لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست تصویب شد

نحوهٔ صدور شناسنامه کودکان بی‌سرپرست

لایحهٔ حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست بعد از چندین ماه بلاتکلیفی بین مجلس، شورای نگهبان و سازمان بهزیستی با تعیین نحوه صدور شناسنامه برای کودکان بی‌سرپرست بالاخره تصویب شد.
کد خبر: ۵۹۹۹۰۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه اعتماد- در اصلاحات جدید این لایحه بعد از ایرادات شورای نگهبان اداره ثبت احوال مکلف است شناسنامه جدیدی برای کودک و یا نوجوان تحت سرپرستی با درج نام و نام خانوادگی سرپرست یا زوجین سرپرست صادر کند و در قسمت توضیحات مفاد حکم سرپرستی و نام خانوادگی والدین واقعی کودک را در صورت مشخص بودن قید کند. همچنین کودک یا نوجوان تحت سرپرستی می‌تواند پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی تقاضای صدور شناسنامه جدیدی را برای خود با درج نام والدین واقعی در صورت معلوم بودن، یا نام خانوادگی مورد درخواست خود وی، در صورت معلوم نبودن نام والدین واقعی از اداره ثبت احوال کند.
لزوم بر درج اسم والدین واقعی در شناسنامه موردی بود که اعضای شورای نگهبان در بازبینی این لایحه عنوان کرده بودند. الزام درج نام واقعی والدین و سوابق هویت و نسبت واقعی طفل در شناسنامه کودک در حالی است که بسیاری از کار‌شناسان و بررسی‌کنندگان این لایحه، این مورد را از این بابت که تمایل به قبول سرپرستی را کاهش می‌دهد دارای جنبه‎های منفی می‌دانند.
از طرف دیگر کاهش مشکلات هویتی که در آینده کودک ممکن است با آن رو به رو شود و موضوع ارث از مواردی است که موافقان این طرح برای درج اسم والدین واقعی در شناسنامه کودک عنوان می‌کنند. همچنین بر اساس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست، زنان بدون شوهر بالای ۱۵ سال در صورت داشتن شرایط ویژه می‌توانند سرپرست کودکان دختر شوند. نداشتن محکومیت جزایی موثر با رعایت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی، عدم حجر و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی، سلامت جسمی و روانی لازم، توانایی مالی و عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به موادمخدر، روان‌گردان‌ها و الکل، صلاحیت اخلاقی و ابتلا نداشتن به بیماری‌های واگیر و صعب‌العلاج نیز از جمله شروط واگذاری کودکان بی‌سرپرست و به دختران و زنان مجرد بالای ۳۰ سال است.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست دارای ۳۸ ماده است که پس از مطرح شدن لایحه، شورای نگهبان به ۶ ماده از آن ایراد گرفت. نظر شورای نگهبان این بود که شناسنامه کودکی که فرزند خوانده می‌شود باید به اسم والدین حقیقی فرد صادر شود اما این موضوع بحث سرپرستی را با مشکل مواجه می‌کرد. پس از مشخص شدن ایرادات شورای نگهبان، سازمان بهزیستی اقدام به رفع ایرادات کرد و در ‌‌نهایت ۵ ایراد از ۶ ایراد شورای نگهبان را برطرف کرد. در ‌‌نهایت و پس از برگزاری جلسات متعدد روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۸ رای موافق، دو رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس ماده ۲۲ طرح را به تصویب رساندند و نهایتا براساس توافقات صورت گرفته با شورای نگهبان قرار شد اصلاحات جدید در شناسنامه با عنوان توضیحات درج شود. به گفته مدیر کل امور مجلس سازمان بهزیستی کشور در تبصره سوم ماده ۲۲ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست آمده است اجرای این ماده به موجب آیین‌نامه‌یی است که به وسیله سازمان ثبت‌احوال و با همکاری بهزیستی تهیه می‌شود و ظرف سه ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد. روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۸ رای موافق، دو رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس ماده ۲۲ طرح مذکور را به تصویب رساندند.
براساس آمارهای سازمان بهزیستی در حال حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ کودک در مراکز و خانه‌های کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند که در شرایط قبل از تصویب قانون فقط ۱۸ درصد کودکان شرایط داشتن سرپرست دایم و فرزندخواندگی را دارند، در حالی که در صورت تصویب قانون جدید امید است شرایط واگذاری کودکان بیشتری فراهم شود. هر چند همچنان نگرانی‌هایی درباره تمایل سرپرستان این دسته از کودکان درباره درج اسم واقعی والدین در شناسنامه آن‌ها وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۷
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
۱
۱
اینكه بخاد در شناسنامه كودك این توضیحات نوشته شود كاربسیار اشتباهی است به محض اینكه كودك به سن تشخیص برسد خواهد فهمید وهمیشه این سوال باكودك هست حتی بعد ازفهمیدن موضوع هم در آینده بااین توضیحات برای ازدواج هم مشكل خواهد داشت كسانی را میشناسم كه تقاضای فرزند خواندگی دادن امابعد از فهمیدن این موضوع انصراف دادن .حق فرزند هس كه همه چیزرابداند اما نوشتن در شناسنامه كار درستی نیست.
راحله
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۴
من فرزند خوانده ای دارم كه او را یك نفر به من معرفی كرد از 15 روزگی پیش من است پدرش به دلیل فقر او را نخواسته بود تا به حال طبعهم نتوانستم برایش شناسنامه بگیرم مرا كمك كنید به مدرسه نزدیك میشوم
ن منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
راحله خانم بنده هم همین مشكل را دارم از اولین روز تولد فرزندخوانده ام كه دختر می باشد از خانواده بسیار فقیر تحویل گرفته ام و بدلیل موانع قانونی هنوز نتونستم برایش شناسنامه بگیرم. قانون خوبی نداریم دراین مورد. با دادن یك شناسنامه هیچی نمیشه اگه والدین اصلی فرزندخوانده بخواهن بچشونو هرموقع بگیرن میتونن بگیرن حتی اگه شناسنامه هم داشته باشه.
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۵
سلام هیچ راهی برای گرفتن شناسنامه برای كودكانی كه توافقی به خانواده ای بخشیدند نیست؟
مریم
United Kingdom
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
۰
۲
لطفاً این قدر برای دادن شناسنامه كودكان بی سر پرست سختگیری نكنید
زهره علامی
-
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۱
سلام علیكم : اینجانب زهره علامی در سازمان بهزیستی تهران در سال 1342تحت پوشش بهزیستی استان تهران بشماره پرونده 5555 می باشم . و در سال 1362 با آقای....... ازدواج كردم و از سازمان بهزیستی ترخیص شدم . بعد از 45 سال فهمیدم شناسنامه ای كه به من داده بودند برای فرددیگری هست و دو دختر با یك شناسنامه زندگی میكنند به دادگاه شكایت كردم و دادگاه شناسنامه را به آن یكی داده است و من بدون شناسنامه شدم من كه كسی را ندارم كه هویت من را شناسایی كند تنها سازمان بهریستی می تواند بگوید من بچه آنجا هستم ولی بعد معلوم شده كه سازمان بهزیستی كوتاهی كرده است كه من را با آن شناسنامه به عقد آقای.........در اورده است هركجا میروم میگویند باید هویت خوت را ثابت كنی تا شناسنامه بگیری آن زمان من 2ساله بودم كه من را به شیرخارگاه برده بودند من چی میدانم از كجا والدین خود را پیدا كنم .در صورت امكان من را راهنمای كنید تا مشكلات من رف شود
خ.ك
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
۰
۰
سلام باتشكرازپیامهاتون من شرمنده ام ازاین پیامی كه میگذارم وعاجزانه ازشما خواهش میكنم منو راهنمایی كنید چون واقعا دیگه خسته حدود ۱۲سال باحقوق كارگری خودم وهمسرم به خیلی ازاستانهاوشهرهابرای معالجه وبچه دارشدن رفتم طوری كه آپارتمان كوچكی كه با وام وقرض خریده بودیم فروختیم وخرج دكترودارو كردیم الان مستاجریم درنهایت به بهزیستی مراجعه كردم برای اینكه یه بچه رابه فرزندخواندگی بگیریم ولی بهزیستی شرایط زیادی را سرراهم قراردادن ازجمله اینكه یك ملك سی میلیون به بالا بایدبه اسم بچه شود من میخواهم اینرا بدانم مگه كسی كه مستاجره وفقیره كسی كه سوًٕپیشینه داره نمی تونه بچه های خودش رابزرگ كنه چه لزومی داره تااین حد سختگیری اگه كسی خودش بچه دارمیشد چراباید التماس بهزیستی را میكرد وقتی كسی هزینه های داروهای نازایی ومخارج سنگین جراحی های مختلف وویزیتهای آنچنانی را پرداخت میكنه یعنی نمی تونه هزینه ومخارج یه بچه را بپردازه ؟كه بهزیستی اینقدر راه جلوی پای ما میذاره .ازطرفی حاضرشدیم ازیگی ازخانواده های فقیر كه ناخواسته بچه دارمیشن وواقعا هزینه بزرگ كردن بچه هارا ندارن یه بچه بگیریم وحضانت بچه راقبول كنیم ولی بازهم سنگ دیگری جلوی پای ماست گفتند به هیچ عنوان به این بچه شناسنامه داده نمیشود پس ما چكارباید بكنیم حتما بایدبه خاطر بچه دارنشدن زندگی ماازهم بپاشه ؟چرا قانونی برای این گونه مشكلات نداریم مگر دوران دفاع مقدس بچه هایی كه از خانواده های جنگ زده باقی می ماند دیگران بزرگشان نمی كردند چون پدرومادرآنهایا مرده بودند یاگم شده بودند چطوراون موقع به راحتی شناسنامه صادرمیشدولی حالا اینقدرسخت میگیرند مگرالان جنگ نرم نیست الان كودكان بی سرپرست یا بدسرپرستی كه درخیابانها یا سطل آشغال وپاركها رها میشوندوسر راه گذاشته میشوند تمام اینها دست آویزی شده برای كشوری چون آمریكا .این مساعل را نشانه ی شرایط نامناسب وبی نظمی دركشورمان ایران میدانندودرشبكه های خبری مارا مسخره میكنند كه:مهرمادری یك زن شیعه اینگونه است كه كودك خودرادر پلاستیك زباله گذاشته وكنارخیابان می اندازد . اونوقت اگریكی مثل من بخواهدسرپرستی چنین كودكی رابرعهده بگیردكه بچه ازدست نرود یا بچه رابه بهزیستی نبرند ویك بچه كانون خانواده ی مارا گرم كند آیا گناه بزرگی است؟چرا دولت ومملكت درحد صدوریك شناسنامه برای چنین كودكانی با مردم همكاری نمی كند ؟تورو خدا جواب منو بدین من یك طلبه حوزه علمیه هستم حتی تصمیم داشتم در برنامه هایی كه ازطرف حوزه برای دیداررهبری می گذارند هرطوری شده دریكی ازاین سفرها به دیداررهبری بروم ومشكلم راخودم بارهبرمعظم انقلاب مطرح كنم كه چرا چاره ای برای این مشكلات اندیشیده نشده ولی متاسفانه تاالان سعادت دیدارآقا نصیبم نشده به خاطرهمین درسایت دیدم خیلی از عزیزان درد دلشان با ما یكی است به خاطرهمین لب به گلایه گشودم خدامیداند گاهی به خاطر بچه هایی كه كشته میشوندیادرپارك وگوشه خیابان رها میشوند ساعتها اشك میریزم كه اگرامكان مالی ام اجازه میداد چندبچه را به جای یكی به فرزندی قبول میكردم وخرجش را میدادم ممنون اززحمات شما. بنده خ.ك هستم ازمشهدالرضا(ع)

نیازمندی ها