برای زیبا بودن و احساس خوب داشتن باید درست بخورید، منظم ورزش کنید، خوب بخوابید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. درست است؛ معاینات منظم توسط پزشک، حتی زمانی که بیمار نیستید، سلامتی شما را در دراز مدت تضمین می‌کند.
کد خبر: ۵۹۸۳۳۲

معاینات پیشگیرانه و آزمایش‌های غربالگری به پزشک کمک می‌کند تا وضعیت جسمی مشکوک را زود‌تر تشخیص دهد، زیرا برخی از بیماری‌ها، در صورت تشخیص زودهنگام، به آسانی قابل درمانند. بنابراین با شناخت آزمایش‌های مهم غربالگری و زمان انجام آن‌ها، در حفظ سلامتی خود نقش موثری ایفا کنید. در اینجا به آزمایش‌های غربالگری ضروری برای مردان اشاره می‌کنیم.

در دوران نوجوانی:

بیشتر پسران نوجوان به سلامتی خود در طولانی مدت نمی‌اندیشند. اما همزمان با رشد عقلی و جسمی- زمانی که از لحاظ جنسی فعال می‌شوند- انجام مراقبت‌های بهداشتی در دوران نوجوانی، شما را برای سالهای پیش رو آماده می‌کند.

غربالگری افسردگی

چراضروری است: افسردگی بیماری جدی و بالقوه کشنده است. حدود ۱۵ درصد از افراد افسرده خودکشی می‌کنند. افسردگی خود به خود رفع نمی‌شود اما با درمان (مانند درمان‌های بدون تجویز دارو، مانند ورزش و گفت‌وگودرمانی) به طور موثری می‌توان آن را کنترل کرد.

آزمایش چگونه انجام می‌شود: در معاینات منظم، پزشک به احتمال زیاد می‌پرسد که چه احساسی دارید. سوالاتی نظیر: «طی دو هفته گذشته، ناراحت، افسرده یا ناامید شده‌اید؟» یا «طی دو هفته گذشته ذوق و شوق کمی برای انجام امور داشته‌اید؟» در غربالگری اولیه افسردگی موثرند.
اگر افسردگی تشخیص داده شد باید برنامهٔ درمان پیشنهاد شده رادنبال کنید که جلسات گفتگو درمانی، استفاده از دارو در صورت نیاز و مراجعه به پزشک در جلسات بعدی را شامل می‌شود.
زمان شروع غربالگری: گروه ضربت ارائه دهنده خدمات پیشگیری ایالات متحده، شروع غربالگری افسردگی را از سن ۱۲ سالگی توصیه می‌کند. اگر شما یا فرزندتان علائم افسردگی دارید، این راهنمایی‌ها بکار نمی‌آیند- بی‌درنگ کمک بگیرید.

واکسن اِچ پی وی

چرا ضروری است: اِچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی، عفونتی است که از راه مقاربت جنسی منتقل می‌شود. با اینکه افراد زیادی این ویروس را مخصوص زنان می‌دانند- اِچ پی وی علت اصلی سرطان دهانه رحم است- اِچ پی وی علت سرطان‌های حلق و مقعد در مردان هم می‌باشد. هرکسی که با این ویروس در تماس باشد سرطان نمی‌گیرد. در بیشتر موارد اِچ پی وی هیچ علامتی ندارد و هیچ عارضه جسمانی در طولانی مدت ایجاد نمی‌کند و بدن به طور طبیعی طی ۲ سال ویروس را از بین می‌برد. بااین حال، متخصصان هنوز توصیه می‌کنند که جوانان بالغ در برابر این ویروس واکسینه شوند.
آزمایش چگونه انجام می‌شود: ثابت شده است که واکسن گارداسیل انسان را در برابر اکثر سرطان‌های ناشی از اِچ پی وی مصون می‌کند. گارداسیل همچنین در برابر دو نوع اِچ پی وی عامل زگیل در ناحیه تناسلی، مصونیت ایجاد می‌کند. این واکسن در سه دوز (تزریقی) طی ۶ ماه باید انجام شود.
زمان شروع واکسن: واکسن زمانی موثر است که فرد هنوز از لحاظ جنسی فعال نشده باشد. و متخصصان توصیه می‌کنند که نوجوانان در ۱۳ یا ۱۴ سالگی واکسینه شوند- با این حال، واکسیناسیون تمام افراد زیر ۲۶ سال که از لحاظ جنسی فعالند هم سودمند است.

غربالگری اِس تی دی (عفونت‌های مقاربتی)

چراضروری است: تنها روش تشخیص اِس تی دی انجام آزمایش است. بسیاری از اِس تی دی‌ها بدون علامت‌اند. اگر اِس تی دی علامتی داشت، هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا ظاهر شوند، یا ممکن است با ناراحتی‌های جسمی دیگر اشتباه گرفته شوند. گاهی علائم اِس تی دی خود به خود از بین می‌روند- اما ویروس یا باکتری عامل عفونت، هنوز می‌تواند زنده باشد.
آزمایش چگونه انجام می‌شود: برای آزمایش کلامیدا و گونوریا از ادرار یا آلت تناسلی نمونه برداری می‌شود. درآزمایش خون وجود اِچ آی وی، تبخال تناسلی یا سیفیلیس بررسی می‌شود؛ و پزشک بدنبال نشانه‌هایی از عفونت می‌گردد. آزمایش هپاتیت ویروسی ضرورتی ندارد، مگر اینکه شما در معرض ابتلا به آن قراردارید.
زمان شروع واکسن: در صورتی که بیش از یک همسر دارید یا اینکه همسرتان ازدواج‌های دیگری داشته است، از پزشک آزمایش اِس تی دی درخواست کنید. انجام هر چند وقت یک بار آزمایش به عوامل خطرساز جسمی بستگی دارد. اما انجام آزمایش سالانه معمولا برای بیشتر افراد کافی است. پزشک می‌تواند انواع آزمایش‌های غربالگری و زمان بندی مناسب آن‌ها را برای شما تعیین کند.

فشار خون

چرا ضروری است: اگر فشار خون شما بالاست احتملا تا معاینه نشوید متوجه نخواهید شد. فشار خون بالا را نباید نادیده گرفت زیرا می‌تواند مشکلات جدی در سلامتی شما بوجود بیآورد؛ مانند حملات قلبی، سکته و از کار افتادگی کلیه. فشار خون معمولاً با گذشت سالهای متمادی بالا‌تر می‌رود. بدین معنی که بطور حتم با تشخیص زودهنگام آن و همکاری با پزشک می‌توان از بالا رفتن آن جلوگیری کرد.
چگونه آزمایش انجام می‌شود: دو نوع فشار خون وجود دارد: فشار اول سیستولیک‌‌ همان فشار در رگ‌های خونی شما هنگام تپش قلب است و دوم (دیاستولیک) فشاردر رگ‌های خونی شما هنگام استراحت قلب میان دو تپش است. فشار خون طبیعی روی ۱۲۰. ۷۰ و کمتر قرار دارد. سیستولیک بین ۱۲۰ و ۱۳۹ با دیوستولیک بین ۸۰ و ۸۹ نشان می‌دهد که شما در خطر افزایش فشار خون قرار دارید و فشار ۱۴۰و ۹۰ یا بالا‌تر نشاندهنده فشار خون بالا است.
زمان شروع غربالگری: شما فشار خونتان را از هجده سالگی کنترل کنید؛ معمولا در معاینات جسمانی فشار گرفته می‌شود وپزشک به شما خواهد گفت که در فاصله هر معاینهٔ پزشکی نیازی به گرفتن فشار خون است یا نه!

غربالگری مردان در ۲۰ سالگی

در بیست سالگی دوران مدرسه تمام می‌شود و بدنبال شغل و علایق شخصی خود می‌روید و معمولاً سلامتیتان را نادیده می‌گیرید. اما اکنون زمان شروع غربالگری برخی بیماری‌ها است.

قند خون (دیابت)

چرا ضروری است: قبلاً تصور می‌شد که تنها بالغین به دیابت مبتلا می‌شوند اما اکنون در بین کودکان و نوجوانان هم شایع است. همچون فشار خون و کلسترول بالا متوجه می‌شوید که قند خون بالا رفته است. در صورتی که دیابت تشخیص داده نشود به مشکلات قلبی، مغزی، چشم، پا، کلیه‌ها و اعصاب منجر می‌گردد.
چگونه آزمایش انجام می‌شود: پزشک احتمالاً سطح قند خون شما را با آزمایش گلوکوز پلاسما (اِف پی جی) هنگام ناشتا بررسی می‌کند. آزمایش اِف پی جی‌‌ همان آزمایش خون است که میزان گلوکوز خون شما را (قند خون) پس از ۸ ساعت خودداری از خوردن و آشامیدن اندازه می‌گیرد.
زمان شروع غربالگری: شروع غربالگری دیابت زمانی است که فشار خون شما بیش از ۱۳۵روی ۸۰ باشد یا زمانی که داروی فشار مصرف می‌کنید. اکنون بسیاری از پزشکان بعنوان بخشی از معاینات پزشکی معمول، دیابت را هم آزمایش می‌کنند.

کلسترول

چرا ضروری است: بدن شما به کمی کلسترول نیاز دارد تا سلول‌های سالم بسازد. اما کلسترول زیاد می‌تواند جریان خون را در سرخ رگ‌ها مسدود کند و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.
آزمایش چگون انجام می‌شود: پزشکان از آزمایش خونی به نام لیپوپانل استفاده می‌کنند تا مجموع کلسترول شما- کلسترول اِل دی اِل (یا بَد) و کلسترول اِچ دی اِل (یا خوب) ومیزان تری گیلیسیرید (نوعی چربی موجود در جریان خون) را اندازه بگیرند.
زمان شروع غربالگری: اگر سیگار می‌کشید، چاق هستید، دیابت دارید، فشار خونتان بالا است یا فردی ازخانواده شما بیماری قلبی یا انسداد سرخرگ دارد، باید از سن ۲۰ سالگی معاینات منظم میزان کلسترول را شروع کنید. آزمایش کلسترول اصولاً در معاینات پزشکی معمول وجود دارد.

سرطان پوست

چرا ضروری است: سرطان پوست در مردان بیش از زنان شیوع دارد. سالانه بیش از ۸۰۰۰ مرد بعلت ملانوم می‌میرند. مردان بالای ۵۰ سال بیش از دو برابر زنان در این سن در معرض ابتلا به سرطان پوست و مرگ ناشی از آن، قراردارند.
آزمایش چگونه انجام می‌شود: در طول غربالگری، پزشک پوست شما را برای یافتن هرگونه خال مشکوک معاینه می‌کند و به پوست سر، پشت، بین دو انگشت بزرگ پا و حتی روی گوش‌هایتان را–جاهایی که شما خودتان احتمالاً کنترل نمی‌کنید- نگاهی می‌اندازد.
زمان شروع غربالگری: هر مردی باید اولین غربالگری سرطان پوست را در ۲۰ سالگی انجام دهد؛ و هر سه سال تا ۴۰ سالگی این آزمایش انجام شود و پس از آن هر سال برای آزمایش باید مراجعه کند. اگر قبلاً سرطان پوست داشتید یا خطر ابتلا به آن زیاد باشد (مانند مردانی که پوست لطیفی دارند و درخانواده‌شان سابقهٔ این بیماری وجود دارد). پزشک ممکن است توصیه کند که بیش از معمول معاینه شوید. بنابه گفتهٔ موسسه سرطان، بطور کلی مردان باید هر ماه خودشان پوست بدنشان را بررسی کنند.

غربالگری مردان در ۳۰ سالگی

شما شاید عالی بنظر برسید و احساس خوبی داشته باشید اما ۳۰ سالگی وقت آن نیست که ازسلامتی خود آسوده خاطر باشید. در اواسط ۳۰ سالگی، شما بیشترین احتمال حمله قلبی را نسبت به زنان هم سن خود دارید. بنابراین بر سلامتی قلب خود تمرکز کنید. در این دوره معاینات منظم پزشکی را برنامه ریزی کنید تا فشا رخون و کلسترول شما از نزدیک بررسی شود؛ رژیم سالم قلبی داشته باشد؛ مطمئن شوید که بطور منظم ورزش می‌کنید و خوب می‌خوابید. اکنون زمان خوبی است که سابقه پزشکی خانوادگی خود را با پزشک مرور کنید.
پزشک، بر اساس عوامل خطر ساز جسمی، می‌تواند غربالگری درشرایط خاص را، زود‌تر و در فواصل کمتر پیشنهاد دهد. دامنه وسیعی از کمک‌های پزشکی مانند ردیاب‌ها و دستگاه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بیماری‌ها و تاثیر آن‌ها برجنبه‌های مختلف سلامتیتان را زیر نظر بگیرید.

درادامه فهرست تعداد اندکی از آن‌ها آمده است که می‌تواند سودمند باشد.

- فشار سنج
- دستگاه سنجش کلسترول
- دستگاه سنجش خواب اسلیپ آن ایت
- سنجش تغذیه و کاهش وزن مای دایت دایری
- دستگاه سنجش دیابت
- دستگاه سنجش مصرف آب

>> مجله پزشکی مادر/ پونه مشک آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها