به گفته یک متخصص گوارش، کسانی که از بوی بدن دهان رنج می‌برند باید عواملی چون بیماری‌های گوارشی، عفونت‌های دندان، عفونت‌های سینوزیتی و در موارد نادری انحراف بینی را در خود بررسی کنند.
کد خبر: ۶۰۳۱۶۳

به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان- دکتر افشین هوشیار، افزود: بوی بد دهان علل گوناگونی دارد که تعدادی مربوط به دستگاه گوارشی است، اما از شایع‌ترین علل غیرگوارشی می‌توان از عفونت‌های مزمن پنهان و آشکار دهان که شامل دندان‌ها و لثه‌ها است، نام برد. ترشحات پشت حلق بیمارانی که مبتلا به سینوزیت مزمن یا آلرژی دارند در اثر غلظت پیدا کردن ترشحات ته حلق دچار تجمع میکروبی می‌شوند. علل گوارشی از جمله عفونت‌های معده یا بیماری‌های نادری که در مری ایجاد می‌شود، برگشت اسید یا ریفلاکس معده نیز از شایع‌ترین علل هستند و در این زمینه از بیماری‌های سیستم ایمنی بدن و بیماریهای عفونی خاص که خیلی نادر هستند نیز می‌توان نام برد.
دکتر افشین هوشیار درباره اینکه چرا صبح‌ها بیشتر بوی بد دهان استشمام می‌شود گفت: افراد صبح‌ها دهانشان بوی مطبوعی نمی‌دهد که بیشتر به علت تغلیظ بزاق است که با مسواک زدن برطرف می‌شود در افراد غیر گوارشی مثل سینوزیت مزمن چون در شب ترشحات غلیظ شده این اتفاق رخ می‌دهد و در عوامل دهان و دندانی چون بزاق در شب ترشح نمی‌شود و این میکروب‌ها غلظت پیدا می‌کنند و در عوامل معدودی به این دلیل که در شب شانس ریفلاکس بیشتر می‌شود و چون افراد دراین حالت دراز کش و خوابیده قرار دارند، بوی بیشتری ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: جنسیت در بروز بوی بد دهان خیلی موثر نیست مگر مردانی که سیگار می‌کشند همچنین افرادیکه انحراف بینی دارند ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.
این متخصص گوارش در پایان اظهار داشت: برای درمان این عارضه باید علت آن تشخیص داده شده و درمان گردد، به عنوان مثال در سینوزیت‌ها با آنتی بیوتیک، در بیماری‌های دهان و دندان برطرف کردن عامل عفونی موجود، در مبتلایان به بیماری‌های معده با مصرف داروهای آنتی ریفلاکس و در موارد مقاوم استفاده از آنتی بیوتیک برای رفع میکروب معده را می‌توان نام برد. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری معده هستند باید از مواد غذایی که تولید بوی بیشتری می‌کنند مثل سیر و پیاز و همین طور مواد غذایی زیاد معطر باید پرهیز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها