فلفل زینتی یا Capsicum annuum، از خانواده solanaceae است و فقط در فصل تابستان می‌توان آن را خارج از گلخانه، در بالکن یا حیاط نگهداری کرد. شرایط دیگر نگهداری، کود و آب لازم و برخی دیگر از مراقبتهای مربوط به این گیاه را در ادامه مطلب بخوانید.
کد خبر: ۶۰۲۷۳۵

مشخصات:

 

گونه مذکور، یکساله بوده و بومی نواحی گرم امریکا است. برگهای فلفل زینتی سبز نسبتا روشن و مستطیلی شکل می‌باشند. کولتیوارهای گوناگون این گونه دارای میوه‌هایی به اشکال مختلف مستقیم یا آبشاری است. رنگ میوه‌های یک بوته ممکن است قرمز، زرد و یا سبز باشد.

 

مراقبت:
این گیاه به نور متوسط تا زیاد، حرارت بالا، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

کود:
کود مورد نیاز فلفل زینتی را نمی‌توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف نمود.

خاک:
مخلوطی از دو قسمت کود دامی پوسیده، یک قسمت خاک باغچه و ماسه برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب می‌باشد.

ازدیاد:
برای تکثیر این گیاه، می‌توانید بذر‌ها را در اواخر زمستان و اوایل بهار در طرف کم عمقی، حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید و خاک را مرطوب نگاه داشته و روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید. بعد از رشد نشاء‌ها آن‌ها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.

عوارض و درمان:
اگر در طول مدت رشد این گیاه مشاهده کردید برگ‌ها پرپشت وسر حال هستند اما گل ظاهر نمی‌شود. گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل کنید زیرا کاپسیکوم دوست دارد ریشه‌هایش در هم باشند. احتمالا گلدان اصلی خیلی بزرگ است. اگر نور محیط کافی نباشد میوه‌های فلفل زینتی زرد باقی می‌مانند و قرمز نمی‌شوند. این گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل می‌کند. شاخه‌های دراز و بد شکل فلفل زینتی معرف هوای گرم محیط گرم است. گلدان را به محل خنک تری برده و با آب فاقد املاح و کاملا ولرم غبار پاشی کنید. همچنینن هوای خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن تمام برگ‌ها و سقوط آن‌ها می‌شود. اگر برگ‌ها پژمرده شوند و سقوط نمایند باید گیاه رابه محل پر نورتری منتقل کنید. برگهای جدید گیاه در اثر فعالیت حشره آفت، بد شکل و چسبناک می‌شوند. گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. در صورتی که ببینید رشد گیاه متوقف شده، بدانید هوا سرد است بنابراین باید گلدان رابه محل گرمتری ببرید. برگهای فلفل زینتی در اثرهوای سرد یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی، ممکن است سیاه شوند. اگر هم با زردی برگ‌ها مواجه شدید، فورا آبیاری کنید احتمالا گیاه تشنه است کنه ریز قرمز برگ‌ها را زرد وتار عنکبوتی می‌کند، سطح زیرین برگ‌ها رابا اسفنج نرم تمیز کنید و یا هر دوهفته یکبار، باسم کنه کش، گیاه را سمپاشی نمایید.
>> دانستنی‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها