آموزش غیر‌رسمی از طریق امواج رادیو می‌تواند در تمام ساعات شبانه‌روز طیف وسیعی از موضوعات را در بر بگیرد و در بهبود وضع جامعه موثر افتد. در نظر گرفتن این موضوع که دانش‌آموزان امروزی به جای مدرسه و خانواده، بیشتر وقت خود را با رسانه‌های دیداری و شنیداری پر می‌کنند، اهمیت این مساله را دوچندان می‌کند. به همین دلیل پخش برنامه‌های متنوع آموزشی در زمینه‌های درسی و غیر‌درسی می‌تواند دانش و معلومات افراد و علا‌قه‌مندان و بخصوص دانش‌آموزان را در زمینه‌های گوناگون افزایش دهد.
کد خبر: ۶۰۲۸۶۴

با این رویکرد، شبکه‌های مختلف رادیویی همزمان با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس، ویژه‌برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌اند؛ ویژه‌برنامه‌هایی که رویکردهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و سرگرمی دارند و موضوعات مرتبط با دانش‌آموزان را در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به بحث می‌گذارند. برنامه‌هایی که مخاطب آنها نه فقط دانش‌آموزان که حتی والدین آنها نیز بوده تا از این طریق نحوه ارتباط و تعامل با فرزندان نوجوان و جوان خود را در قالب بسته‌هایی تخصصی و کارشناسی بیاموزند. شبکه‌های رادیویی با طرح موضوعات و سوژه‌های مختلف جزئی و کلی و مباحث تخصصی و عمومی از نحوه درس خواندن و آمادگی برای حضور در کلاس درس گرفته تا اصلاح و آموزش سبک زندگی، آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس و فرهنگسازی در جهت استفاده از لوازم‌التحریر داخلی، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را برای ورود به فصلی جدید اما بسیار مهم و تاثیرگذار آماده می‌کنند.

در این خصوص شبکه رادیویی معارف با پخش برنامه «صبح روشن» ضرورت علم‌آموزی و نقش آن در ارتقای روابط اجتماعی را با حضور کارشناسان بررسی می‌کند و با برنامه دیگری با عنوان «بامداد فرهنگی» کلاس اولی‌ها را مخاطب قرار می‌دهد. رادیو فرهنگ نیز در قالب برنامه «هفت کوچه» مروری بر مکتبخانه‌ها و نظام آموزش سنتی در ایران دارد و در «هزار راه نرفته» با رویکردی روان‌شناسانه پیرامون دغدغه‌های والدین در آغاز سال تحصیلی و چگونگی هدایت فرزندان بحث و گفت‌وگو می‌کند.

برنامه «سایبان آرامش» که محصول گروه سلامت روان رادیو سلامت است، درباره اختلالات کمرویی و تاثیر آن بر عدم پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بحث و تبادل نظر می‌کند. شبکه رادیویی قرآن هم با برنامه «والشمس» با بخش‌هایی درباره کودک و قرآن همراه دانش‌آموزان می‌شود. تلاوت قاریان نوجوان، داستان‌های قرآنی، هرروز یک نکته اخلاقی برای رفتار درست در مدرسه از بخش‌های ویژه کودک و نوجوان این برنامه است. معرفی کودکان و نوجوانان قرآنی و آشنایی با رفتار و روش آنها نیز از دیگر آیتم‌های برنامه است. «رادیو مدرسه» عنوان برنامه‌ای از شبکه رادیویی فصلی است که به موضوعات مرتبط با مدرسه، آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و... اختصاص خواهد داشت. ویژه‌برنامه «پاییز92» کاری از گروه ورزش و تفریحات شبکه رادیویی ورزش است که در آن پیشکسوتان ورزش به بیان خاطرات دوران تحصیل خود می‌پردازند.

مراقبت‌های جسمی و روانی خانواده‌ها از دانش‌آموزان بویژه کلاس اولی‌ها، خانواده و ضرورت مراقبت از دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه و تعامل موثر اولیای دانش‌آموزان با مدرسه از موضوعات دیگری است که در برنامه «خانه و خانواده» شبکه رادیویی ایران مورد بحث قرار می‌گیرد.شبکه رادیویی تهران با برنامه «عصر بخیر تهران» موضوعات گوناگونی همچون نقش مدارس در اصلاح و آموزش سبک زندگی، آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس، نفی مصرف کالاهای خارجی، فرهنگسازی در جهت استفاده از لوازم‌التحریر داخلی، نفی الگوها و انگاره‌های وارداتی و جایگزینی آن با شخصیت‌های ایرانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اما این برنامه‌ها و موضوعات طرح شده در آنها فقط گوشه‌ای از فعالیت‌های شبانه‌روزی است که رادیو در راه فرهنگسازی و آموزش به مردم انجام می‌دهد، فعالیت‌هایی که فقط به مناسبت یا فصل خاصی نیز محدود نبوده و بسیار گسترده‌تر از این است.

عرفان جلالی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها