آخر هفته کجا بریم؟

عمارت ایل‌گلی عروس آب‌ها

غروب پاییزی عمارت ایل‌گلی را با هیچ تصویر زیبای دیگری در دنیا نمی‌شود عوض کرد! باور نمی‌کنید؟! خودتان بروید جنوب شرقی تبریز، آن خیابان سپید رنگ موازییک‌چین را که تا وسط استخری بسیار بزرگ و آبی کشیده شده گز کنید، از کنار باغچه‌های پر گل، بگذرید و به عمارت ایل‌گلی وسط آب برسید که مثل یک رویا، پشت پرده‌های کف‌آلود فواره‌ها جا خوش کرده و آن وقت است که در آن نور سرخرنگ غروب، به آن عمارت سپید رنگ که طیف قرمز گرفته است خیره می‌شوید و یاد ما می‌افتید که آن را به شما پیشنهاد کردیم.
کد خبر: ۶۰۰۶۲۱

باید صدای کلاغ زاغی‌های آن اطراف را بشنوید، صدای آب را وقتی موج برمی‌دارد و صدای باد را که در شاخ و برگ درختان کهنسال اطراف می‌پیچد، باید رقص نور را روی سطح آب استخر ببینید و سایه سبز درختان کهنسال را وقتی که تصویرشان در آن، تمام استخر را سبزرنگ می‌کند، باید همه زیبایی‌های ایل‌گلی را از نزدیک حس کنید والا افسون عمارت را درک نمی‌کنید و متوجه نمی‌شوید که چرا در دوره‌های مختلف تاریخی گذشته خیلی از ثروتمندان شهر تلاش کرده‌اند آن را به دست بیاورند!
ایل در ترکی به معنای مردم و گلی یا گولی به معنای استخر است. ایل‌گلی در واقع استخری با مساحت بیش از ۵۴ هزار متر مربع است که وسط آن خیابانی کشیده شده است که به عمارت دو طبقه ایل‌گلی می‌رسد.
بنای اصلی عمارت ایل‌گلی بر اساس پژوهش‌های انجام شده، متعلق به دوره آق‌قویونلو‌ها بوده است که یکبار در دوره صفوی و بار دیگر در زمان قاجار بازسازی شده است. این عمارت بنابر شواهد در سال ۱۳۴۶ یکبار به علت عدم نگهداری صحیح فرو ریخت و ۳ سال بعد بازسازی شد.
>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شهروند تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
۰
۰
واقعا زیباست

نیازمندی ها