ما همچین خیال باطل می‌کردیم که این غول بی‌شاخ و دم گرانی ـ چنان که افتد و دانی ـ فقط یقه خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و پوشیدنی‌ها و دوشیدنی‌ها (یا همان شیر سابق و مشتقات آن) را می‌گیرد و فی‌المثل، افزایش نرخ امروز تخم‌مرغ را به افزایش نرخ ارز و دلار روز پیوند نامبارک می‌زند. همان ارز قابل معذرتی که بانک مرکزی برای کف آن هم قیمت تعیین کرد که مبادا هوس کند پایین‌تر بیاید. هرچند جناب مولانا عرض کرده باشد که: «زکف بگذر اگر اهل صفایی»!
کد خبر: ۶۰۳۷۹۳

دیروز دیدم یکی از همسایگان ما که برای خودش صاحب برج است، دارد آشکارا بشکن می‌زند و زیرلب، ریتم گرفته است که: «بر این م‍ژده گر جان فشانم رواست». تعجب کردم و پرسیدم: «فضولی نباشد قربان؛ اما چطور؟...» تبسمی زیرپوستی کرد و گفت: «که این مژده آسایش جان ماست». مجددا نگران شدم و سوال کردم: «جان ما، قیمت ماست دوباره زیاد شده؟» این بار خنده‌اش دیگر زیرپوستی نبود. خنده صداداری کرد و گفت: «نه جانم، کجای کاری؟.... مبلغ صد میلیون تومان به بانک بدهکار بودم و ممنوع‌الخروج شده بودم؛ اما الان اطلاع پیدا کردم که رفع ممنوعیت شد.» در شادی‌اش شریک می‌شوم و می‌گویم: «خب، به سلامتی. از شما رفع ممنوعیت بشود بتوانید گاهی از کشور خارج شوید؛ انگار از ما رفع ممنوعیت شده، گاهی می‌توانیم از کشور خارج شویم.»

به سر کوچه که می‌رسم، نگاهم روی تیتر صفحه اول یکی از جراید یومیه، درجا می‌زند. نوشته: «بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص رفع ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی، حداقل مبلغ اعمال ممنوعیت خروج، از 50 میلیون به 200 میلیون تومان افزایش یافت.» فهمیدیم که نرخ بدهکاری هم ظاهرا متناسب با افزایش تورم، افزایش یافته است.

ما را می‌گویید، چشمانمان گرد شد. تازه دو ریالی ما افتاد و متوجه عمق خوشحالی همسایه مایه‌دارمان شدم. اما من هرچه فکر کردم، دلیلی برای بشکن زدن خودم نیافتم. اصلا انگار انگشت وسط به اتفاق شست مبارک، هردوشان قفل کرده بودند.

بسته پیشنهادی: عرض شود که اگرچه مجموع بدهی ما به سیستم بانکی کشور، یک چیزی در حد اقساط وام 20 میلیون تومانی مسکن می‌باشد، که آن هم بحمدالله هرماهه، سروقتش جرینگی به حساب بانک واریز می‌شود؛ اما دیدیم که در این زمینه هم نکاتی به ذهنمان می‌رسد که صادر کردنش، بی‌ضرر می‌باشد:

1ـ بدهکاری الکی: مسئولان بانکی مراقب باشند که بدهکاران 50 میلیون تومانی که سابقا ممنوع‌الخروج بودند و به همین داخل عادت کردند، در همین داخل نمانند و 150 میلیون تومان دیگر بدهی بانکی بالا بیاورند. شاید حساب و کتاب کنند ببینند برایشان صرفه دارد که ممنوع‌الخروج باشند، اما 200 میلیون تومان بانک را پس ندهند یا که در پس دادنش امروز و فردا کنند.

2ـ شفاف‌سازی: خبر اعلام شده، حتما باید شفاف‌تر بیان شود. عده‌ای همچین خیال نکنند که اگر 200 میلیون بدهکار بانک باشند، نمی‌توانند از کشور خارج شوند و برای خروج از کشور، لازم است که حتما زیر 200 میلیون تومان بدهی بانکی داشته باشند. این یک سفسطه است، اما خب همه که مثل ما متوجه ریزه‌کاری‌ها نمی‌شوند. خدا وجود مبارک ما را حفظ کند.

3ـ برعکس نبودن: توضیح داده شود که اگر بدهکاران 200 میلیون به بالا ممنوع‌الخروج هستند؛ این بدان معنا نیست که طلبکاران بانکی ممنوع‌الورود باشند. نخیر؛ تشریف بیاورند، قدمشان روی چشم. فقط طلب خودشان را به صورت مستند داشته باشند. بی‌سند، طلبکار نباشند. مملکت حساب و کتاب دارد. سفسطه‌ای هم در کار نیست. سوفسطایی هم هفت جد و آبای کسی هست که این فکر را در مورد ما بکند!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها