ترورهای سیاسی که برای از میان برداشتن مخالفان طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، همیشه موفق نبوده و گاهی اوقات این برنامه‌ها با شکست مواجه می‌شود.
کد خبر: ۵۹۷۰۶۰
ترورهایی که ناکام ماند

مروری می‌کنیم بر تعدادی از ترورها و سوءقصدهای نافرجامی که در طول تاریخ چهره‌های سرشناس دنیای سیاست را هدف گرفت، اما به نتیجه نرسید.

آدولف هیتلر

جای تعجبی ندارد اگر بشنویم برای دیکتاتوری همچون هیتلر نیز نقشه ترور طرح‌ریزی شده باشد. بیستم جولای 1994 طرحی برنامه‌ریزی شد تا آدولف هیتلر را در مقرش در راستنبورگ ترور کند. پشت پرده این طرح ترور، یکی از ژنرال‌های ارتش به نام کلاوس فون اشتافنبرگ بود که قصد داشت با ترور هیتلر از طریق بمب، دولت نازی را سرنگون کند، اما آن روز شانس با هیتلر بود و کنفرانسی که قرار بود هیتلر در آن شرکت کند به یک مکان مجهز نظامی منتقل و طرح ترور وی با شکست رو‌به‌رو شد.

ولادیمیر لنین

در پشت پرده ترور نافرجام رهبر انقلابی و بنیانگذار شوروی سابق، زنی کمونیست به نام فانیا کاپلین قرار داشت. سی‌ام آگوست 1918 فرصتی بود تا فانیا بتواند نقشه خود را برای ترور لنین عملی کند. لنین هنگام سوارشدن بر خودروی خود به منظور شرکت در یک سخنرانی، مورد اصابت سه گلوله از سوی فانیا قرار گرفت. اگرچه او در این حادثه بشدت آسیب دید، اما حالش بسرعت خوب شد و از این ترور نجات یافت. گفته می‌شود این ترور نافرجام باعث شد محبوبیت لنین در جامعه روسیه بیش از پیش شود.

فیدل کاسترو، رکورددار ترورهای ناکام

اگر بخواهیم از ترورهای ناکام علیه سیاستمداران سخن بگوییم، نمی‌توان براحتی از کنار نام فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا گذشت. مخالفان و دشمنان فیدل بخصوص مقامات آمریکایی بر این باور بودند انقلاب کوبا به میزان بسیار زیادی به شخص وی بستگی دارد و از سر راه برداشتن او بسیاری از مشکلات آنها را حل خواهد کرد.

از این رو بارها قصد ترور او را کردند . طرح و نقشه آمریکا برای ترور فیدل کاسترو به حدی بود که یک بار فابیان اسکالانته، رئیس سابق سرویس‌های امنیتی کوبا تعداد آنها را ۶۳۸ مورد ذکر کرد. اسکالانته که بتازگی بازنشسته شده در کتابی با نام «۶۳۸ راه برای کشتن کاسترو»، تعدادی از این نقشه‌ها را توضیح داد. برای همین است که خیلی‌ها عقیده دارند نام فیدل کاسترو باید از نظر تعداد دفعاتی که به جانش سوءقصد شده، در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود. شاید معروف‌ترین تلاش برای ترور کاسترو همان سیگار برگ معروف او باشد؛ سیگار برگی که دانشمندان سازمان سیا ساخته بودند و به جای تنباکو از مواد منفجره پر شده بود و قرار بود در صورت کاسترو منفجر شود، اما تیم محافظان کاسترو این طرح را مثل خیلی طرح‌های دیگر کشف و خنثی کردند. جان به در بردن از این همه نقشه ترور طی 50 سال باعث شد برخی کاسترو را رویین‌تن و برخی دیگر او را خوش‌شانس بنامند.

پاپ ژان پل دوم

پاپ ژان پل دوم را می‌توان یکی از رهبران تاثیرگذار دنیا در قرن بیستم دانست که به مدت 26 سال و 168 روز رهبری مسیحیان کاتولیک را به عهده داشت. سیزدهم می 1983 یک فرد مسلح ترک به نام مهمت علی آقچا‌ هنگام ورود پاپ به میدان سن‌پیتر برای ایراد سخنرانی، به سمت او شلیک کرد. پاپ از ناحیه شکم بشدت آسیب دید و دو گلوله نیز به بازویش خورد. پاپ از این سوءقصد نجات یافت و جان سالم به در برد. مهمت نیز پس از دستگیری درایتالیا به حبس ابد محکوم شد.

تئودور روزولت

روزولت، بیست و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا، هنگام ایراد سخنرانی در سیزدهم اکتبر 1912 مورد سوءقصد قرار گرفت. البته این حادثه زمانی اتفاق افتاد که روزولت سه سال پیشتر کاخ سفید را ترک کرده بود. ضارب روزولت فردی به نام جان اف اسچرانک بود که مسئولیت حفاظت یک سالن در نیویورک را به عهده داشت. خوش‌شانسی روزولت این بود که متن سخنرانی 50 صفحه‌ای و حفاظ فلزی مقابل او موجب شد سرعت گلوله‌ها کمتر شده و با شدت کمتری به سینه روزولت بخورد.

بنیتو موسولینی

سال 1926 سالی پر مخاطره و جنجالی برای رهبر فاشیست ایتالیا بود. زیرا موسولینی در کمتر از هفت ماه با چهار طرح ترور مواجه شد که همه آنها ناکام ماند. به این دلیل موسولینی را باید یکی از خوش‌شانس‌ترین دیکتاتورهای جهان نامید. روز هفتم آوریل یک خانم پنجاه ساله ایرلندی که به تائید پزشکان اختلالات روانی داشت، به سمت موسولینی حمله کرد. اما فقط بینی او در این حادثه آسیب دید. در همان سال دو بار نیز آنارشیست‌های ایتالیایی به موسولینی حمله کردند که در هردو مورد ناکام بود. طرح ترور چهارم نیز که قرار بود توسط فردی به نام میشله اسچیرو انجام شود، پیش از وقوع با شکست مواجه شد.

رونالد ریگان

سیاستمدار دیگری که نامش در میان ترورهای ناکام قرار دارد، رونالد ریگان چهلمین رئیس‌جمهور آمریکاست. او در حال سخنرانی در ساختمان کنفرانس ملی در واشنگتن بود که مورد حمله جان هینکلی قرار گرفت. گرچه گلوله شلیک شده وارد سینه‌اش شد و در فاصله چند سانتی‌متری از قلبش جا خوش کرد، اما ریگان از این حادثه جان سالم به در برد.

اندرو جکسون

سی‌ام ژانویه 1835 یکی از جنگ‌ طلب‌ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا مورد ترور و حمله نافرجام قرار گرفت. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که جکسون در مراسم تشییع یکی از اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن شرکت کرده بود. در طول مسیر تشییع جنازه ناگهان فردی به نام ریچارد لورنس از پشت ستونی بیرون آمد و به سمت جکسون شلیک کرد. البته تیر لورنس به خطا رفت و همان جا نیز دستگیر شد.

جمال عبدالناصر

رهبر جریان ملی‌گرای اعراب و نیروی محرک پشت صحنه جنگ مصری‌ها با رژیم صهیونیستی نیز توانست از سوءقصدی علیه خود جان سالم به در برد. ناصر در اکتبر 1954 در حال ایراد یک سخنرانی زنده رادیویی بود که فردی قصد ترور او را داشت، اما موفق به انجام نقشه‌اش نشد.

جورج بوش پسر

بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در گرجستان حضور داشت که با یک نارنجک دستی ساخت روسیه مورد حمله قرار گرفت. خوش‌شانسی وی این بود که نارنجک مذکور پس از پرتاب و قرار گرفتن در چند متری محل سخنرانی بوش عمل نکرد. پشت پرده این حمله فردی به نام آروتونیان بود که گرچه توانست از آن صحنه فرار کند، اما بعدها توسط نیروهای ویژه گرجستان دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
داود
Netherlands
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
۰
۰
طرح ترور ژنرال شارل دوگل را ننوشتی كه توسط MI6 اجرا شد و نافرجام ماند البته طراحی و نقشه در سیا امریكا بود اما كار عملیاتی بر عهده MI6 انگلیس بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها