همزمان با خجسته سالروز ولادت با سعادت کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، نقاره ویژه میلاد در حرم مطهر رضوی نواخته می‌شود.
کد خبر: ۵۹۴۴۹۱
آغاز دهه کرامت با طنین نوای نقاره‌خانه

به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، مدیر انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی گفت: آئین نقاره نوازی به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت رضوی در شب اول ذی‌القعده با شکوه تمام برگزار خواهد شد.

حسین فخاری با بیان اینکه آئین‌ نقاره‌‌زنی همیشه بیست دقیقه پیش از طلوع و غروب آفتاب اجرا می‌شود، افزود: امسال هم در شب و روز ولادت حضرت معصومه(س) و میلاد حضرت رضا(ع)در دهه کرامت، این آئین باشکوه به اجرا درخواهد آمد.

به گفته وی نقاره‌زنی ویژه روز میلاد حضرت امام رضا(ع) نیز شب قبل و روز میلاد، پس از غروب و طلوع خورشید، هر وعده دو مرتبه با فاصله زمانی یک ساعت نواخته خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز با بیان اینکه ویژه برنامه شب میلاد حضرت معصومه(س) بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سید قاسم شجاعی رئیس جامعه مبلغین تهران برگزار می‌شود، گفت: در ادامه این مراسم مداحان اهل‌بیت(ع) به مولودی‌خوانی و مدح این بانوی بزرگوار می‌پردازند.

همچنین به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(ع) و روز ملی دختر، همایش سبک زندگی اسلامی در موسسه فرهنگی قدس برگزار می‌شود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس گفت: گسترش سبک زندگی اسلامی مهم‌ترین رویکرد جشن‌های دهه کرامت رضوی است که این موسسه با هدف گسترش الگوهای زندگی اسلامی همایش تخصصی را با همین عنوان در اولین روز از دهه کرامت رضوی برگزار می‌کند.

حمزه واقعی افزود: در این همایش از دختران نمونه در زمینه های تحصیلات دانشگاهی و حوزوی و حفظ قرآن و نهج البلاغه که از سوی موسسات آستان قدس رضوی معرفی شده‌اند، تجلیل خواهد شد.

به گفته وی سخنرانی چهره‌های برتر فرهنگی مذهبی کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین «علی سرلک » و خانم دکتر «فروغ نیلچی‌زاده» از جمله برنامه‌های اجرایی این همایش خواهد بود.

خادمان حرم مطهر رضوی پنجره فولاد را گلباران می‌کنند

مراسم «گل والای ولا» یکی از آئین‌های حرم مطهر است که در ایام میلاد حضرت رضا (ع) و با حضور تمام خادمان بارگاه منور رضوی انجام می‌شود. طبق این آیین خدام بارگاه منور امام رضا (ع) در آستانه میلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع) و در هشتمین روز از دهه کرامت رضوی، پنجره فولاد صحن جمهوری اسلامی را گلباران می‌کنند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: در این طرح که با عنوان «گل والای ولا» برگزار می‌شود، خدمتگزاران با لباس خادمی و شاخه‌های گل از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به سوی بارگاه منور حضرت رضا (ع) روانه می‌شوند.

محمود ممتاز افزود: در این برنامه معنوی و باشکوه که با مدیحه‌سرایی و شعرخوانی خدام همراه است، خیابان شیرازی از چهارراه شهدا تا حرم مطهر رضوی مملو از خادمان گل به دست می‌شود و خادمان در صف‌هایی منظم پس از ورود به صحن جمهوری اسلامی، شاخه‌های گل را مقابل پنجره فولاد به مولای رئوف خود تقدیم می‌کنند.

این مراسم ساعت 19 روز یکشنبه، بیست و چهارم شهریور از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی آغاز می‌شود.

آزادی 88 زندانی جرایم غیر عمد در میلاد امام رضا(ع)

در سالروز ولادت باسعادت امام هشتم، ٨٨ زندانی جرایم غیرعمد به همت خادمان بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه(ع)و با حمایت ستاد دیه استان خراسان رضوی به آغوش خانواده‌هایشان بازخواهند گشت.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اعلام این خبر و با بیان اینکه 300 نفر از خادمان در این طرح معنوی شرکت می‌کنند، گفت: به مناسبت آزادی این زندانیان مراسم ویژه‌ای در شب میلاد حضرت رضا(ع)، توسط خدام بارگاه منور رضوی در ندامتگاه مرکزی مشهد برگزار خواهد شد.
محمود ممتاز با بیان اینکه سال گذشته نیز در سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به همت خادمان بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع)، 34 زندانی جرائم غیرعمد در استان خراسان رضوی آزاد شد، افزود: از آغاز فعالیت این ستاد توانسته‌ایم در طرح‌های یا ضامن آهو برای 230 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد تخفیف بگیریم و در نهایت با رضایت گرفتن از شاکیان و اولیای دم زمینه‌ساز آزادی آنان باشیم.

برگزاری کارگاه‌های "نگرش سیستمی به دین"

فعالیت دفاتر پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی در دهه کرامت رضوی شبانه‌روزی شد.

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت: با توجه به حضور گسترده زائران طی این دهه در حرم مطهر، دفاتر پاسخگویی به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخ گویی به سؤالات دینی و شرعی زائران و مجاوران است.

هاشمی افزود: اداره پاسخ گویی و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی علاوه بر ایجاد دفاتر پاسخگویی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برای رفاه هرچه بیش‌تر زائران و دسترسی آسان‌تر به اطلاعات مورد نیاز سامانه تلفنی 32020 را راه‌اندازی کرده است و مراجعان دفاتر پاسخگویی به سؤالات دینی و سامانه تلفنی 32020 می‌توانند پاسخ سؤالات شرعی خود را براساس فتاوی مرجع تقلیدشان توسط کارشناسان متبحر حوزه علمیه دریافت ‌کنند.

وی با اشاره به این‌که دفاتر پاسخگویی برادران در صحن آزادی، مسجد جامع گوهرشاد، صحن انقلاب اسلامی و مدرسه پریزاد قرار دارد، تصریح کرد: در صحن آزادی، رواق های دارالاجابه و دارالحجه نیز دفاتر پاسخگویی مخصوص خواهران مستقر است.

همچنین به گفته معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی کارگاه‌های «نگرش سیستمی به دین» به منظور پاسخگویی به شبهات دینی زائران و مجاوران و ایجاد نگاهی جدید بر موضوعات مطرح شده، در دهه کرامت و در جوار بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.

سید جلال حسینی با بیان اینکه جلسات نگرش سیستمی به دین که پرسش و پاسخ یکی از ارکان آن است، برای عموم مخاطبان در رده‌های سنی مختلف نوجوان، جوان و بزرگ‌سال پیش‌بینی شده است، افزود: کارگاه‌های مهدویت، زیارت و حجاب از جمله کارگاه‌های «نگرش سیستمی به دین» است که با هدف پیاده‌سازی مفاهیم دینی و علوم معارفی در صحنه زندگی برگزار می‌شود.

تشرف جانبازان قطع نخاع جنگ تحمیلی به بارگاه منور رضوی

به مناسبت ولادت با سعادت حضرت‌رضا(ع)، یک‌صد و 20 جانباز سرفراز قطع نخاع 8 سال دفاع مقدس طی مراسمی خاص به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.

طی این مراسم خادمان بارگاه منور رضوی با حضور در آسایشگاه جانبازان امام خمینی(ره) مشهد و عرض تبریک، 120 نفر از جانبازان قطع نخاع را برای زیارت مضجع منور حضرت‌رضا(ع) همراهی خواهند کرد.

این برنامه تحت عنوان «زیارت امام مهربانی‌ها« برگزار می‌شود و علاوه بر جانبازان، خانواده‌های معزز شهدا، آزادگان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز در حرم مطهر رضوی حضور خواهند یافت.

چاپ 15 عنوان کتاب به 8 زبان زنده دنیا

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی گفت: همزمان با دهه کرامت رضوی 15 عنوان کتاب به 8 زبان زنده دنیا از سوی این مدیریت منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین علی باقری با بیان این خبر افزود: این کتاب‌ها به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، آذری، هندی، تاجیکی، فارسی و فرانسه منتشر خواهد شد.

به گفته وی کتاب «امام رضا(ع) به روایت اهل سنت» به زبان‌های انگلیسی و آذری، کریمه اهل‌بیت(ع) به زبان‌ عربی، حکایت آفتاب به زبان‌های هندی و تاجیکی و گردشگری دینی و توسعه فرهنگ زیارت در سه جلد به زبان فارسی، برخی تولیدات کتاب این بخش در دهه کرامت رضوی است.

همچنین کتاب‌های مشق خوب به زبان اردو، القصص و العبر فی کلام امام رضا(ع)،کتاب الکترونیک اسوه شناسی حضرت رضا(ع) و کتابخانه الکترونیک ژرفای آفتاب به زبان‌های اردو، فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسه از دیگر کتاب‌های تولید شده توسط این مدیریت ویژه این ایام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها