گری سیک عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران جیمی کارتر و رونالد ریگان در گفت و گو با تلویزیون بی بی سی در مورد اصرار اوباما برای تماس با رییس جمهوری ایران گفت: در حقیقت این ابراز تمایل در طرف ایران هم به همان اندازه بالا است آقای اوباما در سال 2007در حالی انتخاب شد که صحبت از تعامل با ایران می کرد اما در سال 2009 این موضوع منتفی شد.
کد خبر: ۶۰۱۷۵۳
معامله برد برد تهران - واشنگتن

وی افزود: اگر تفاهمی  در مورد مسئله هسته ای شکل بگیرد می تواند یک گزینه خطرناک برای خاورمیانه را از روی میز حذف کند تعاملی که می تواند حتی فراتر از مسئله هسته ای هم برود جایی که دو کشور می توانند در مورد مسایل منطقه ای هم با هم گفتگو کنند، درمورد افغانستان عراق و سوریه.

گری سیک تاکید کرد: فکر می‌کنم که‌ آقای اوباما به خوبی این موضوع را درک می کند که این یک معامله خوب برای این کشور است والبته طرف ایرانی را هم می داند که این یک معامله خوب است در دو طرف ما تا به حال دو دولتی را نداشتیم که در یک نقطه با هم به دنبال مذاکراتی جدی باشند.

وی گفت:اگر این گفتگوها به جایی نرسد هر دو طرف ضرر می کنند در حقیقت با توجه به منافع یکدیگر می شود اعتماد را به وجود آورد و این در نظر گرفتن منافع مشترک هستند که شما را در تعامل با یکدیگر نگه می دارند و باعث می شود که شرایط همدیگر را بفهمید و به دنبال راه حل باشید و من فکر می کنم که الان ایران و امریکا در چنین شرایطی هستند.

فتوایی که جهانی شد

فتوای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی برحرام بودن تولید و کاربرد تسلیحات اتمی و کشتار جمعی به عنوان راهبرد زیربنایی جمهوری اسلامی ایران، با مطرح شدن از تریبون شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، جهانی شد.

به گزارش ایرنا، اوباما در نخستین روز (سه شنبه گذشته) نشست مجمع عمومی سازمان ملل پشت تریبون قرار گرفت و در اصلی ترین بخش گفته های خود با موضوع ایران، اعلام کرد: رهبر عالی جمهوری اسلامی فتوای منع تولید سلاح هسته ای را صادر کرده و حسن روحانی هم تاکید نموده است که تهران سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد که این دو موضع گیری باید مبنایی برای حل مساله هسته ای قرار گیرد تا حقوق ملت ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز اتمی، محقق شود.

سخنان اوباما و استناد به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، بلافاصله پس از اظهارات رییس جمهوری آمریکا به یکی از پرمراجعه ترین موضوع ها در فضای مجازی تبدیل شد.

 ترور نصرالله وظیفه دینی و ملی!

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در پیامی در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر رسماً خواستار ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شد و آن را وظیفه‌ای دینی و ملی خواند!

به گزارش «انتخاب» ؛ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در پیامی در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر رسماً خواستار ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شد.

وی گفت: نصرالله تروریست و خواهان جنگ علیه ملت خود است. بنابراین ترور وی یک وظیفه ملی و دینی است.

این اظهارات وزیر خارجه بحرین که کاملا با عرف دیپلماتیک در تضاد است، چند روز پس از سخنرانی سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان درباره مسائل مختلف ممنطقه از جمله موضوع سوریه و بحرین مطرح شده است.

هراس اعراب از نزدیک شدن آمریکا و ایران

روزنامه استار چاپ ترکیه در مقاله ای در شماره امروز خود نوشت:‌ احتمال نزدیک شدن آمریکا به ایران،‌ برای کشورهای حوزه خلیج فارس نگران کننده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «استار» در مقاله ای نوشت: کشورهای بزرگ هیچگاه نمی توانند بدون دوست باشند. انزوا مسئله ای است که از دیدگاه کشورهای بزرگ باید سریعا آن را حل کنند.

در این گزارش آمده است: دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفتگو کردند. پیشتر قرار بود، روحانی و رئیس جمهور آمریکا در راهروهای سازمان ملل یا ضیافت دبیر کل سازمان ملل  روبرو شوند. در واقع گفتگوی روحانی و اوباما از طریق دیدارهای تصادفی صورت نگرفت. اوباما هنگامی که روحانی قصد داشت برای بازگشت به ایران رهسپار فرودگاه نیویورک شود، با وی تلفنی تماس گرفت.

استار نوشت: اکنون این سوال مطرح است که آیا هدف نهایی واشنگتن فاصله گرفتن از بلوک کشورهای عربی است؟ احتمال نزدیک شدن آمریکا به ایران،‌ برای کشورهای حوزه  خلیج فارس نگران کننده است زیرا این کشورها همواره در برابر ایران قرار گرفته اند و روابط سردی با این کشور برقرار کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها