومی آمریکا دارند اما با این وجود در این سفر تصویر غیر واقعی که از ایران شکل گرفته بود، در هم شکست.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران به مرکز دیپلماسی در سازمان ملل متحد تبدیل شد و دبیر کل سازمان ملل هم در ملاقاتی که با او داشتیم اشاره کرد که حضور ما در این اجلاس فضا را عوض کرد.

برای ملاقات با ایران در سازمان ملل رقابت می‌کردند       

وزیر امور خارجه گفت: برای ملاقات با مسوولان ایرانی در اجلاس امسال سازمان ملل رقابت بود.

محمدجواد ظریف در ادامه سخنانش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: در این سفر به قدری درخواست ملاقات با ما زیاد بود که در روزهای آخر مجبور شدم چندین سفیر را با هم ملاقات کنم که تصور نشود می‌خواهیم با برخی وزرای خارجه ملاقات نکنیم و تفاوت در دیدگاه ایجاد شده است.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که آنها در همه این ملاقات‌ها دوست داشتند شنونده باشند و معمولاً در ملاقات‌های قبل آنها بیشتر صحبت و به قول خودشان نصیحت می‌کردند اما این بار می‌خواستند شنونده باشند و به قدری صحبت می‌کردم که هنوز صدایم در نمی‌آید.

وزیر امور خارجه افزود: واقعاً همه کشورها دوست داشتند ایران را ببینند و با نمایندگان مردم ایران صحبت کنند و این همان حماسه سیاسی است که مقام معظم رهبری به خوبی هدایت فرمودند و نتیجه اش را در این اجلاس که با حضور شگفت انگیز و هوشمندانه مردم در انتخابات 24 خرداد شاهد بودیم شکل گرفت.

وی گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش چند صد میلیون دلار هزینه کرده بودند تا علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه می‌خواهند تصویرسازی کنند و در این سفر همه این موارد فرو پاشید.

وی گفت: آقای روحانی مواضع بسیار محکمی در سخنرانی اش داشت و تا حالا کمتر کسی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست‌های علیه مردم فلسطین را با آپارتاید مقایسه کرده است اما دیدید که این کار را کردیم.

ظریف ادامه داد: در این سفر از فلسطینیان بیشترین حمایت را کردیم اما اجازه ندادیم نمایندگان رژیم صهیونیستی بتوانند با مظلوم نمایی، تعدادی از هیاتها را همراه خود به بیرون بکشند.

وزیر امور خارجه گفت: این روشی بود که در این اجلاس بکار بردیم و رئیس‌جمهور با توجه به عنایت ویژه‌ای که به مسائل سیاست خارجی داشت این روش را انتخاب کرد و ما هم در خدمت وی برنامه ریزی و طراحی کردیم.

ظریف گفت: به لطف خدا شاهد اجلاس بسیار خوبی برای ایران و اجلاس بدی برای نتانیاهو بودیم.

وزیر امور خارجه گفت: نتانیاهو صبر کرد تا روز آخر بیاید تا شاید بتواند مقداری جبران کند اما با مخالفت رسانه‌های داخلی سرزمین‌های اشغالی مواجه شد و حتی در نیویورک تایمز نوشتند که این روشها نخ نما شده است و تیتری با این عنوان منتشر کردند که آقای نتانیاهو ول کن راههای گذشته را.

ظریف افزود: نتانیاهو به جای اینکه بیاید درباره جنایاتش علیه مردم فلسطین پاسخگو باشد، تلاش داشت موضوع را به سمت ایران منحرف و علیه ایران فضاسازی کند اما امسال نتوانست و همه گفتند که نتانیاهو گرفتار شده است که چگونه با مشکلات خودش کنار بیاید.

امنیت ما از آرمانهایمان حاصل می‌شود     

وزیر امور خارجه گفت: امنیت جمهوری اسلامی از حضور شگفت انگیز و حماسی در انتخابات،آرمانها و سیاست مستقلمان ناشی می شود.

محمد جواد ظریف در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که پیام جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع شصت و هشتم سازمان ملل متحد چه بود، افزود: پیام ما این بود که به عنوان نمایندگان مردم ایران که 73 درصدشان به پای صندوق های رای آمدند و از طریق این صندوق‌ها با انتخاب هوشمندانه فردی انقلابی را انتخاب کردند تا به عنوان نماینده یک تفکر جدی و اصیل انقلاب اسلامی بتواند گفتمان اصیل انقلاب اسلامی را ارائه کند.

وی افزود: این موضوع خودباوری بی نظیری را برای کارگزاران جمهوری اسلامی در سیاست خارجی ایجاد می کند و این خودباوری را در آنجا نشان دادیم که بر این باوریم که جمهوری اسلامی از حمایت مردمش برخوردار است و مبانی قدرت دارد.

وزیر امور خارجه افزود: با این مبانی قدرتش آنقدر به خود باور و اعتماد به نفس دارد که با بزرگترین قدرت‌ها پای میز مذاکره حضور می یابد و ذره ای از مواضع خود کوتاه نمی آید و در پایان جلسه نیز همه شرکت کنندگان بگویند جلسه بسیار خوب و مثبتی بود.

ظریف گفت: دوست دارم همه مطالبی را که بنده در آن جلسه به نمایندگی از طرف مردم ایران مطرح کردم منتشر کنید و ببینید چه گفتیم که همه فکر کردند ایران با برخورد مثبت آمده است.

بحثم را با گذشتن از حقوق مردم شروع نکردم

وزیر امور خارجه افزود: بحث خود را با گذشتن از حقوق مردم ایران شروع نکردم بلکه با این شروع کردم که من با شما در اینجا مذاکره می کنم در حالی که اعتقاد دارم ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و تصویب قطعنامه‌ها و تحریم های شورای امنیت غیر قانونی و تحریم های یک جانبه غیر انسانی و غیر موثر است.

ظریف گفت: با این بحث‌ها مذاکره را شروع کردیم اما برای نشان دادن انعطاف وآمادگی خود برای مذاکره می خواهیم به شما نشان دهیم خواهان دست یافتن به سلاح هسته ای نیستیم و منافع خود را در آن نمی دانیم و دیدگاهها، آرمانها و امنیت ملی ما با سلاح هسته ای مغایرت دارد.

وی ادامه داد: در این مسیر آمادگی داریم که اقدام کنیم ضمن اینکه معتقدیم تنها از مسیر احترام شما به حقوق ماست که می توانید مطمئن شوید که در پی سلاح هسته ای نیستیم و نمی توانید با فشار آوردن به مردم ایران و یا با تهدید مردم ایران و تحریم به این خواسته خود برسید.

وزیر امور خارجه گفت: این خواست شما که ایران سلاح هسته ای نداشته باشد خواست ما نیز هست زیرا کشوری هستیم که قربانی سلاح کشتار جمعی هستیم و مانند شما هیچ وقت از سلاح هسته ای استفاده نکردیم و معتقد نیستیم که سلاح هسته ای برای کسی امنیت می آورد و سلاح های هسته ای در زرادخانه های خود نداریم.

وی ادامه داد: همچنین بر این باور نیستیم که کشوری اگر بتواند صدها بار خود و بقیه دنیا را با سلاح غیر انسانی نابود کند این برای خود و دیگران امنیت می آورد بلکه عین دیوانگی است.

ظریف گفت: همانطور که می دانید مخفف آنچه که امنیت هسته ای را ایجاد می کند به انگلیسی مَد(mad ) به معنی دیوانه می شود و واقعا این دیدگاه دیوانگی محض است که شما فکر می کنید امنیت از اینجا حاصل می شود که بتوانید به طرف مقابل اطمینان بدهید که اگر علیه شما سلاح هسته ای استفاده کرد هم خودش نابود می شود و هم بقیه دنیا نابود می شود.

وی افزود: این چه امنیتی است، می خواستیم به این افراد نشان دهیم که مواضعمان بر این است که امنیت خود را از مردممان می گیریم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: برای اینکه این را بگوییم نیازی نداریم به کسی امتیاز دهیم تنها باید بتوانیم که بهانه‌ها را از دست بدخواهانمان بگیریم تا بتوانیم سیاست‌ها را پیش ببریم.

راه‌حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد راه حل نیست    

وزیر امور خارجه گفت: راه حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد راه حل نیست.

مجری در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه نشست گروه 1+5 با ایران در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد یکی از مهمترین جلساتی بود که برای نخستین بار در سطح وزیران برگزار شد، از آقای ظریف پرسید: وزیران خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا جزو کسانی بودند که بیشترین لجبازی و حرافی‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران دارند در آن جلسه چه گفتند؟

وزیر امور خارجه در پاسخ گفت: البته مرسوم نیست که حرفهایی که در جلسه دیپلماتیک زده شده است به بیرون منتقل شود و من نیز چون صاحب حرفهایم هستم بخشی از حرفهای خود را بیان کردم.

وی افزود: اعتماد سازی از این مسیر ایجاد می شود که بتوانیم به طور جدی مذاکره کنیم اما مبانی حسن نیت در مذاکرات را نیز فراموش نکنیم ضمن اینکه نسبت به دیدگاهها و نیات آنها اعتماد نداریم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بی اعتماد هستیم و آنها باید هم در بحث عمومی و خصوصی اعتماد مردم ایران را جلب کنند.

ظریف با بیان اینکه مردم ایران اعتمادی به رفتارهای آنها ندارند ادامه داد: جان کری، وزرای خارجه آلمان، انگلیس، روسیه و چین حرفهای بسیار مثبتی زدند و حق ایران را برای استفاده از فناوری های صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناختند و نکاتی نیز درباره غنی سازی مطرح شد که درست نیست در یک بحث علنی به این نکات اشاره کنم اما فضا در آن جلسه بسیار مثبت بود.

وزیر امور خارجه گفت: البته هم قابل درک است و هم قابل تاسف که با فشار از طرف لابی صهیونیستی بعضی تغییرات در موضع گیریها را مشاهده می کنیم.

وی افزود: مسوولان آمریکایی به جای آنکه از فشار برخی گروهها که الزاما منافع آمریکا مورد نظرشان نیست پیروی کنند در سیاست های خود استمرار داشته باشند و نمی شود حسب مورد یک برنامه ای را اعلام کنند.

ظریف ادامه داد: نباید اقداماتی صورت بگیرد که اعتماد مردم ایران را بیشتر خدشه دار کند بلکه باید اقدامات عملی در مسیر اعتماد سازی صورت بگیرد چون به خاطر دوران طولانی اقداماتی که اعتماد را با مشکل اساسی مواجه کرده است نیاز هست اقدامی از طرف آنها صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه گفت: آماده ایم با چشمی باز همانطور که رهبری فرمودند با دقت و اصرار بر حقوق و منافع مردم ایران وارد مذاکره شویم و آنقدر به خود، توان کارشناسان و حقانیت خود باور و به توانمندی جمهوری اسلامی اعتماد داریم که از مذاکره نمی ترسیم بلکه وارد مذاکره می شویم، گفت‌وگو و تلاش می کنیم به راه حلی برسیم که حقوق مردم برآورده شود.

وی افزود: در مصاحبه ای گفتم اگر خدای نکرده در واشنگتن نشسته بودم و یک نماینده ایران می آمد و به من می‌گفت می خواهیم برنامه هسته ای را برچینیم بیشتر نگران می شدم برای اینکه ایران توان بومی دارد و دانشمندان ما مال ما هستند.

ظریف ادامه داد: درست است که رژیم صهیونیستی بدون محکومیت از سوی بین المللی تعدادی از دانشمندان ما را به شهادت رسانده ولی واقعیت این است این چشمه خودجوش علم و دانش در کشور ما تلاش خودباورانه جوانان متخصص ما برای پیشرفت علمی توانمندی هایی است که کسی نمی تواند اینها را با تحریم و فشار و خیال بافی که ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را کنار بگذارد از بین ببرد.

ظریف گفت: بنابراین تاکید می کردیم اگر شما در پی این هستید که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد هم هدف ما هستید.

وی ادامه داد: در آن شرایط هدف نخست را نیز باید اصلاح کنید و در پی این نباشید که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنید بلکه باید دنبال این باشید با نظارت آژانس انرژی اتمی که همواره بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت داشته این برنامه با شفافیت به پیش برود و تولیداتی کند که مورد استفاده برنامه صلح آمیز هسته ای باشد.

دیدار جلیلی با معاون سیاسی آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به ملاقاتش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این اولین ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در جریان جلسات 3+3 یا 1+5 نبود، بلکه پیش از این نیز دکتر جلیلی با آقای ونس که معاون سیاسی آمریکا بود دیدار کرده‌اند و ریاست هیئت ایرانی در آن دور از جلسات به عهده آقای جلیلی و ریاست طرف آمریکایی را آقای ونس برعهده داشتند. 

ظریف تصریح کرد: این بار تنها تفاوت آن بود که رئیس هیئت آمریکایی در سطح وزیر بودکه این امر در جلسات بین المللی امری طبیعی به شمار میرود بنده در این جلسه از میان 5، 6 کشور حاضر با تمامی وزرا دیدار کرده بودم. 

وی ادامه داد: وزیر خارجه چین را در بیشکک در سطح سران دیده بودم و آقای لابو وزیر خارجه روسیه را که از دوستان قدیمی بنده هستند در نیویورک به طور مفصل دیدار و ملاقات کرده بودم و از سوی دیگر با سه وزیر خارجه کشورهای دیگر به صورت تک تک دیدار کرده و راجع به بحث هسته ای صحبت کرده بودم و تنها کسی که مانده بود رئیس هیئت آمریکایی بود. 

جانکری خواست با من گفت‌وگو داشته باشد

ظریف ادامه داد: آقای کری خود درخواست کرد که با من گفت‌وگوی مختصری داشته باشد من نیز برای همان گفت‌وگوی مختصر در راهروی شورای عالی امنیت ملی دیدار کردیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: اتاقی که در عکس دیدید اتاق غیررسمی شورای امنیت ملی است شورای امنیت ملی یک سالن بسیار بزرگ دارد که در آن جلسات رسمی برگزار می شود اتاق کوچکی نیز کنار این سالن وجود دارد که به تازگی بازسازی شده که اعضای شورای امنیت مذاکرات غیررسمی خود را در آن جا انجام می‌دهند راهرویی که در آن جا وجود دارد که این محل را به ساختمان اصلی شورای امنیت متصل می‌کند در این راهرو دو صندلی وجود داشت ما (من و کری) بر روی آن صندلی نشستیم و صحبت کردیم. 

بی اعتمادی ریشه داری بین ایران و آمریکا وجود دارد

ظریف تصریح کرد: اولین صحبتی که مطرح شد عدم اعتماد بود این که بی اعتمادی ریشه داری بین ایران و آمریکا وجود دارد و باید با این بی اعتمادی برخورد شود و جالب آن که خود جان کری این مساله را پذیرفت.

وی ادامه داد: در آن جا مشخص شد که با گذشت 34 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی این اختلاف نظر و یا عدم اعتماد به ویژه از سوی مردم ایران به آمریکا وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بقیه مطالب مطرح شده در گفت‌وگوی من و جان کری تکرار مواضعی بود که در جلسه عمومی مطرح شده بود و آن قدر هم طول نکشید که وارد مذاکره شویم در واقع جان کری اعلام کرد همان گونه که در صحبت‌های آقای اوباما و دکتر روحانی مطرح نشد دولت آمریکا متعهد است که این کار را به پیش ببرد و می‌خواست در این بحث خصوصی اطمینان دهیم که ما جدی هستیم و می‌خواهیم به راه حل و نتیجه برسیم و می خواهیم این نتیجه را در راه کوتاهی به دست آوریم.

 منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بینالمللی به نتیجه باخت -باخت میانجامد

ظریف در پاسخ به این سوال که بازی برد_ برد برای ما و آنها چیست گفت: تصور من از جهان این است که شرایط بین المللی طوری شده که تصور بازی برد_ باخت و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین المللی به نتیجه باخت_ باخت منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کسی می‌توانست به قیمت ناامنی دیگران امنیت ایجاد کند، آن کشور آمریکا بود اما یک هفته پس از اتفاق ۱۱ سپتامبر به نیویورک رفتم و ناامنی را در چهره مردم مشاهده کردم، به همین خاطر نمی‌توان  به قیمت ناامنی دیگران امن بود، چرا که مرزها به شدت کاهش یافته و نمیتوان بازی برد_ باخت داشت.

اگر تهدیدها موثر بود تعداد سانتریفیوژها به 18 هزار نمی‌رسید

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: کشورهای غربی علیه ایران به کجا رسیده‌اند و از طریق فشار چگونه توانستند در برابر ایران بایستند، چرا که اگر فشار آنها موثر بود، تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۱۸ هزار عدد نمی رسید.

وی ادامه داد: تحریم‌ها در معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار غیرعادلانه باید توسط دولت برداشته شود، اما با اینکه فشار به مردم ایران آمده، اما غرب هم به هدف خود نرسیده که این بازی باید متوقف و بازی دیگری تعریف شود که حق غنی سازی ایران در آن دیده شود و هدف این برنامه صلح آمیز بودن همیشگی برنامه‌های ایران است که ایندو یک تعریف دارد و آن به رسمیت شناخته شدن حقوق غنیسازی و اجرای آن است.

غرب باید این توهم را کنار بگذارد که می‌تواند علیه ایران تحمیلی عمل کند

ظریف افزود: بازی الان براساس اهداف اعلامی است که بازیگران به اهدافشان نرسیده‌اند که این مبین بازی باخت _ باخت است، اما غنی سازی و استفاده صلح آمیز می‌تواند وجود داشته باشد که این بازی برد_ برد است و غرب باید توهم اینکه می‌تواند علیه ایران تحمیلی عمل کند را کنار بگذارد، چراکه تحریم کردن مردم ایران به ضرر خودشان است.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: باید این بازی را تغییر دهند، چرا که نگاه آنها برایشان فقر و فلاکت را درپی داشته و ما به عنوان ایران پیام آور تغییر بودیم، چرا که اقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفتند که می گویید جنگ روی میز است اما من می گویم صلح در دسترس است، چرا که خشونت یعنی تقدیس زور و افراط به جنگ می انجامد.

 75 درصد مردم آمریکا گزینه جنگ را رد می‌کنند

وی ادامه داد: کسانی که می گویند همه انتخابات روی میز است به یاد بیاورند ۶۰ سال است که این انتخابات انجام نمی‌شود و در بسیاری از موارد به نابودی آنها منجر شده و هم اکنون ۷۵ درصدمردم آمریکا میگویند جنگ بیفایده بوده این نشان می‌دهد مردم این کشور جنگ را کنار گذاشته‌اند و آمریکا به این خاطر نتوانست در سوریه جنگی را شروع کند و امیدواریم که گوش شنوا برای صحبت‌های جناب رئیس جمهوری باشد.

ظریف در پاسخ به این سوال که نشست ژنو در چه سطحی برگزار می شود اظهار داشت و آیا با رویکرد قبلی وارد مذاکره می شوند، اظهار کرد: ما به آنها اعلام کرده ایم که آن طرح به تاریخ پیوسته و باید با دیدگاه جدید وارد شوند و از نظر ما مذاکرات در سطح وزرا بوده و آنها در هر سطحی که باشند ما هم در همان سطح شرکت می کنیم.

ظریف ادامه داد: برای رسیدن به فهم مشترک و اینکه چه روشی برای ایجاد اطمینان برقرار شود، و اینکه روی چه موضوعات فکر کنیم تا به روش مناسب مطرح شود، من و اشتون در جلسات شرکت می کنیم.

وی ادامه داد: مذاکره سخت تر از اعلام موضع است و من وارد کار دشواری شده ام و بار سنگینی روی دوش من است و انشاءالله با دعای خیر مردم این کار را به پیش ببرم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: نمی توان با کشورهایی که برخورد مناسب با ایران نداشتند، اعتماد کرد و الان آزمون تاریخی آنهاست که نوع روابط را مشخص کنند و اینکه آیا امکان دارد بی اعتمادی تمام شود. البته ما اراده سیاسی داریم و این فرصت را فراهم کرده ایم تا نوع دیگر از را به ایجاد شود.

ظریف افزود: ما آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم و اعلام کرده ایم که ظرف یکسال به اجرای مرحله نهایی برسیم و مذاکره را شروع کرده ایم که چند مرحله دارد که یکی از آنها مرحله پایانی برای اجرا است، البته کری گفته است که ۳ تا ۶ ماه زمان می برد و خانم اشتون هم گفته که ظریف خیلی پرانرژی است و فکر می کند که ما در اندیشه سریع به نتیجه رسیدن آن هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: من در پشت میز مذاکره به این نتیجه رسیده ام که همگی آماده رسیدن سریع تر به نتیجه هستند و مذاکره باید برای راه حل انجام شود، چرا که مذاکره برای مذاکره اعتمادسوز است و اشتون این واقعیات را باید باور داشته باشد و به سمت مذاکره برای راه حل برود.

وی ادامه داد: ما آمادگی سیاسی داریم و آنها باید اراده سیاسی داشته باشند. 

ظریف افزود: در زمانی زور قابل استفاده بود، اما در سال ۱۹۲۸ در قرارداد پاریس معروف به برایان_گلاک اعلام کردند که استفاده از زور در سیاست خارجی ممنوع شود، چرا که کارآمدی سیاسی اش را از دست داده و آنها باید ببیند که آیا عراق، افغانستان و ویتنام کافی نیست که نشانگر این است که جنگ در این کشورها به نتیجه نرسیده است و باید راه دیگری را در پیش بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: گروه ۳+۳ ادعا می کند که از طرف شورای امنیت به پای میز مذاکره می آید که ما به عنوان یک گروه با آنها مذاکره می کنیم آما آژانس نقش ایجاد اطمینان را دارد و می تواند تائید کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است البته بارها اعلام کرده است که برنامه ایران به سمت ساخت سلاح منحرف نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: همکاری ما با آژانس باید مثل کمک باشد و فشار بر آژانس ابزار بهانه تراشی نباشد، چرا که ۸ سال تحریم و فشار را امتحان کرده اند و آژانس بین الملی انرژی اتمی باید در جهت اعتمادسازی فعالیت کند و نه برای فشار آوردن. 

وی ادامه داد: در جلسه آخر آژانس در وین نماینده ما با مسوولان آژانس مذاکره داشته و امیدواریم آژانس با نگاه معطوف به راه حل وارد مذاکرده شود، چرا که برنامه ایران کاملا قابل پیشبرد است.

ظریف در پایان پاسخ به این سوال که اعتماد به غرب از سوی ایران از دست رفته است و از کودتای سال ۱۳۳۲ به این طرف این بی اعتمادی بیشتر شده غرب چگونه می تواند اعتماد مردم ایران را جلب کند تصریح کرد: برخورد جدی با مساله هسته ای باید در چهارچوب تغییر دیدگاه باشد و برای اعتمادسازی امری که در ۶۰ سال گذشته تخریب شده و در ۷، الی ۸ سال گذشته با فشار غیرعادلانه بیشتر تخریب شده سریعا بازسازی نمی شود اما شروع خوبی است که چگونه براساس واقعیت‌ها و نه فشار رژیم صهیوینستی عمل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
از دیدگاهای رییس محترم جمهور ووزیر محترم خارجه حمایت واز زحمات این دو بزرگوار تشكر می كنم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها