شهریور امسال تاکنون پرترددترین ماه در 10 سال گذشته بوده است

دردسرهای سفر در آخر شهریور

با این‌که چند روزی از آغاز شهریور نگذشته، اما سفرهای تابستانی در جاده‌های کشور به روزهای اوج خود رسیده است، مسئولان پلیس راهور در حالی شهریور را پرترددترین ماه سفر در ده سال گذشته برآورد کرده‌اند که از مردم می‌خواهند سفرهای خود را به روزهای پایانی شهریور موکول نکنند، چون ممکن است پلیس به دلیل شلوغی جاده‌ها ناچار باشد در برخی محورها محدودیت‌های تردد را به اجرا بگذارد.
کد خبر: ۵۹۳۱۰۵

افزون بر ترافیک و ازدحام در جاده‌ها و پمپ‌بنزین‌ها و کمبود اقامتگاه‌ها که دردسرهای خود را برای مسافران دارد، خطر در جاده‌های شلوغ و پرتردد نیز جان مسافران را تهدید می‌کند و همین موضوع دلیل محکمی است که هشدار پلیس به خانواده‌ها مبنی بر موکول نکردن سفر به هفته آخر شهریور را جدی‌تر می‌کند.

بر همین اساس رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که در شهریور امسال تاکنون هر ساعت 371 خودرو در جاده‌های کشور تردد کرده‌اند، گفت: این آمار سال گذشته 330 خودرو بود که این موضوع نشان​دهنده افزایش 12 درصدی سفرهاست.

سردار اسکندر مومنی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به تردد 7.5 میلیون خودرو در جاده مشهد که این آمار سال گذشته شش میلیون تردد بوده است، افزود: شهریور امسال تاکنون پرترددترین ماه در ده سال گذشته بوده و این در حالی است که این ماه علاوه برپرتردد بودن پرحادثه نیز محسوب می شود، هرچند طی پنج ماهه اول امسال تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی 800 نفر کاهش پیدا کرده است.

تابستان امسال 45 هزار نیروی پلیس در سطح جاده‌های کشور در آماده‌باش کامل هستند؛ رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این موضوع توضیح داد: تمهیدات لازم برای ماه پایانی تابستان در نظر گرفته شده و با استفاده از دیگر نیروهای کمکی راهور اکنون 45 هزار پلیس در جاده‌های کشور حاضرهستند.

همچنین در طرح تابستانه امسال از 30 فروند بالگرد نیز برای کنترل ترددهای جاده‌ها استفاده شده است.

خط قرمزها را جدی بگیرید

سرعت و سبقت غیرمجاز عامل 50 درصد تصادفات در جاده‌های کشور است و پس از آن خستگی و خواب آلودگی در جایگاه بعدی دلایل حوادث رانندگی محسوب می‌شود.

به گفته سردار مومنی، سرعت و سبقت غیرمجاز همچنان خط قرمز پلیس در جاده‌های کشور خواهد بود و ماموران پلیس راه در مسیر با رانندگان متخلف بشدت برخورد خواهند کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید براین‌که یک غفلت ساده خسارت جبران‌ناپذیری را برای مسافران رقم می‌زند، تصریح کرد: با توجه به گرمای طاقت‌فرسای هوا در شهریور و به‌دلیل یکنواخت بودن بسیاری از جاده‌های کشور، احتمال خستگی برای رانندگان وجود دارد و به همین دلیل به رانندگان توصیه می‌کنیم به ازای هر دو ساعت رانندگی حتما 15 دقیقه استراحت کنند.

با توجه به افزایش سفرهای تابستانی در این ماه، پلیس به منظور کاهش تصادفات و حجم ترافیک ناگزیر از اجرای محدودیت‌های تردد زمانی و مکانی در برخی جاده‌های کشور برای مدیریت بهتر ترافیک خواهد بود.

سردار مومنی، با توجه به این موضوع از مردم درخواست کرد، سفرهای خود را به روزهای پایانی شهریور موکول نکنند.

جریمه 2200 راننده بی‌توجه به چراغ قرمز

2200 راننده متخلفی که چراغ قرمز را در خیابان‌های شهر نادیده گرفته‌اند، طی هفته گذشته علاوه بر جریمه صد هزارتومانی از سوی پلیس، پنج نمره منفی نیز گرفتند.

رئیس پلیس راهور تهران، با اشاره به این‌که براساس آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان در صورت مواجه شدن با چراغ زرد در صورتی که وارد تقاطع نشده‌اند، باید برای توقف آماده شوند، تاکید کرد: متاسفانه همچنان برخی رانندگان با دیدن چراغ زرد به جای آماده شدن برای توقف، سرعت خودروی خود را بیشتر کرده و تلاش می‌کنند تا از چراغ قرمز عبور کنند که بر این اساس در هفته گذشته با بیش از 2200 راننده متخلف برخورد و این رانندگان ضمن جریمه یکصد هزار تومانی، پنج نمره منفی دریافت کردند.

همچنین با آغاز اجرای طرح برخورد با رانندگان متخلفی که حریم گذرگاه عابرپیاده را نادیده می‌گیرند، سردار حسین رحیمی، از کاهش 20 درصدی تجاوز به گذرگاه عابر پیاده در پایتخت خبر داد.وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که طرح تشدید برخورد با تجاوز به گذرگاه عابرپیاده از ابتدای هفته گذشته و در آستانه خریدهای سال جدید تحصیلی در تهران آغاز شده است، گفت: بر این اساس با بیش از 34هزار راننده متخلف که به گذرگاه عابرپیاده تجاوز داشته‌اند، برخورد شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با تاکید بر این‌که در هفته اول اجرای طرح تشدید برخورد با تجاوز به گذرگاه عابرپیاده تلاش کردیم تا به صورت ارشادی با موتورسواران برخورد شود، گفت: بر این اساس بیش از 11 هزار قبض جریمه ارشادی در این مدت در اختیار موتورسواران متخلف قرار گرفت که حدود 8000 نفر از این افراد دوره آموزش اجباری را سپری کرده‌اند.

به گفته رحیمی، بیش از 3000 نفری که به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی مراجعه کردند و 7500 نفری که به واحدهای ترخیص خودرو و موتورسیکلت در پایتخت مراجعه داشتند نیز در هفته گذشته تحت آموزش قرار گرفتند.

وی از اجرای طرح جدید آموزشی در تهران خبر داد و گفت: بر این اساس رانندگان وسایط نقلیه‌ای که در پایتخت تصادف کنند در صورتی که تصادف آنها منجر به رسم کروکی شده یا سازشی باشد نیز برای طی دوره‌های آموزشی اعزام می‌شوند که بر این اساس طی تنها چهار روز از اجرای آزمایشی این طرح بیش از 3500 نفر از این رانندگان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

عابران همکاری کنند

اجرای طرح برخورد با تخلف رانندگان در گذرگاه عابران پیاده موجب نمی‌شود که عابران پیاده هنگام عبور از عرض خیابان جایگاه خود در چرخه ترافیک و حمل و نقل را جدی نگیرند.

علاوه بر رانندگان، عابران پیاده نیز موظف هستند که قوانین مربوط به تردد ایمن از عرض خیابان را رعایت کنند.

رئیس پلیس راهور تهران از عابران پیاده نیز خواست ضمن رعایت قوانین و مقررات رانندگی، حتما در زمانی که چراغ عابر پیاده قرمز است، پشت خط گذرگاه عابر پیاده توقف کنند.

پوران محمدی ‌/‌‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها