محققان نیوزیلندی می گویند نوشیدنی های شیرین را نیز باید به فهرست مواد غذایی که موجب درد و رنج بیشتر مبتلایان به نقرس می شود، افزود.
کد خبر: ۵۹۶۵۰۳
مبتلایان به نقرس بخوانند

گوشت قرمز، غذاهای دریایی و مشروبات الکلی به علت آثارشان در افزایش سطح اسید اوریک و ابتلای افراد به نقرس کاملا شناخته شده هستند اما محققان دانشگاه های «اوتاگو» و «اوکلند»  نیوزیلند به تازگی به وجود یک گونه ژن انسانی پی بردند که بر اثر مصرف نوشیدنی های شیرین می تواند اثر زیان آوری داشته باشد.

پروفسور «تامی میرمان» از اساتید بیوشیمی دانشگاه «اوتاگو» می گوید زمانی که این گونه ژنی «SLC2A9» به درستی فعالیت کند، می تواند به انتقال اسید اوریک به خارج از جریان خون و تسریع خروج آن از طریق کلیه ها کمک کند اما وقتی افراد با این گونه ژنی، نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند، عملکرد آن وارونه می شود به گونه ای که اسید اوریک به سیستم گردش خون بدن منتقل می شود و خطر نقرس در افراد افزایش می یابد.

این محقق می گوید: به این ترتیب نه تنها شکر، اسید اوریک خون را افزایش می دهد بلکه به طور مستقیم در خروج اسید اوریک از کلیه ها نیز تاثیر می گذارد بنابراین افراد مبتلا به نقرس علاوه بر مصر داروهای تجویز شده باید از مصرف نوشیدنی های شیرین خودداری کنند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها