کد خبر: ۵۹۷۷۰۳

عزت‌الله ‌ضرغامی

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، یکی از افرادی است که عنوان خادم رضوی را به‌دست آورده است. او در آیین پایانی جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) در سال 1389که همزمان با شب میلاد خجسته حضرت ثامن‌الحجج(ع) در مشهد برگزار شد، لوح سپاس خود را دریافت کرد.‌ به گفته سیدجواد جعفری، دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، سیاستگذاری در تولید برنامه‌های مناسب برای ارتقای معرفت روشن بینانه و ایمان دینی آگاهانه مردم با مضامین ناب فرهنگ رضوی و تلاش برای حفظ و حراست از مواریث و ارزش‌های جاودانه این فرهنگ، بهره گیری از امکانات موجود در صدا و سیمای مراکز استان‌ها، شبکه‌های ملی و خارج از کشور برای ترویج سیره رضوی و پوشش برنامه‌های موضوعی جشنواره امام رضا در سراسر کشور از جمله معیارهایی است که در انتخاب رئیس سازمان صدا وسیما به عنوان خادم فرهنگ رضوی در نظرگرفته شده بود.

محمد اصفهانی

محمد اصفهانی، خواننده سرشناس کشورمان یکی دیگر از افرادی است که عنوان خادم الرضا به وی تعلق گرفته است. همه ما آهنگ تیتراژ پایانی سریال «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده را با صدای دل‌انگیز اصفهانی به یاد می‌آوریم.

آهنگی که در زمان خود یکی از پر طرفدارترین آهنگ‌ها شد و جالب آن بود که ترانه و موسیقی و صدای محمد اصفهانی روی تصاویر فیلم بسیار خوش نشسته بود.‌ محمدحسین صفارهرندی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان ‌ 87 در اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی - هنری امام رضا(ع) از محمد اصفهانی قدردانی کرد.

سیدمحمد حسینی‌موحد

سیدمحمد حسینی‌موحد از هنرمندان پیشکسوت خوشنویسی است که بیش از 4000 متر کتیبه‌های آستان قدس رضوی کار اوست.

او در کتیبه نگارگری اعتاب مقدسه اشتغال دائمی دارد. کتیبه‌های نجف اشرف، کتیبه‌های کربلای معلی، کتیبه‌های دور گنبد حضرت موسی بن جعفر(ع) و امام جواد(ع)، کتیبه‌های مربوط به حرم حضرت عبدالعظیم، کتیبه‌های مربوط به مسجد جمکران، کتیبه‌های مربوط به مدرسه فیضیه، لوح مضجع شریف امام رضا(ع)، مجموعه خطوط ضریح حضرت امام رضا(ع)، مجموعه خطوط ضریح حضرت امام حسین(ع)، نوشتن عناوین کتب مهم علمی و مذهبی و نیز تحریر قطعات بسیار با مضامین آیات و احادیث اسلامی همه و همه از جمله فعالیت‌های اوست. به‌عنوان یکی از آخرین فعالیت‌های این هنرمند به خوشنویسی ضریح جدید حضرت امام حسین(ع) می‌توان اشاره کرد.

رسول صدرعاملی

صدرعاملی که به کارگردان فیلم‌های اجتماعی شهرت دارد، یکی از فیلمسازانی است که در آثارش به شکل درخور توجهی به موضوعات رضوی توجه نشان داده است. حداقل سه فیلم او با عنوان‌های «شب»، «هر شب تنهایی» و همچنین «در انتظار معجزه تمام و کمال» فیلم‌های رضوی محسوب می‌شوند. در این آثار مسائل و مشکلات دنیای مادی شخصیت‌های این فیلم‌ها تحت تاثیر مسائل معنوی و شخصیت امام هشتم شیعیان قرار می‌گیرد.‌از او سال 1389 به‌دلیل مجموعه فعالیت‌های مرتبط با ترویج فرهنگ رضوی تجلیل شد.

یدالله صفدرزاده حقیقی

حاج یدالله صفدرزاده حقیقی با نیت قدردانی از زحمات پدرش حاج مهدی صفدرزاده حقیقی، قالی نفیسی بافت و وقف حرم مطهرحضرت رضا(ع) کرد. قالی هفت شهرعشق یکی از نفیس‌ترین و زیباترین قالی‌های گنجینه فرش آستان قدس رضوی به شمار می‌رود که از لحاظ طرح و بافت بی‌نظیر است. در این قالی ابتدا بین دو قسمت گلیم باف (فضایی به وسعت ده سانتی‌متر) با سه رنگ قرمز، سفید و سبز به نشانه پرچم ایران، کتیبه‌ای منظوم در معرفی افرادی که به نحوی در به‌وجود آوردن این اثر نفیس همت گماشته‌اند بافته شده است. سپس در قسمت لور (یا ساده بافی) نقشی زنجیروار و درهم تنیده بافته شده است. نقوش حاشیه کوچک (طره) با اسلیمی‌هایی زیبا و نقوش زنجیره‌ها با نقشی چون بال ملائک حاشیه را فراگرفته‌اند. حاشیه بزرگ با طرح واگیره‌ای ستاره هشت پَر (شمسه) که نگاره‌هایی برگ مانند شبیه فرشتگانی که با دودست خویش شمسه را گرفته ودرحال مناجات و راز و نیازند، طراحی شده است. در حاشیه افقی پایین درون شمسه‌ها اشعاری در مدح امام رضا(ع) بافته شده است. درحاشیه‌های عمودی طرفین در هر طرف 22ستاره هشت پَر قراردارد که درون هرکدام اسامی حضرت محمد(ص) وحضرت علی(ع) چهار بار با خط کوفی بنایی بافته شده است. درحاشیة افقی بالا 9 ستاره که درون هر یک اسم جلاله الله و اسامی پنج تن آل عبا با خط زیبای نستعلیق بافته شده است. در قسمت بالای قالی کتیبه‌ای زیبا به این مضمون بافته شده است: «بنام نامی اعلیحضرت ولی عصر حجه بن‌الحسن عجل‌الله تعالی فرجه و به امید ظهور دولت حق و گسترش اسلام در سراسر جهان این فرش را در اصفهان بافته و به آستان ملائک پاسبان امام هشتم شیعیان تقدیم گردید (ذیقعده 1394 هـ .ق).»

محمود فرشچیان

استاد محمود فرشچیان شخصیتی است که به معرفی نیاز ندارد. این هنرمند پیشکسوت که با تابلوی مینیاتور عصر عاشورا به شهرت جهانی رسید، فعالیت‌های ارزنده‌ای در راستای هنر دینی انجام داده است. زیر نظر او سال قبل ضریح شکوهمندی برای بارگاه ابا عبدالله الحسین ساخته و به کربلای معلی فرستاده شد. او نیز از جمله شخصیت‌هایی است که هفت بار عنوان خادم برگزیده فرهنگ رضوی را به دست آورده است.

ضامن آهو، یک از طرح‌های او از شمایل امام رضا(ع) است. او آثار بسیار نفیس دیگری ازجمله پنجمین روز آفرینش دارد که در آن همه مخلوقات زمینی و آسمانی به ستایش پروردگار مشغولند. ستایش، یکی دیگر از آثار اوست که به گفته وی این تابلو برداشتی از مفهوم آیه «'یسَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ» است. فرشچیان همچنین طراحی پنجمین ضریح حرم امام رضا(ع) را نیز به عهده داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها