آخرین ساکن خانه ظهیرالاسلام از خانه اخراج شد و با رفتن او، خانه تاریخی خیابان هدایت دیگر روز خوشی ندارد. هر روز انتظار بولدوزرهایی را می‌کشد که به قصد تخریب او آمده‌اند.
کد خبر: ۵۹۳۹۹۸

به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه آرمان- با حکم قضایی تخلیه خانه ظهیرالاسلام که توسط واحد حقوقی سازمان تامین اجتماعی پیگیری و اخذ شده بود، وحید و اسماعیل که از آخرین ساکنان خانه بودند، از عمارت اخراج شدند.
اسماعیل که مدتی به عنوان سرایدار در این خانه اسکان داشت، گفت: دیروز برای بیرون انداختن من اقدام کردند که پس از درخواست‌های فراوان، تا شنبه مهلت داده شد تا خانه را تخلیه کنم. اسماعیل در پاسخ به این سوال که آیا چند روز پیش بخش‌هایی از خانه تخریب شده، توضیح داد: خوشبختانه چند نفر که قصد تخریب شبانه خانه را داشتند در کار خود ناکام بوده و تنها سقف یکی از اتاق‌های جنوب غربی ملک را تخریب کردند.
ماه گذشته درهای چوبی و پنجره‌های شرقی بنا نیز به دست افراد نا‌شناس به آتش کشیده شده بود.
خانه ظهیرالاسلام که در خیابان شهید قائدی (هدایت سابق) بنا شده، عمارتی است از دوره قاجار که مالک آن سیدزین العابدین امام جمعه پسر سید ابوالقاسم امام جمعه ملقب به ظهیرالاسلام بود. او دختر یکی از همسران ناصرالدین شاه قاجار را به همسری گرفت و پس از مرگ ظهیرالاسلام، او را در مقبره باشکوهی که در پایین چهارراه مولوی ساخته شده بود و اکنون به سر قبر آقا شهرت دارد، دفن کردند. این بنا قرار بود با همکاری سازمان اوقاف، سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد به موزه مطبوعات تغییر کاربری دهد که تنها افتتاحیه این مراسم صورت گرفت.
در سال‌های گذشته هم مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران از تبدیل خانه امام جمعه به دفتر همکاری‌های مشترک میراث‌فرهنگی و شهرداری تهران خبر داده بود؛ خبری که تاکنون به آنجامه‌عمل پوشانده نشده‌است.
چند سال قبل پس از تماس‌های مکرر مردمی مبنی بر پرخطر بودن دیوار حصار خانه ظهیرالاسلام، شهرداری دیوارهای نمور و خمیده را تخریب کرد که این اقدام باعث شد، خانه در معرض دید عموم قرار گیرد و رخ مرگ را که در کمینش نشسته بود به روی مردم نشان دهد. پیش از این اقداماتی در خصوص حفظ و تعیین حریم برای آن در نظر گرفته نشد و در شرق عمارت خانه‌ای ۵ طبقه بنا شد، البته پیرامون بنا، برج‌های فراوانی نیز در حال بالا آمدنند.
دیر زمانی است که دیگر این خانه زنده نیست و حالت بیغوله به خود گرفته و ناقوس مرگ از هر گوشه‌اش به صدا در آمده‌است.
محمد علی نجفی، رئیس تازه سازمان میراث فرهنگی کشور هم چند روز پیش درخصوص خطر تخریب خانه امام جمعه یا ظهیرالاسلام و به خبرنگاران اعلام کرد که در این ارتباط با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت می‌کند زیرا مالکیت این خانه تاریخی بر عهده سازمان تأمین اجتماعی از زیرمجموعه‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی است؛ گفت‌و‌گویی که باید هر چه سریع‌تر انجام پذیرد تا در آینده تنها افسوس برای ایرانیان و فرهنگ دوستان نداشته باشد. به رغم پیگیری‌های مکرر، مسئولان اداره املاک و مستغلات سازمان تأمین اجتماعی کشور درخصوص تخریب این خانه تاریخی و تبدیل آن به پارکینگ سکوت کرده‌اند و پاسخگو نیستند. البته در زمان ابلاغ حکم تخلیه، شاهدان عینی اذعان داشتند که نمایندگان سازمان اظهار می‌کردند، قرار بر این است که دفتر ارتباط مردمی و پاسخگویی به مراجعین تامین اجتماعی در این مکان بنا شود.

* شما چه نظری دارید؟ تجربه‌ها و نظراتتان را در این زمینه، با ما در میان بگذارید *

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
دست سازمان میراث فرهنگی درد نكنه كه چه به فكرهست.............................اگه پول توش باشه كه همه ازمرده زنده میسازن.............
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها