نمایشگاه مهرگان با حضور 30 ناشر زن و عرضه 2000 عنوان کتاب از امروز میزبان علاقه‌مندان به کتابخوانی است

بانوان ناشر، آستین بالا می‌زنند

ورود به صنعت نشر آن قدر مشکلات دارد که بسیاری از مردان نیز آن را کاری دشوار می‌دانند و از هر فرصتی برای انتقاد و گلایه استفاده می‌کنند، حال در چنین شرایطی که همه به دولت و حمایت‌هایش چشم دوخته‌اند، زنانی آستین بالا‌زده‌اند و نمایشگاهی به نام مهرگان راه انداخته‌اند که از امروز در فرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه که 30 ناشر زن به ارائه حدود 2000 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف می‌پردازند، تا شانزدهم مهر ادامه دارد.
کد خبر: ۶۰۱۴۶۲

افسر صفاییان، مدیر نشر فائق و دبیر این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این نمایشگاه می‌گوید: ازجمله اهداف برگزاری نمایشگاه که از طرف خانم‌ها برگزار می‌شود، ارتقای دانش حرفه‌ای و فنی نشر، کمک به ایجاد اشتغال زنان، تبادل تجربیات نشر به زنانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، تشویق زنان به انجام فعالیت‌های صنفی، گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی، حمایت از اعضای برگزارکننده نمایشگاه در برابر مشکلات صنفی، تشویق برای عضویت در اتحادیه ناشران و ترغیب اتحادیه به‌ایجاد تسهیلات جهت پذیرش عضویت زنان ناشر است.

به گفته صفاییان، انتشارات گل آذین، ورجاوند، کیوان، فلسفه، آبشن، آریانیک، آفرینگان، آواتن، راز باران، فائق، آنا، افراز، مبتکران، زنبق، هونار و علوم دانشگاهی برخی ناشرانی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند.

او درباره پیشینه این تشکل صنفی بانوان نیز گفت: این تشکل از سال 1376 فعالیت خود را آغاز و تاکنون برنامه‌های زیادی شامل نمایشگاه، نشست و نیز سمینار برگزار کرده است. دبیر نمایشگاه مهرگان کتاب ادامه می‌دهد: برپایی نمایشگاه‌هایی در پارک شفق، برگزاری سمینار با ناشران مختلف درباره تولید و توزیع کتاب، برپایی دومین نمایشگاه زنان در روز کودک و نیز آموزش برخی زنان در عرصه نشر، بخشی از فعالیت‌های این تشکل صنفی است که اکنون نمایشگاه کتاب تخصصی بانوان را برگزار می‌کند.

صفاییان درباره موضوعات کتاب‌هایی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود نیز می‌گوید: کتاب‌ها در موضوعات مختلف شامل عمومی، آموزشی، دانشگاهی، کمک درسی و کودک و نوجوان عرضه می‌شود.

به گفته او، قرار است نشست‌هایی در حاشیه نمایشگاه با موضوعات زنان، ادبیات و سینما و نیز برگزاری کارگاه‌های نقد کتاب برگزار شود.

دبیر نمایشگاه مهرگان کتاب با بیان این‌که این نمایشگاه از ساعت 10 تا 20 طی روزهای اعلام شده فعالیت می‌کند، می‌گوید: کتاب‌های نمایشگاه با تخفیف 10 تا 30 درصدی به‌مخاطبان عرضه خواهد شد.

هما نیابتی، مدیر نشر ورجاوند نیز به عنوان یکی از ناشران حاضر در این نمایشگاه به جام‌جم می‌گوید: هر نمایشگاهی که در هر جا برگزار شود، دستاوردهایی دارد. از آن جمله یکی این است که ناشران می‌توانند به معرفی فعالیت‌های خود بپردازند. دیگر این که به دلیل مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر و میزان نقدینگی مردم، نمایشگاه‌های کتاب به چرخه اقتصادی ناشر و مردم توامان کمک می‌کند. دیگر این که مردم با ناشر و مولف رو در رو صحبت و ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع نمایشگاه خط ربط مخاطب و ناشر است.

پروین صدقیان، مدیر نشر گل‌آذین دیگر زنی است که به‌عنوان مدیر یک انتشارات در این نمایشگاه حضور دارد. او به خبرنگار ما می‌گوید: برپایی نمایشگاه کتاب جدای از امتیازاتی که دارد، این بار از سوی زنان برگزار می‌شود. ما تلاش داریم این برنامه‌ها را در محله‌ها و فرهنگسراهای مختلف برگزار کنیم. او می‌افزاید: ما می‌خواهیم بگوییم زنان در عرصه نشر فعالند و با تمام مشکلاتی که وجود دارد، آنها همچنان فعالیت می‌کنند.

افتتاحیه نمایشگاه مهرگان کتاب امروز از ساعت 15 تا 17 در فرهنگسرای ارسباران تهران به نشانی شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود و قرار است مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و نمایندگان برخی تشکل‌های نشر در این مراسم حضور داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها