هر چند که یک شب، هزار شب نمی‌شود، اما در پی رفع ناخواسته فیلترینگ سایت بلاتکلیف فیس‌بوک برای یک شب که به واکنش خبری برخی رسانه‌های بیکار غربی منجر شد، جمعی از فیلترشکن‌فروش‌های کشور نیز که نخواستند نامشان فاش شود، ضمن صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این اقدام مشکوک اعتراض کرده و از کسانی که در این حادثه، آگاهانه یا ناآگاهانه، مقصر بوده یا قصوری داشته‌اند؛ خواستار توضیحات لازم شده‌اند.
کد خبر: ۵۹۹۰۴۱

در بخشی از این اطلاعیه چنین آمده است:

«فیلترشکن شوند همه مردمان شهر/ زین فیلترینگ که به فیس‌بوک می‌رود. به دنبال حادثه بی‌سابقه رفع موقت فیلترینگ از سایت فیس‌بوک که برای یک شب سیاه به ورود شتاب‌زده، خودسرانه و لجام‌گسیخته کاربران ناراحت به این شبکه اجتماعی معلوم‌الحال منجر شد، ما جماعت بی‌نام و بی‌ریای فیلترشکن‌فروش‌های کشور که همواره بی‌هیچ ادعایی در خدمت رفع مشکلات کاربران اینترنت و تسهیل ورود آنان به فضای مجازی بوده‌ایم؛ ضمن اعلام مراتب ناراحتی و اعتراض خود نسبت به این واقعه، امیدواریم که توضیحات لازم از سوی مسئولان امر که در این خصوص مرتکب کوتاهی شده‌اند؛ داده شود و از این قشر بی‌نام و نشان، هرچه سریع‌تر رفع نگرانی شود. جمعی از فیلترشکن فروش‌های کشور.»

توضیحات مسئولان: «بنا به اخبار واصله، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سایت‌ها، درخصوص مشکل به‌وجود آمده در ارتباط با رفع فیلترینگ موقت از فیس‌بوک، به خبرنگاران همیشه در صحنه، توضیحات شفافی را ارائه داد و گفت: فیلتر نشدن دوشنبه‌شب فیس‌بوک (بیست و پنجم شهریور92)، ظاهرا به دلیل اشکالات فنی بوده و کمیته فنی در حال بررسی این موضوع است. وی در ادامه، خیلی شفاف‌تر خاطرنشان کرد: ظاهرا اشکالات فنی در برخیISPها به‌وجود آمده است.» ـ به نقل از جراید فیلتر نشده

گمانه‌زنی بیخود: به نظر شما چرا سایت فیس‌بوک، به مدت یک شب از حالت فیلترینگ مرسوم و متعارف خارج شد؟.... به عقل ناقص ما، این موارد می‌رسد:

1ـ مشکلات فنی، حرفه‌ای: ظاهرا اشکالات فنی در کار بوده است. منتها در خارج وقتی مشکل فنی پیش می‌آید، ارتباط گرفتن با اینترنت سخت می‌شود و همه چی به هم می‌ریزد؛ اما در اینجا وقتی که مشکل فنی به‌وجود می‌آید، ارتباط گرفتن با اینترنت آسان می‌شود و همه چی به‌هم می‌ریزد.

2ـ تست زدن کاربران: از آنجا که گاهی فیلترینگ لازم است و اگر یک شب رفع شود، خیلی از کاربران خواب راحت ندارند، برای چند ساعت خواسته‌اند کاربران را تست بزنند ببینند اگر از فیس‌بوک رفع‌فیلتر شود، آیا برخی از کاربران عزیز، ظرفیت لازم یا همان جنبه سابق را برای استفاده بهینه از آزادسازی سایت دارند یا که خودشان را خفه می‌کنند؟ فلذا بگذارید به حساب «الو... الو... آزمایش می‌شود!»

3ـ اشاره دولتی‌ها: از آنجا که برخی از اعضای دولت نیز علاوه بر برخی اعضای ملت، در فیس‌بوک دارای صفحه هستند؛ فلذا شاید به اشارتی از مسئولان مخابراتی دخیل در قضیه خواسته‌اند که به این سیاست یک بام و دو هوا پایان دهند که همزمان هم این سایت فیلتر باشد و هم عده‌ای از چهره‌های سیاسی و فرهنگی و هنری در آن عضو باشند و دارای صفحه. در فضای مجازی هم، شترسواری دولادولا نمی‌شود؛ مگر شترش مشکل داشته باشد.

4ـ قبول نظر متخصصان: با وجود تمامی گمانه‌زنی‌های فوق که در حد فرض و خیال است؛ به نظر ما، باید به نظر متخصصان امر احترام گذاشت و با نظرات غیرکارشناسی و عوامانه خود، موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم نکرد. به نظر ما نیز، ظاهرا اشکالات فنی، باعث و بانی اصلی این رفع فیلترینگ موقت از فیس‌بوک ضالّه بوده است. ان‌شاءالله بزودی، علاوه بر ظاهرا، به شکل باطنا هم علت ماجرا اعلام خواهد شد.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها