عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

اصلاح طلبان همچنان در پی آب‌نبات!

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

ادعایی که مسکوت ماند

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون؛ سود بانکی به نرخ تورم نزدیک می‌شود، بورس حبابی نیست اما سرمایه‌گذاران دقت کنند، اعلام خبرهای خوش دارویی در هفته جاری، ادعایی که مسکوت ماند، «ریال» در مسیر بازگشت به اوج و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۹۱۱۷۷
ادعایی که مسکوت ماند

ابتکار:ادعایی که مسکوت ماند

یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات توپخانه‌های پر سروصدای اصولگرایان حملات خود به این نامزد ریاست جمهوری و دفاع از نامزدهای دیگر را کنار گذاشته و ادعای اصولگرا بودن این روحانی کوچ کرده از اردوگاه اصولگرایی را مطرح کردند و خود را سهیم این پیروزی غیرمترقبه کردند.

آنان تلاش بسیار کردند تا با تمسک به سابقه حضور رئیس جمهور یازدهم در یک تشکل اصولگرا و بی اعتبار دانستن حامیان اصلاح طلب وی در میان مردم، آرای دکتر حسن روحانی را،متعلق به جناح اصولگرایی بدانند.

اما اتفاقات دو ماه گذشته سبب شد تا این ادعا که با حدت و شدت بالایی مطرح شده بود، کم کم فرونشسته وتقریبا مسکوت بماند. یکی این که تا کنون رئیس جمهور طعنه‌های بسیاری به جریان اصولگرا زده و تلویحا حساب خود را از آنان جدا کرده است.

وی در اولین نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی مبنی بر سهم خواهی اصلاح طلبان گفت که نه تنها حامیان وی (اصلاح طلبان) درباره کابینه سهم خواهی نکرده اند، بلکه دیگران (تلویحا اصولگرایان) درخواست‌هایی در این باره داشته اند.

دیگر این که رئیس جمهور علیرغم تهدیدهای اصولگرایان مبنی بر اجتناب از معرفی برخی از افراد برای وزارت، این کار را انجام داد. افرادی که هنوز برخی از اصولگرایان آنان را وزرای روحانی نمی‌دانند و البته با واکنش رئیس جمهور نیز مواجه شد.

از سوی دیگر برخی از رفتارهای اصولگرایان به خصوص درباره کابینه نیز نشان می‌دهد که آنان نیز چندان ادعاهای خود مبنی بر اصولگرا بودن روحانی و پیروزی اصولگرایان در انتخابات را جدی ندانسته اند.

برخی از این افراد در حمله به کابینه چنان شور وهیجانی از خود نشان دادند که در نتیجه آن برخی وزرای پیشنهادی را نه وزیر دولت اصولگرا و حتی نه وزیر یک دولت اصلاح طلب، بلکه وزرای یک دولت «فتنه گر» ارزیابی کردند.

حملات شدید و پی درپی برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌های این جناح به وزرای دولت یازدهم و برخی اقدامات دکتر حسن روحانی و نزدیکان وی و اصرار بر ادامه این روش نشان می‌دهد که ادعاهای سابق اصولگرایان مبنی بر اصولگرا بودن روحانی و به تبع آن پیروزی اصولگرایان، مدتی است که مسکوت مانده است.

موضعی که در شاید در هفته‌های آینده و معرفی سه وزیر باقیمانده بیش از گذشته خود نشان دهد. به ویژه که هم اکنون افرادی که دکتر حسن روحانی به سرپرستی وزارت خانه‌های باقیمانده منصوب کرده و احتمالا به مجلس نیز معرفی خواهد کرد، هدف شدیدترین حملات ساماندهی شده از این اردوگاه قرار گرفته اند.

ایسنا در گزارشی در خصوص ارتباط چند هفته اخیر اصولگرایان با دولت روحانی نوشته است:ماه عسل دولت و مجلس انگار شروع نشده به پایان رسیده است، از روزهایی که نماینده‌های تندروی اصولگرا در مجلس فریاد «تبریک برای پیروزی رئیس جمهور اصول‌گرا» می‌دادند گذشته است و حالا واکنش‌های مجلس به دولت نشانی از آن فریادهای روزهای بعد از اعلام نتیجه انتخابات ندارد.

بعد از پیروزی حسن روحانی با حمایت قاطع اصلاح‌طلبان از او، این سوال که برخورد مجلس اصولگرا با او چگونه خواهد بود، مطرح شد، اما با اصولگرا خوانده شدن آقای رئیس‌جمهور از طرف برخی نمایندگان مجلس، عده‌ای گفتند و نوشتند که با توجه به رایی که آقای روحانی آورده است و «شرایط حساسی که در آن قرار داریم» احتمالا دولت کار سختی برای گرفتن رای اعتماد نخواهد داشت.

ابوترابی فرد در فاصله بین اعلام نتیجه انتخابات تا تحلیف رئیس‌جمهور که همزمان با معرفی اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس بود، از مجلسیان خواسته بود که در مورد اسامی احتمالی حاضر در کابینه اظهار نظر نکنند و در نتیجه کمتر صدای سهم‌خواهی در این روزها شنیده شد، اما در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد.

با اعلام اسامی‌، خیلی‌ها شروع کردند به متصل کردن نام‌ها به افراد و جریان‌ها، از جمله گفته شد که برخی وزرا با اعلام نظر علی لاریجانی، رئیس مجلس انتخاب شده‌اند و برخی دیگر از حضور چهره‌های نزدیک به کارگزاران در دولت شاهد آوردند که کابینه پیشنهادی به اصلاحات نزدیک است. هرچند رئیس‌جمهور تاکید کرد که همه وزرا را با نظر مستقیم خودش انتخاب کرده و تحت فشار نبوده است.

مجلسی که اصرار داشت رئیس‌جمهور جدید را اصول‌گرا بخواند حالا همزمان با معرفی نامزدهای حاضر در کابینه صحبت از معتدل کردن کابینه انتخاب شده می‌کرد.

روزهای بررسی موافقت و مخالفت با کلیات، و بعد از بررسی دادن یا ندادن رای اعتماد به تک تک وزرای پیشنهادی، روزهای پر التهاب تابستان مجلس بود؛ که در آن خیلی‌ها ردپای اجماع‌های فراکسیونی را در موافقت و مخالفت با برخی گزینه‌ها و سکوت در مورد برخی گزینه‌های دیگر می‌دیدند و نشان می‌دادند؛ هرچند که همان روزها برخی نمایندگان از جایگاه فراکسیونی‌شان تصریح کردند که مثلا جبهه پایداری که اقلیتی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس است کار تشکیلاتی برای رای نیاوردن عده‌ای یا رای آوردن عده‌ای دیگر انجام نداده است.

اکثر نمایندگانی که این روزها در مورد رای نیاوردن برخی وزرای پیشنهادی از آن‌ها سوال شده است، تاکید می‌کنند که رای اعتماد حقی است در اختیار مجلس، و اگر قانون گذار صلاح دیده است که مجلس وزرا را تایید کند، نباید انتقادی به کار دادن یا ندادن رای اعتماد وارد باشد اما روی دیگر هم بخش دوم اظهارات نمایندگان است، آن‌جا که رای نیاوردن حداقل دو وزیر از سه وزیر حدف شده از کابینه دولت را، رسما نه به دلیل برنامه‌ها یا سابقه‌های‌شان، بلکه تنها به این دلیل رد کرده‌اند که «به آن‌ها اعتماد نداشته‌اند.»

سخنگوی جبهه پایداری، امیرحسین قاضی زاده در این مورد تاکید کرده است که باید از رئیس‌جمهور پرسیده شود که چه طور افرادی را معرفی کرده است که در ولایت‌مداری و تعهد آن‌ها شک وجود دارد؟.

وی می‌گوید: رای پایین به برخی وزرا از جمله وزیر علوم نشان دهنده این است که مجلس از مرزها دور نخواهد افتاد و روی مسائلی که از ارکان نظام هستند از جمله روی تعهد و ولایتمداری افراد حساس است و اگر در این مورد شبهه‌ای وجود داشته باشد برخورد خواهد کرد.

مجتبی رحماندوست، از نمایندگان اصولگرای مجلس هم می‌گوید: تلقی این بود که وقتی اصولگراها در انتخابات رای نیاورده‌اند یعنی باید کشور زیر و رو بشود و گرایش‌های سیاسی به کلی تغییر کند؛ در صورتی که این درست نیست، برخی که می‌گویند دیگر نباید حرفی از فتنه آورد باید توجه کنند که هر کسی که اسم اعتدال را بیاورد نمی‌تواند رای کسب کند؛ بلکه باید برائت خودش را از آن ماجراها اعلام کند؛ در غیر این صورت، برای مجلس قابل قبول نخواهد بود.

برخی نمایندگان مجلس البته خط و نشان‌هایی برای وزرای باقی مانده هم کشیده، و گفته‌اند که دولت باید با توجه به آن چیزهایی که در جریان رای اعتماد به باقی ورزا پیش آمده است وزرای پیشنهادی بعدی را معرفی کند.در این میان عده‌ای تاکید دارند که رای آوردن 15 وزیر پیشنهادی نشانه همراهی مجلس با دولت است و این سوال مطرح می‌شود که اگر رای به این وزرا صرفا به خاطر همراهی بوده چرا قرعه به نام سه وزیر دیگر افتاده و اگر نمایندگان می‌گویند از اصول خود عدول نخواهند کرد گفتن این که مجلس نهایت همراهی خود را با دولت داشته است چه جایی دارد؟
البته انتظار برای همراهی کامل مجلس و دولت، در شرایطی که عده‌ای در خانه ملت به اصول‌گرایی‌اش افتخار می‌کنند و دولت شعار اعتدال سر می‌دهد نمی‌تواند به همین راحتی‌ها محقق شود.

جام جم

سود بانکی به نرخ تورم نزدیک می‌شود
خروج سرمایه‌گذاران از بازار سکه و طلا
هشدار ایران به احتمال مداخله نظامی در سوریه
پرسپولیس در وضعیت قرمز

کیهان

جست‌و جوی خانه به خانه در شهرهای مصر برای بازداشت مسئولان اخوان‌المسلمین
آخوندی:قیمت مسکن مهر افزایش نمی‌یابد
تجدید عهد هیئت دولت با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره)
تظاهرات ضدسعودی در اسلامبول؛ سفیر عربستان را اخراج کنید

سیاست روز

رای مردم همیشه حق الناس است
راه حل‌های اقتصادی ۱۵ روز دیگر اعلام می‌شود
بورس حبابی نیست اما سرمایه‌گذاران دقت کنند
جوسازی نظامی‌ علیه سوریه در اتاق جنگ پنتاگون و اردن

رسالت

مناظره صاحب نظران پیرامون کارکرد احزاب در ایران
دکتر محمدجواد لاریجانی: نظر روحانی درباره احزاب افراطی است
ظرف15 روزموانع رونق اقتصادی و اشتغال شناسایی می شود
تروریست ها در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند

جمهوری اسلامی

زمینه‌سازی آمریکا برای حمله به سوریه و حمایت نظامی از تروریستها
وزیر راه و شهرسازی:چانه زنی برای افزایش قیمت مسکن مهر پردیس منتفی است
اعلام خبرهای خوش دارویی در هفته جاری
رئیس‌جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق کردند

حمایت

روحانی: اعتدال و تدیبر را از امام(ره) آموختیم
رسیدگی به جرم آدم‌ربایی در دادگاه کیفری
مقطع ابتدایی آماده خداحافظی با نظام نمره‌دهی
تشکیل کارگروه ویژه مقابله با تحریم نفت

آفرینش

زمان اعلام نتایج آزمون‌های ارشد و دکتری دانشگاه‌های دولتی، علوم پزشکی و آزاد
رییس جمهور: در کمتر از 100 روز اقدامات فوری در زمینه اقتصاد انجام می دهیم
ایجاد رشته فیزیک با گرایش اتمسفر برای اولین بار در کشور
ظریف : سمت‌های مختلف وزارت خارجه در انتظار تایید دکتر روحانی

ابتکار

ادعایی که مسکوت ماند
تاکید روحانی بر عمل به وعده هایش
«ریال» در مسیر بازگشت به اوج
اصلاح طلبان فردا تصمیم می‌گیرند

خراسان

وعده رئیس‌جمهور برای ارائه 15روزه راهکارهای رفع موانع رونق اقتصادی
۱۵دانشگاه ایرانی در فهرست ۱۰۰دانشگاه برتر فنی و مهندسی جهان
آقای روحانی «آیا این در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟»
زنگنه تاسیس سازمان ویژه فروش نفت را تکذیب کرد

تهران امروز

رئیس جمهور و هیات دولت در مرقد مطهر امام (ره) حضور یافتند
مخالفت صریح با حمله آمریکا به سوریه
فصل تازه در دیپلماسی نفت ایران
دارو ارزان می‌شود

مردم سالاری

رییس‌جمهور خبر داد: تشکیل کارگروه شناسایی و رفع موانع رونق اقتصادی
عقلای مجلس به افراطی‌ها میدان عمل نخواهند داد
کاهش رشد صنعت همزمان با اوج‌گیری واردات
دارو در یک فرآیند یکساله ارزان می‌شود

دنیای اقتصاد

ماموریت 15 روزه اقتصادی
آمریکا برای حمله به سوریه آماده می‌شود؟
توافق جدید بر سر خودرو
سلطان قابوس به تهران می‌آید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها